Byggahus.se

Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?

1. siggebo
    Verktygstokig Nivå 6
    Maskinerna är våra vänner. Utan dem inget paradis.

• Laddar…
  2. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 18
    Med den inställningen kan det bara vara en tidsfråga tills du blir det och vi får titulera dig Hans (y)
    Tills dess ett bra valspråk för det mesta i detta sub-forum.

3. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 18
  4. j.erkers
    Husägare Nivå 6
    Snyggaste granen!

• Laddar…
  5. FreQa
    Renoveringsnovis · Nivå 12
    Testat lilla fräsen (tyvärr inte med det bästa stålet) när jag fräst spår som ska likna en förenklad pärlspont för att lätta upp sidan av mediaskåpet al'a shabby shic... Den funka utmärkt!
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20191203_202604.jpg

6. Daniel_N
    Moderator · Nivå 21
  7. A
    Medlem · Nivå 10
    Syrännejärn, kantjärn och markeringshjul är bra grejer att ha. Om du vill ha lite mer stadga i lädret så kan du använda pressat läder ("shaft") som du blöter innan eller efter du sytt. Brukar själv blöta och forma efter jag sytt.
    20191117_193426.jpg
    Messaging1561530298048.jpg

Edit: lite sent för mig att tänka och skriva märker jag. Jag limmar ihop allt, sen blöter och formar jag. Sen fixar jag till kanterna, sist syr jag.

Redigerat 5 dec 22:16
  8. B
    Allvetare · Nivå 14
    Den där kniven verkar nästan svår att dra ur slidan efter den formpressningen?

9. A
    Medlem · Nivå 10
    Ja, det ser nog ut så, men den glider lätt ur. Det är inte hårt som rårandsläder blir, utan det ger med sig.
    Däremot kan jag av estetiska skäl tycka att man ser konturerna av skaftet lite väl mycket här. Till sliret på andra bilden är det ett tjockare läder, och det blir lite bättre ur den aspekten då.

10. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 18
    Äh, trams! ;) Det ser skitbra ut! (y)

11. A
    Medlem · Nivå 10
    Hehe ok, tack!

12. V
    Verktygstokig · Nivå 22
  13. A
    Medlem · Nivå 10
    Wenge är skitsnyggt! Får du någon spillbit över så ska jag gärna göra knivskaft av dem ;)

14. E
    Medlem Nivå 7
    Hur stor bit behöver du? Jag har nog lite små bitar liggandes!

15. A
    Medlem · Nivå 10
    Måttet på ett normalt skaft kräver ca 130x40x30 som man sen klyver till två skollor 130x40. Alternativt två tunnare bitar då. :)