3 942 966 läst ·
20 135 svar
3943k läst
20,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 188 inlägg
Aha, missade det, tack för svaret. Blev som sagt riktigt snyggt!
Den ena brädan blev så härFreQa skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(ni får tänka er att det är en snällare röd färg, jag gjorde en linoljelasyr på engelsk röd)
Logga in
Skapa konto
Alla täljda och klara.
Logga in
Skapa konto
Lillfräsen fick arbeta igen. Den klarar visst riktiga profilfräsar
Logga in
Skapa konto
Färdig för montering.
Tack, det är ask. Tycker Björk har en tendens att mörkna rätt mycket av oljan just på ändträ.Rickard.ag skrev:
Alla stämjärn och hyvelstål slipade. En gammal Ivar-bokhylla insatt i snickeriet och för första gången i historien ligger inte alla hyvlar, gamla skruvaskar, verktyg, skräpvirke och annat småskröfs på golvet. Underbart. 
Efter att bara ha njutit i några dagar av den nya snickeri-ordningen så gick starten idag för ett nytt möbelprojekt, ett avlastningsbord i ek. Dags alltså för nya utmaningar, svordomar, misslyckanden, lärdomar och förhoppningsvis ännu bättre resultat än tidigare!
Började så smått med att fräsa ut en mall:
Efter att bara ha njutit i några dagar av den nya snickeri-ordningen så gick starten idag för ett nytt möbelprojekt, ett avlastningsbord i ek. Dags alltså för nya utmaningar, svordomar, misslyckanden, lärdomar och förhoppningsvis ännu bättre resultat än tidigare!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det har alltid fascinerat mig hur man från ingenting skapar någonting, det kan vara en roman, musikstycke, målning eller en möbel, ett hus, osv. Att sitta med ett tomt vitt papper framför sig som skall fyllas med noter eller text, det är allt en lite skrämmande känsla.
Idag har jag framför mig möbelsnickarens motsvarighet till ett tomt vitt papper. Hur skall jag få ihop detta till ett bord?
Idag har jag framför mig möbelsnickarens motsvarighet till ett tomt vitt papper. Hur skall jag få ihop detta till ett bord?
Det låter som inledningen i en projekttråd!Microkatten skrev:
Det har alltid fascinerat mig hur man från ingenting skapar någonting, det kan vara en roman, musikstycke, målning eller en möbel, ett hus, osv. Att sitta med ett tomt vitt papper framför sig som skall fyllas med noter eller text, det är allt en lite skrämmande känsla.
Idag har jag framför mig möbelsnickarens motsvarighet till ett tomt vitt papper. Hur skall jag få ihop detta till ett bord?![]()
Det ser vi fram emot
Även jag hittade denna maskin (Nr. 21) och håller på att rengöra diverse tillbehör som medföljde. Hur lossade du "armen"? Skruvar jag loss vredet och gängstången överst så vill ju "armen" snurra (fortsätta att snurra loss den?), tror jag såg botten på spiralfjädern underifrån när jag rengjorde bottenplattan men inget logiskt sätt att lossa den därifrån...DennisCA skrev:
Köpte en Electrolux Assistent nyligen för 200kr och tänker ge den en riktig genomgång.
[bild]
[bild]
[bild]
Metalldelarna som hör till armen så är ärgade så jag har polerat upp dom.
[bild]
Polerade även skålen och tvättat alla delar jag slipper åt.
[bild]
Motorn funkar och låter bra, men kondensatorn ser lite gammal ut, bara en tidsfråga innan den säger adjö tror jag.
[bild]
Kraftuttaget var lite söndrigt, jag vet inte om det funkar eller ej såhär men tror jag kunde reparera det genom att svarva ner den söndriga delen och montera dit en ny del.
[bild]
Jag ska fortsätta plocka isär maskinen sen, alla plastdelar ska plockas av och blekas med väteperoxid och solljus (UV) så dom börjar se ut som nya igen. Skrapan ska också blekas men degrullen var sönder så den har jag köpt ny redan. Nya gummifötter behövs också, de runda kan man ju lätt få tag i, men de L-formade fötterna undrar jag om jag kan hitta nånstans...
Pysselkväll med julklappstema. Årets julklappar ska ha spår av naturen kvar. Inte min idé, utan helt enligt önskelistan.
Det här ska bli en hylla för fotoböcker. Tanken är att den ska gå att montera utan konsoler. Får se om det fungerar. Björken tog jag rätt på efter stormen Alfrida. Nu kluven, hyvlad, fräst, slipad och behandlad med OSMO hårdvaxolja. Jag får skylla på er andra här i forumet för att även jag fallit för denna produkt.
Morgondagens huvudbry blir att göra något slags bord av en bastant skiva gran. Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare med denna. Har i alla fall gjutit igen sprickan med epoxi. Tror det kan ge en snygg vy in i trät om jag får till ytan.
Det här ska bli en hylla för fotoböcker. Tanken är att den ska gå att montera utan konsoler. Får se om det fungerar. Björken tog jag rätt på efter stormen Alfrida. Nu kluven, hyvlad, fräst, slipad och behandlad med OSMO hårdvaxolja. Jag får skylla på er andra här i forumet för att även jag fallit för denna produkt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Morgondagens huvudbry blir att göra något slags bord av en bastant skiva gran. Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare med denna. Har i alla fall gjutit igen sprickan med epoxi. Tror det kan ge en snygg vy in i trät om jag får till ytan.
Logga in
Skapa konto
Klämt fram den första kockkniven här ur verkstaden. Var skoj att göra den, får bli fler kockisar. RWL-34 och svart linnemicarta.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto