3 941 990 läst ·
20 127 svar
3942k läst
20,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 378 inlägg
Tror de hade varit läckra på en pelare annars 
Verktygstokig
· Halland
· 8 131 inlägg
Röstar för ledare ben, tänk typ spindel..
Typ så då?Ola C skrev:
3D cad när den gör som mest nytta, snygga renderingar. Man får va en rätt vass frihandsskissare för att trolla fram alla dom där formerna i rätt proportiner på så kort tid.
Jag tycker den sista är bäst men benen kanske aningen knubbiga jämfört med boxen som med den smala kanten ger ett väldigt slimmat uttryck.(?).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Antar att PL400 inte känns som ett alternativ.V vectrex skrev:
PL400 lär inte hålla och även om det hade gjort det så får man riva halva väggen den dagen dom skall flyttas. I min sons rum behöver det flyttas på när man drar ut hans extrasäng så där funkar inte vägghängd oavsett. Det blir ben!Alfredo skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 131 inlägg
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 916 inlägg
Jag hade också röstat på vägghängt. Har svårt att tro att du kan snickra sådär fint utan att också kunna hänga upp ett nattduksbord på en gipsvägg. 
Vill inte kasta grus i maskineriet och du har redan mängder med synpunkter, men...V vectrex skrev:
Jag tänker att raka ben liknande dem du har i den här skissen känns helt rätt. Dock inte vinklade i förhållande till lådan utan parallella med fram- och bakkant och i vinkel med lådans sidor så att säga. Formulerar mig nog flummigt men vad jag menar är att benparet till höger har samma vinkel som lådans vänstersida och vice versa. Enkelt och i mina ögon harmoniskt.
Du har redan så "mycket form" i lådan med sina boxjoints, vinklar och rundningar så jag skulle låta benen spela andrafiolen och låta skickligheten i lådans konstruktion och formgivningens höjd vara det som hela möbeln handlar om. Benen ska såklart vara snygga men som jag ser det bara bära upp din supersnygga låda.
Mina tio cents. Mycket snyggt jobbat!
//Ronnie
Om den första tanken var att vägghänga kanske man kan överväga en benställning som är så diskret som möjligt.
Där tycker jag att de ovanstående förslagen tar för mycket av uppmärksamheten från själva skåpet. Fick en annan ide när jag läste.
Det här ju en väldigt kladdig skiss. Thunderdoome style.
Min tanke är att fyra ben fästs på lämpligt sätt centralt i bakkant på själva skåpet. Benen är tänkta att ha en fyrkantig profil som sedan mjukats upp så att dess sas ”korrekta” orientering bara kan anas. Varje ben har två slitsade böjar nära golvet. De mot väggen är enkla nog. De två som sträcker sig mot hörnen får lite mer komplicerad geometri. För att få det starkt nog kan benen förenas nära golv med en sarg på baksidan.
Rätt gjort så syns ett sådant underrede knappt. Ytbehandling som gör att det mera gifter sig med väggen t exempel. För den som är uppmärksam så blir det extra godis när man sett sig mätt på huvudobjektet.
Mvh Findus
Där tycker jag att de ovanstående förslagen tar för mycket av uppmärksamheten från själva skåpet. Fick en annan ide när jag läste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här ju en väldigt kladdig skiss. Thunderdoome style.
Min tanke är att fyra ben fästs på lämpligt sätt centralt i bakkant på själva skåpet. Benen är tänkta att ha en fyrkantig profil som sedan mjukats upp så att dess sas ”korrekta” orientering bara kan anas. Varje ben har två slitsade böjar nära golvet. De mot väggen är enkla nog. De två som sträcker sig mot hörnen får lite mer komplicerad geometri. För att få det starkt nog kan benen förenas nära golv med en sarg på baksidan.
Rätt gjort så syns ett sådant underrede knappt. Ytbehandling som gör att det mera gifter sig med väggen t exempel. För den som är uppmärksam så blir det extra godis när man sett sig mätt på huvudobjektet.
Mvh Findus