Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?

825k läst  5,9k svar

1. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
  2. M
    Medlem · Nivå 13
    Det där var spännande! Jag har precis börjat stoppa näsan i en bok om fanéring, inte kommit till vakuumpåsen än, men det verkar vara mycket tejpande med de där tunna fanéren! :D

3. Björn Melander
    Verktygstokig · Nivå 15
    Snyggt!
    Vart köpte du vacuumgrejerna?

4. P
    Medlem Nivå 2
    svetsen fick åka fram en sväng :)

5. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    Gammal oljefri pump på blocket, säck m tillbehör från axminster

• Laddar…
  6. VidarH
    Medlem Nivå 6
    Jag var trött på att stegen inte riktigt kunde hitta ett bra ställe att stå på. Så jag satte upp den i taket. ;) Timern är ett tidigare fynd som inte alls var vad jag trodde att det var. Istället för att ställa in hur länge strömmen ska vara på så räknar den ner tills strömmen ska slås på!?! Tja, det är säkert något jag kan använda till något annat.
    (kabelhärvan är julbelysning för övrigt, kupevärmaren är en av två som cirkulerar värme i snickeriet, dock räcker det med en för att hålla en bra grundtemperatur så jag drar ur dennna när jag inte är där)

• Laddar…
  7. Frustrator
    Verktygstokig · Nivå 15
    Har lite faner om du behöver träna ;)

8. M
    Medlem · Nivå 13
    Förvånar mig inte, du har ju det mesta! ;) Låt mig läsa ut boken första bara, det kan ju stå något intressant på de övriga 200 sidorna! :D

9. jonmo
    Verktygstokig Nivå 15
    • Laddar…
  10. H
    Verktygstokig Nivå 9
    Enligt vad jag har fått lära mig så ska spåren i skruven vara i linje med träets fiberrikning så det ser rätt ut tycker jag.

• Laddar…
  11. H
    Medlem · Nivå 17
    Och jag har fått lära mig att dra skruvarna lämpligt hårt så får spåren peka var de vill. Skall man ha spåren i linje blir de ojämt hårt åtdragna och då minskar hållfastheten.

Fast i Jonmos fall duger det bra så som han har gjort det!

12. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 14
    Ett kvarts varv hit eller dit kan väl inte påverka hållfastheten nämnvärt. Snyggt detaljfokus säger jag! (y)

13. Jarlingar
    Allvetare · Nivå 12
    Man sorterar skruvarna efter gänga/spår - förhållande först. .:rofl::thinking:

14. PNO
    Medlem · Nivå 12
    Vädret här är egentligen totalt otjänligt just nu, men en sak passar det bra till: Verktygsvård. Allra helst som min slipsten står utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_9848.jpg

Kort efter att jag köpt huset så var jag på en auktion i grannbyn. Där hittade jag en rejäl slipsten till det överkomliga priset 50kr. Jag baxade hem åbäket och ställde den i trädgården. En gubbe som kände den gubbe som tidigare bodde i huset kom förbi när jag stod och skärpte en yxa. "Så du fick Mulles slipsten på köpet med huset", sa han. Nä, sa jag. Men han stod på sig att det var just den slipstenen. Tydligen hade husets förra innevånares maskiner hamnat på auktionen jag varit på. Synd att ingen frågade mig först. Det hade sparat en del jobb. Gubben hade tydligen gott om maskiner i en lada han hyrde alldeles här i närheten.

Stenen är egentligen för grov och för ojämn för annat än yxor och moraknivar eller för att ta bort rejäla skador ur hyvelstål och stämjärn. Men tills jag hittar en tormek till vettigt pris så får den duga. Mer jobb med brynet efteråt bara. Verktygsskärpning är för mig bara ett nödvändigt ont och inte ett intresse i sig, så jag är nöjd med att grejerna funkar. Finishen är av sekundär betydelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_9849.jpg

Otrolig skillnad i hårdhet på Bahco och Stanlystämjärnen respektive noname hyvlstålet från Classe och stålet ur hyveln från Hellstedts.

15. H
    Medlem · Nivå 17
    Fin slipsten. Se till att få den under tak!
    Det är oerhört mycket lättare att slipa bra på en grövre sten med större diameter än på en liten finkornig. Sedan kan man bryna bort slipspåren.
    Om du svarvar stenen med vinkelslipmaskin och bygger ett enkelt remskydd så blir den där överlägsen allt som Tormek någon gång har tillverkat.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: