V vectrex skrev:
Förresten, vad är det för smart sak på ditt anhåll? Mitt sticker ut bakom hyveln rätt rejält när jag har anhållet så långt bak som du hat på bilden.
Det står Felder på det, ett bakre kutterskydd som är byggt av 5cm ledade segment. Så det viker sig efterhand som det hamnar ute i luften. Lyckas tyvärr inte surfa fram det.

Edit. Diskuterats förut https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-340#post-3095394

Ola C Ola C skrev:
Smashat sönder alla gamla skänklådor och byggt en krage i hörnan där jag bara ska kunna slänga ner verktygen.

[bild]
[bild]

:seenoevil: sorry @Frustrator men sen kom @Daniel_N på besök, en snickargubbe med ännu större skägg o då bestämdes det tydligen att det skulle va nya lådor.

Nu e det så finurligt ordnat att hyveln har full vägg till vägg längd, mellan avloppsrör o lådor. Ser ut som mycket space bakom den men när man fäller upp borden o den där boaormen ska tämjas så är det inte så mycket jag förlorat på att flytta ut den en bit.

Edit. Ska såklart dit fyra lådor till, hann inte mer idag.

[bild]
[bild]
Snyggt! I vilket av skåpen skall du ha alla kasserade slangklämmor och felkonstruerade spännband?

Daniel_N Daniel_N skrev:
Snyggt! I vilket av skåpen skall du ha alla kasserade slangklämmor och felkonstruerade spännband?
En låda ska innehålla diverse spännanordningar. Där hamnar alla feldesignade saker av de typer du skriver om;).

P.s. nästa gång vi ses kan jag förklara skillnaden på skåp och låda.

Ola C Ola C skrev:
En låda ska innehålla diverse spännanordningar. Där hamnar alla feldesignade saker av de typer du skriver om;).

P.s. nästa gång vi ses kan jag förklara skillnaden på skåp och låda.
Äh, du vet ju inte ens vad en godronn är din fejksnickare

Daniel_N Daniel_N skrev:
Låter som en könssjukdom. Ring om du vill ha stöd och nån att prata med.

• Gilla
  • Haha
Shakula och 3 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jag trodde det stavades godron?

Frustrator Frustrator skrev:
Jag trodde det stavades godron?
Det vet jag såklart, var en kuggfråga för att se om Ola hade koll.

Nu säger moderatorn att vi måste tillbaka till ämnet bums, så så får det blir.

Provat blästern från Lidl. Kan först och främst konstatera att det inte är en bra inomhusaktivitet. Bortsätt från detta fungerar den ok, lätt att komma åt där andra metoder har det svårt. Det jag saknar är ett litet smalt punktmunstycke.
Användning av en bläster från Lidl för att rengöra ett metallföremål, med synligt damm och en person i skyddshandskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blästerpistol från Lidl och handskar på en verkstadsbänk med sladdar och verktygsdelar.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Fick drivremmen till assistenten så nu är den monterad och redo att nyttjas

E9dejWOh.jpg

• Gilla
Tokslut och 7 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:

[bild]
Läckert! Kul med gammalt som blir som nytt!

DennisCA DennisCA skrev:

[bild]
Ska ni sälja huset, eller varför har du så många paprikor framme? :)

• Haha
  • Gilla
Stiftet och 6 till
  • Laddar…
Kanske ska sälja maskinen? :thinking:

Polerat träskaft, som jag visat tidigare i tråden. Fick hem massa polergrejer igår. Handslipat till ca 1300 korn och oljat. Sen tre olika skivor och medel/vax.
Hand håller ett polerat träskaft med synlig ådring, verktyg och polerutrustning i bakgrunden.
Skapa konto

Hand håller ett knivskaft av trä med mörkt, polerat och oljat ytskikt, arbetsverktyg suddigt i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
RmK_71 och 7 till
  • Laddar…
Shakula Shakula skrev:
Ska ni sälja huset, eller varför har du så många paprikor framme? :)
Vi får en herrans massa frukter och grönsaker från föräldrarna, dom är som snacks. Ena pojken gillar dom men inte kalla.

Svårt att låta bli att leka när man har fått nya (poler)grejer som funkar kanoners. Så var tvungen att fräscha upp skaftet på favoritjaktkniven också.
Nyputsad jaktkniv med glänsande blad och polerat trähandtag hålls framför en verkstadsutrustning.
Skapa konto

• Gilla
RmK_71 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.