S snuttekudden skrev:
Snyggt!

Väldigt mörkt virke. Vad är det för något?
Skrev om det för ett tag sen här i tråden. Wenge är det!

Aha, missade det, tack för svaret. Blev som sagt riktigt snyggt!

FreQa FreQa skrev:
Kvällsmys med sambon hör inte till vanligheterna
[bild]
Den ena brädan blev så här
Rödmålad, täljd träbräda med profilering, monterad på vägg, behandlad med linoljelasyr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(ni får tänka er att det är en snällare röd färg, jag gjorde en linoljelasyr på engelsk röd)
Täljda träbrädor med profilerade kanter arrangeras sida vid sida på ett mönstrat underlag, linoljelasyr på engelsk röd nämns.
Skapa konto

Alla täljda och klara.
En handhållen Bosch-fräs ligger på ett arbetsbord bredvid nyligen frästa träbrädor med spån och verktyg.
Skapa konto

Lillfräsen fick arbeta igen. Den klarar visst riktiga profilfräsar :D
Täljda träbrädor och delar på en verkstadsbänk, förberedda för montering med linoljelasyr i engelsk röd.
Skapa konto

Färdig för montering.

• Gilla
Pappa1986 och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
V vectrex skrev:
Skärbrädan är klar. Stor och tung!
Riktigt snyggt, det bara skriker schackbräde om det träslaget, vad är det för trä du använt som kontrast?

Tänker att wenge och björk hade blivigt snyggt även om det säkert spränger budgeten på mitt planerade projekt.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Riktigt snyggt, det bara skriker schackbräde om det träslaget, vad är det för trä du använt som kontrast?

Tänker att wenge och björk hade blivigt snyggt även om det säkert spränger budgeten på mitt planerade projekt.
Tack, det är ask. Tycker Björk har en tendens att mörkna rätt mycket av oljan just på ändträ.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Microkatten
Alla stämjärn och hyvelstål slipade. En gammal Ivar-bokhylla insatt i snickeriet och för första gången i historien ligger inte alla hyvlar, gamla skruvaskar, verktyg, skräpvirke och annat småskröfs på golvet. Underbart. (y)

Efter att bara ha njutit i några dagar av den nya snickeri-ordningen så gick starten idag för ett nytt möbelprojekt, ett avlastningsbord i ek. Dags alltså för nya utmaningar, svordomar, misslyckanden, lärdomar och förhoppningsvis ännu bättre resultat än tidigare! :DBörjade så smått med att fräsa ut en mall:

Arbetsbänk med ritningar, linjal, fräsmall och blyertspenna i ett snickarrum.
Skapa konto

En överfräs fastspänd på en arbetsbänk med utfräst mall i trä och kopplad till en dammsugarslang.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Microkatten
Det har alltid fascinerat mig hur man från ingenting skapar någonting, det kan vara en roman, musikstycke, målning eller en möbel, ett hus, osv. Att sitta med ett tomt vitt papper framför sig som skall fyllas med noter eller text, det är allt en lite skrämmande känsla.

Idag har jag framför mig möbelsnickarens motsvarighet till ett tomt vitt papper. Hur skall jag få ihop detta till ett bord? :thinking:

• Obehandlade träplankor och en ritning på ett bord utgör grunden för ett möbelsnickeri-projekt.
    Skapa konto
  • Gilla
Fadai och 6 till
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Det har alltid fascinerat mig hur man från ingenting skapar någonting, det kan vara en roman, musikstycke, målning eller en möbel, ett hus, osv. Att sitta med ett tomt vitt papper framför sig som skall fyllas med noter eller text, det är allt en lite skrämmande känsla.

