3 942 783 läst ·
20 132 svar
3943k läst
20,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Alltså det är nog 3e gången det händer. I normalfallet så brukar den svarta fjärrkontrollen ligga högst upp ovanpå det ljusa spånet i bingen. Denna gång såg jag den inte, började försiktigt röra i ytan med en pinne, hittade inte ändå. Började ta isär delar av rörsystemet för om den eventuellt hamnat i nån avkrok någonstans (aldrig hänt innan dock) men där är den inte heller. River mer i bingen med spån och är den där så kan den vara var som helst nu med tanke på hur mycket jag rört runt...
Färgen på spånet är inte kul med tanke på färgen på den väldigt lilla kontrollen
Färgen på spånet är inte kul med tanke på färgen på den väldigt lilla kontrollen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Tycker väl att man tappar lite av idén med att ha en fjärrkontroll om den ska vara fix på ett ställe.ClasseClas skrev:
Min kontroll är nog vara 1/10 del i storlek mot din dock.
Brukar normalt sätta den i en av snickarbyxornas bältesöglor men denna gäng hade jag smitit ut i ”mysbyxor” så den låg bara på sågen....
När vi senast satte panelbrädor tänkte vi sätta ett par av de enklaste brädorna och sen en mellanbit. Naturligtvis hamnade de öite snett, så det blev till att smalna av mellanbiten med cirkelsåg, japansåg och till slut de gamla hyvlarna vi fick med snickarbänken 

jac skrev:
Haha, riktigt så illa är det faktiskt inte. Går att stänga av manuellt med säkerhetsbrytaren också. Går jag in och ändrar en inställning i frekvensomformaren så kan jag starta och stoppa med knapparna på omformaren istället för fjärrkontrollen.jac skrev:
Ska hem och tippa ut allt spån ifrån byttan ned i skottkärran så jag kan leta ordentligt. Som tur är så är den nog inte mer än 10% fylld.
Wish me luck!
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
Börjat sågat upp och hyvlat lite ek inför ett nattduksbordsbygge.
Förlagan är Stor kub från norrgavel men med lite andra mått för att passa bättre här hemma.
https://norrgavel.se/mobler/forvari...IhXsilriACPXknHdG0ps9N6LiaMkKRq4aAmc_EALw_wcB
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förlagan är Stor kub från norrgavel men med lite andra mått för att passa bättre här hemma.
https://norrgavel.se/mobler/forvari...IhXsilriACPXknHdG0ps9N6LiaMkKRq4aAmc_EALw_wcB
Har ett loppisfynd som var sönderrenoverat och lagat med 4" spik...
Nu är det omlimmat enligt konstens alla regler... och snart får det en ny ytbehandling. Ungefär samma som tidigare, gråtrut heter färgen på Colorama språk.
Gjorde lite ont i själen när man lyfte på den gamla färgen på skivan och hittar ett sönderslipat mahognyfaner.
Underredet har vart mörkbetsad furu.
Troligen hemsnickrad eller gjord av en mindre nogräknad snickare tidigt 1900tal.
Hinner nog klart till jul.
Nu är det omlimmat enligt konstens alla regler... och snart får det en ny ytbehandling. Ungefär samma som tidigare, gråtrut heter färgen på Colorama språk.
Gjorde lite ont i själen när man lyfte på den gamla färgen på skivan och hittar ett sönderslipat mahognyfaner.
Underredet har vart mörkbetsad furu.
Troligen hemsnickrad eller gjord av en mindre nogräknad snickare tidigt 1900tal.
Hinner nog klart till jul.