Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Borde inte det beror mer på själva hyvelstålet?
Jag syftar på längdriktningen, inte profilen.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Hyvelns planhet styr ju hyvelstålet.

Ola C Ola C skrev:
Jag syftar på längdriktningen, inte profilen.
Aha, då är jag med! :)

• Gilla
tuvan
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Vet inte, det är inte min maskin. @Daniel_N har maskinen din reglerbart varvtal?

Hmm...Nu fick jag nån idé om nån koordinatbordsliknande jigg:)
Tyvärr inte reglerbart varvtal, men det är jag inte orolig för.

Ola C Ola C skrev:
Oh, den gamla klassiska fikabrödsmyten:)

Jag har en kompis med mekverkstad, hans bmi är tyvärr inte i skriande behov av fikabröd men han hjälper mig nog gärna ändå.

Det förefaller enkelt men uppspänningen känns rätt tidskrävande även om man har mekverkstad. Sidorna är inte 90 mot sulan så spänner man runt sidorna kommer man göra så hyveln bågnar.
Tror som dig. Alltså dels om fikabrödsmyten och dels att uppspänningen inte alls är rolig.

Borde inte det beror mer på själva hyvelstålet?
Och på snickarens handlag …

Men nog vore det kul att lära sig att skava sulan helt plan? Nog duger en granitskiva som planreferens?

Aha, då är jag med! :)
Det är ungefär samma princip som en maskinrikthyvel, den här bilden ger lite mer kött på benen.

Illustration av en maskinrikthyvels inmatnings- och utmatningstabeller, visar justering för kronad och konkav snitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Daniel_N Daniel_N skrev:
Tror som dig. Alltså dels om fikabrödsmyten och dels att uppspänningen inte alls är rolig.
OK, jag tar med fikabröd i helgen:geek:

mattiasp mattiasp skrev:
Men nog vore det kul att lära sig att skava sulan helt plan? Nog duger en granitskiva som planreferens?
Jag vet absolut noll om skavning, däremot tror jag en granitskiva duger bra.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
OK, jag tar med fikabröd i helgen:geek:
Argh. [letar efter facepalm-emoji]

mattiasp mattiasp skrev:
Tveklöst. Men den måste vara rätt stor t den hyveln.

Får några år sedan fastnade jag i en fascinerande youtubefilm om skavning av gjutjärn. Jag blev mycket sugen på att skaffa allt man behöver, men jag hade just då inget som behövde skavas. Lite oväntat att jag lät den detaljen hindra mig den gången.

Ola C Ola C skrev:
Oh, den gamla klassiska fikabrödsmyten:)

Jag har en kompis med mekverkstad, hans bmi är tyvärr inte i skriande behov av fikabröd men han hjälper mig nog gärna ändå.

Det förefaller enkelt men uppspänningen känns rätt tidskrävande även om man har mekverkstad. Sidorna är inte 90 mot sulan så spänner man runt sidorna kommer man göra så hyveln bågnar.
Det visste jag inte men med ett vettigt maskinbord, en normal uppsättning passbitar och en mätklocka så ska det inte ta många minuter extra för en någorlunda erfaren operatör.

Skåne kanske är annorlunda eller också har jag haft turen att enbart råka stöta på gravt undernärda personer när jag behövt hjälp med småsaker :). Så möjligen är det en lokal myt ;)

mexitegel mexitegel skrev:
Det visste jag inte men med ett vettigt maskinbord, en normal uppsättning passbitar och en mätklocka så ska det inte ta många minuter extra för en någorlunda erfaren operatör.

Skåne kanske är annorlunda eller också har jag haft turen att enbart råka stöta på gravt undernärda personer när jag behövt hjälp med småsaker :). Så möjligen är det en lokal myt ;)
Jag tror vi är något på spåren. Alla vet ju att "Skåningarna äro feta, dryga och sävliga" (-Hasse Alfredsson i Gula hund). Det är alltså det som gör att skåningar inte kunna betalas med kaffebröd.

• Gilla
jac och 4 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Njae, det undrar jag? Ett bord i en planslip är väl normalt ett magnetbord? På Olas hyvel finns det bara någorlunda vettiga ytor (vilket väl också är osäkert) att registrera emot under de två handtagen. O de punkterna är alldeles för mkt i centrum för att vara så väldigt lämpliga. Den till det bakre handtaget kommer man nog inte åt i vilket fall, stålet skall vara på plats när det slipas. Passbitar hjälper inte emot den ojämna ytan på resten av hyveln. Att sätta den i ett maskinskruvstyke är nog inte heller så lätt att få bra. Kanske om man har 2 st bredvid varandra. Eller hur hade du tänkt att man gör det på inte så många minuter?

• Gilla
Ola C
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Jag tror vi är något på spåren. Alla vet ju att "Skåningarna äro feta, dryga och sävliga" (-Hasse Alfredsson i Gula hund). Det är alltså det som gör att skåningar inte kunna betalas med kaffebröd.
Ja det är bara det, absolut inget annat.

• Gilla
mattiasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.