Idag har jag framför mig möbelsnickarens motsvarighet till ett tomt vitt papper. Hur skall jag få ihop detta till ett bord? :thinking:
Det låter som inledningen i en projekttråd! :D(y)
Det ser vi fram emot:D

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
Microkatten
Ja, jo, det har du ju rätt i, men jag tog egentligen bara en paus...får nog sluta skriva här och börja snickra istället, så här blir inga bord gjorda! :D

På lunchrasten, dvs när dottern sover lunch. #pappaledig

• Handgjorda trädekorationer med namnen "EMMA" och "IDUN" i en verkstad, med tända ljus.
    Skapa konto
  • Gilla
Fadai och 12 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Köpte en Electrolux Assistent nyligen för 200kr och tänker ge den en riktig genomgång.

[bild]

[bild]

[bild]

Metalldelarna som hör till armen så är ärgade så jag har polerat upp dom.

[bild]

Polerade även skålen och tvättat alla delar jag slipper åt.
[bild]

Motorn funkar och låter bra, men kondensatorn ser lite gammal ut, bara en tidsfråga innan den säger adjö tror jag.

[bild]

Kraftuttaget var lite söndrigt, jag vet inte om det funkar eller ej såhär men tror jag kunde reparera det genom att svarva ner den söndriga delen och montera dit en ny del.

[bild]

Jag ska fortsätta plocka isär maskinen sen, alla plastdelar ska plockas av och blekas med väteperoxid och solljus (UV) så dom börjar se ut som nya igen. Skrapan ska också blekas men degrullen var sönder så den har jag köpt ny redan. Nya gummifötter behövs också, de runda kan man ju lätt få tag i, men de L-formade fötterna undrar jag om jag kan hitta nånstans...
Även jag hittade denna maskin (Nr. 21) och håller på att rengöra diverse tillbehör som medföljde. Hur lossade du "armen"? Skruvar jag loss vredet och gängstången överst så vill ju "armen" snurra (fortsätta att snurra loss den?), tror jag såg botten på spiralfjädern underifrån när jag rengjorde bottenplattan men inget logiskt sätt att lossa den därifrån...

Jag kommer ihåg att jag bara behövde ta bort vredet och gängstången, så var det bara att lyfta rakt upp. Efter jag lät fjädern rotera några varv.

Pysselkväll med julklappstema. Årets julklappar ska ha spår av naturen kvar. Inte min idé, utan helt enligt önskelistan.

Det här ska bli en hylla för fotoböcker. Tanken är att den ska gå att montera utan konsoler. Får se om det fungerar. Björken tog jag rätt på efter stormen Alfrida. Nu kluven, hyvlad, fräst, slipad och behandlad med OSMO hårdvaxolja. Jag får skylla på er andra här i forumet för att även jag fallit för denna produkt.
Hyvlad och slipad björkplanka behandlad med hårdvaxolja, avsedd för en hylla, i ett verkstadsrum.
Skapa konto

Kluven björkplanka, behandlad med hårdvaxolja, i verkstad för omvandling till hylla.
Skapa konto

Morgondagens huvudbry blir att göra något slags bord av en bastant skiva gran. Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare med denna. Har i alla fall gjutit igen sprickan med epoxi. Tror det kan ge en snygg vy in i trät om jag får till ytan.
Hyvlad och behandlad björkträskiva med synliga årsringar, epoxifylld spricka, bredvid verktyg och OSMO hårdvaxolja.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 10 till
  • Laddar…
Klämt fram den första kockkniven här ur verkstaden. Var skoj att göra den, får bli fler kockisar. RWL-34 och svart linnemicarta.
Handgjord kockkniv med silverblad och svart linnemicartahandtag, bredvid ett brunt knivfodral.
Skapa konto

Handgjord kockkniv med RWL-34 blad och svart linnemicarta-handtag på vit bakgrund.
Skapa konto

Hand håller hemgjord kockkniv med svart linnemicartahandtag i verkstad.
Skapa konto

• Hand håller nytillverkad kockkniv med blankt blad och svart linnemicartahandtag i en verkstad.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
RmK_71 och 17 till
  • Laddar…
hur skär du bladets ytterkontur ?
cnc - plasma ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.