Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?

825k läst  5,9k svar

1. jonmo
    Verktygstokig Nivå 15
    Alltså man får ju göra det rätt: skruva i skruven, notera hur spåret står, sen backa ut den och vrida den så att man när man skruvar in den andra gången får spåren där man vill.

2. T
    Medlem · Nivå 11
    Inte bara idag, men senaste dagarna..

Byggt en blåtandshögtalare till köket, främst med CNC-fräsen :)
    Med front i ek och själva lådan är MDF som lackats matt vit. Genomfrostad 4mm akryl bakom fronten som är belyst med led-strip från insidan.

Ett par 4"-högtalare från Julas fyndlåda, en 2x50w blåtandsförstärkare från ebay, och en 12V adapter från "bra å ha lådan".

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20190210_155325_257.jpg

IMG_20190210_155325_258.jpg

20190210_154443.jpg

IMG_20190210_155623_629.jpg

IMG_20190210_155623_627.jpg

3. V
    Medlem · Nivå 20
  4. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 15
    • Laddar…
  5. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 15
  6. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 11
    Jag har svetsat ihop en bricka och en inre lagerbana till ett hjullager för att göra "dimples" i tunnplåt... Med olika storlekar på hylsan kan man göra två olika dimensioner...

7. L
    Medlem Nivå 7
    Kan man få lite mer info?
    Är lådan beräknad på något sätt?
    Är det en dayton audio förstärkare?
    Går det att poppa på lite, eller är det bara för bakgrundslyssning?
    Vad driver du den med? Edit: hur kraftig adapter alltså.
    Finns det tid/ork för en riktig byggtråd? Jag tror att intresset finns i alla fall.

8. T
    Medlem · Nivå 11
    Lådan är inte beräknad, har ingen data på högtalarna att räkna på, så har bara gjort en låda som kändes behändig storleksmässigt för där den ska stå, till alla audiofilers förskräckelse såklart ;)
    Det är inte en dayton, du ser den på en av bilderna, en billig kina-historia som visst va på 2x25w, inte 50 som jag skrev :)
    Finns lite mer info om den här https://m.banggood.com/TDA7492P-50W...ceiver-Digital-Amplifier-Board-p-1003047.html

Den är byggd endast för bakgrundslyssnande, så den går absolut i te att jämflra med en Sonos eller annan motsvarande.

Drivs med en =12V 4A LED trafo jag hade liggandes.

Hade jag byggt den mer seriös med mer noga utvalda komponenter hade jag gärna gjort en tråd om den, men det får bli till nästa bygge, detta va bara ett snabbt hopplock av grejer jag hade liggandes hemma :)

• Laddar…
  9. jonmo
    Verktygstokig Nivå 15
  10. D
    Medlem Nivå 10
    Plockat isär förgasaren till snöslungan, den var inte så skitig men flera o-ringar och packningar var helt sluta. Körde den igenom ultraljudsrengöraren men den var som sagt ganska ren. Tror jag bör få igång den utan ett reparationskitt, behöver nya o-ringar bara.

Tömde tanken också och det finns beläggningar i botten. Får väl plocka av den och rensa den. Vad rensar man en bensintank med?

11. ullberg
    Medlem · Nivå 14
    Lidl (åtminstone de svenska butikerna) har/hade nyligen ett o-ringsset som kanske kunde vara en bra investering om du inte redan har ett lager.

Om du vill kan jag gärna skicka de du behöver (om de nu ingår i mitt set) för att hjälpa en Toro-kompis :)

/U

12. D
    Medlem Nivå 10
    Jag kom just tillbaka från en shoppingrunda och har nu ett ganska komplett sett med o-ringar från finska Motonet. Jag vet jag borde ha något från förr men lyckades inte hitta dom heller.

13. SamiHus
    Medlem Nivå 7
    • Laddar…
  14. Masses
    Medlem · Nivå 12
    Tänk om man hade haft en större hyvel :)
    För att underlätta så är ett 60mm planfrässtål beställt idag...

15. Björn Melander
    Verktygstokig · Nivå 15
    Grymt! Hur lång tid tog det?

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: