Byggahus.se

Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?

1. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker · Nivå 16
    kul projekt.
    har två underreden på föräldrarnas gård som väntar på att göras ngt av.

• Laddar…
  2. V
    Verktygstokig · Nivå 23
    Resten av plankan! En ful kvist men i övrigt otroligt fin. Blev 60mm tjock efter rikt och planhyvling. Jag är inte en tjock dvärg men blev mycket distorsion med all vidvinkel.:D

Logga in för att se filmer.

3. AXS
    Medlem · Nivå 9
    Vi drar igång på riktigt i juni, skapar nog en tråd då. Kanske kan bli inspiration.

4. V
    Verktygstokig · Nivå 23
  5. M
    Medlem · Nivå 7
    Vilket otroligt vackert kabinett(y)

• Laddar…
  6. stigen
    Verktygstokig · Nivå 19
    If I had a Hammer
    I'd hammer in the morning
    I'd hammer in the evening
    All over this land …:love:

7. SamiHus
    Medlem · Nivå 8
  8. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 18
    Ett hyvelstål :)

Beror väl dels på vad du tänkt för skenor och hur mycket du tror trät kommer röra sig. Felmarginalen/vinglet på skenorna +rörelsemån trä är väl minimimåttet.

9. V
    Verktygstokig · Nivå 23
    Var väl träets rörelse jag tänkte på i första hand. Det blir hemmagjorda glidskenor av trä tänkte jag. Förhoppningsvis minimalt med glapp.
    Jag tror det behöver vara 1mm glapp runtom faktiskt. Träet är väl nästan som torrast just nu. Ligger på 35% RH i snickarboden nu sen någon månad tillbaka.

10. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 18
    Skenorna i samma träslag som lådorna? Så borde det gå att behålla optimal oglapphet?

11. Ola C
    Medlem · Nivå 23
    Jag vill skilja lite på skenglapp o frontglipa. När lådan är ända inne så vilar den ovanpå skenan, oavsett glapp där, så det spelar mindre roll för frontens inpassning (förutsatt att fronten är högre än resten av lådan vilket jag förutsätter att den är).

Jag brukar sikta lägre än 1mm, runt 0.5-0.7 kanske, men det är nästan alltid lägre fronter runt 60-70mm. Vill minnas jag tvingades hyvla av lite på sängbordsfronten första sommaren för den va för tajt, den va 110 hög o byggt på vintern.

Redigerat 24 maj 00:27
    • Laddar…
  12. S
    Hobbysnickare Nivå 9
  13. Dheri
    Husägare · Nivå 10
    Snyggt, vad är det för träslag?

14. S
    Hobbysnickare Nivå 9
    Tack! Huvudet är i ek och skaftet är i björk.

15. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker · Nivå 16