mattiasp mattiasp skrev:
Man får hoppas att de nya skyddsglasögonen håller bättre. Riktiga skyddsglasögon borde rimligen klara av att man tappar en liten skruvdragare på dem. Ingen annan som reagerade på det?
Dom är nog tre år gamla och har fått betydligt värre smällar utan att gå sönder, hade nog en spricka innan skruvdragaren tog död på dom. Att skalmen knäcks rakt av när de trillar i golvet känns inte heller helt normalt.

Jag tycker dom blir oanvändbara bara för alla rispor och liknande som byggs upp med tiden, så man ser inte klart längre.

DennisCA DennisCA skrev:
Jag tycker dom blir oanvändbara bara för alla rispor och liknande som byggs upp med tiden, så man ser inte klart längre.
Själv använder jag sällan skyddsglasögon vid träarbete. Vid fräsbordet brukar jag dock försöka använda det. Aldrig vid bordssågen, bandsåg eller rikt/planhyvel

Är dock noga att alltid använda dem när jag jobbar med något i metall.

Är jag alldeles för oförsiktig?

Inte är jag perfekt heller, jag har inte ännu haft ett par skyddsglasögon som inte immar igen eventuellt, oavsett vilka tricks jag försökt med.

Var hittar man vettiga skyddsglasögon? Mina är mer skyddsreporförögonen

ullberg
Slipar gårdagens loppisköp, en klar, en kvar. oklart var det egentligen är tänkt till, kanske något trädgårdsredskap, men vi tänkte testa som kryddhackare, tillräckligt vassa blir de tveklöst!

Två halvslipade gamla trädgårdsredskap, eventuellt tänkta som kryddhackare, på ett verktygsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/U

C
ullberg ullberg skrev:
oklart var det egentligen är tänkt till
Hamburgerflippare?

• Gilla
ullberg
  • Laddar…
ullberg
Skulle jag upp bilden, inte efter, utan innan lunchen där vi åt.... ...hemflippade hamburgare...

V vectrex skrev:
Själv använder jag sällan skyddsglasögon vid träarbete. Vid fräsbordet brukar jag dock försöka använda det. Aldrig vid bordssågen, bandsåg eller rikt/planhyvel

Är dock noga att alltid använda dem när jag jobbar med något i metall.

Är jag alldeles för oförsiktig?
Ja definitivt. Går fort att få något i ögat. Inte bara träflisor utan även saker på
Maskinerna kan klart gå sönder. Tex en lossvibrerad klyvkniv som landar i klingan och så skickas det runt små vadsa hårdmetallprojektiler.

13th Marine 13th Marine skrev:
Man får nog testa sig fram så att det passar på huvudet och med lurarna. Jag gillar enkla varianter utan justeringar, gummigrejir etc. köper från 3m, kommer ej ihåg vad det heter men de finns bara m mörkblå skalm. Viktigt att de är snabba att taav/på. Aldrig problem m imma. När de är för repiga är det byte som gäller

DennisCA DennisCA skrev:
Inte är jag perfekt heller, jag har inte ännu haft ett par skyddsglasögon som inte immar igen eventuellt, oavsett vilka tricks jag försökt med.
Imma har jag heller aldrig haft problem med. Jobbar man i kalla utrymmen kan jag tänka mig att det kan vara ett problem dock.

ullberg ullberg skrev:
Slipar gårdagens loppisköp, en klar, en kvar. oklart var det egentligen är tänkt till, kanske något trädgårdsredskap, men vi tänkte testa som kryddhackare, tillräckligt vassa blir de tveklöst!

[bild]

/U
Dom där används när man bereder hudar. Jag är inte så hemma på det området, har bara sett andra som kan göra det, men de används i alla fall i något moment när insidan av huden ska skrapas ren.

richardtenggren
Jag har kört med Uvex I-3, tycker de är riktigt sköna, blir inga konstiga brytningar i glasen som det lätt blir med de billigare och så har de många inställningsmöjligheter för att sitta bekvämt. Man glömmer nästan att man har dem på sig.

Tror modellen jag har heter typ AR 9190.888, för det specifika glaset.

Ett sätt att slippa repor är att ta bättre hand om dem när man inte har dem på sig. Köp ett glasögonfodral, eller en glasögonstrumpa, till dem. Gör underverk!

• Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Jag har ett par 3M Marcus Grönholm med klart glas. Riktigt sköna och är inga problem under hörselkåpor normalt sett. Har fått lite känningar om man kört hela dagen ibland.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.