3 943 002 läst ·
20 136 svar
3943k läst
20,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Hihi kan bara hålla med, men alla verktygs köp har varit behovsprövade och jag håller på att renovera så mycket på gården och enligt behovsprövningen har en mobil såg varit prio. Men tror jag skall kunna råda bot på detta snart.pär h skrev:
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Gjort platta till min kreg k4 samt min nobex manuella gersåg som är sjukt smidig att ta med sigjonmo skrev:Ser ut som att du printat lite till?
[länk]
Själv har jag också printat den (tack och bock för att du la upp den), men inte hunnit färdigt med MFT-plattan. Har även planer på att göra stötlåda och kap-jig till den. Får återkomma med mer bilder på den kreationen.
[bild]
Fötter monterade på rätt ställe.
[bild]
Sätta på plats och kopiera mha en systainer på fräsbordet.
Absolut, hålen kan nog revolutionera även i köket!Ola C skrev:
Var hittar jag en bra hårdvaxolja (innan jul)?
Paraffinolja har jag ju läst om och det verkar lätt att få tag på, är det motsvarande "mineral oil" som jämkarna använder till skärbrädor och sådant som skall ha kontakt med mat...?
Det är vad det är jo. Jag har sådant också, men just nu föredrar jag rå linolja på skärbräden osv.
På tal om, här är skärbrädet jag limmade tidigare, fortfarande vått med linolja som det ska få dra i sig:

På tal om, här är skärbrädet jag limmade tidigare, fortfarande vått med linolja som det ska få dra i sig:

Jag tycker praffinolja tål vatten rätt dåligt, torkar ut snabbt o måste oljas om ofta. Det finns väl en osmo hårdvaxolja ämnad för bänkskivor så den borde vara matsäker. Var du hittar den vet jag inte, är inte så hemma på utbudet norr om skånska gränsen.
Jag är ganska säker det är en emulsion av olja, bivax och kanske lite karnaubavax annars. Lite som det jag gjort själv på en linoljebas, det lägger jag på efter träet fått dra i sig oljan. Jag tycker linoljan håller längre än mineralolja.
Experimenterat med laserutskrifter och aceton, tog ett tag att få till rätta knycken. Det blev rätt bra om man tog sig tid att skrubba varje bokstav med handtaget på en matkniv (rundade delen) och hade flödigt med aceton hela tiden. Det hjälper också att tejpa ner pappersbiten med plasttejp...
Får bli ett fint brännjärn (som avhandlats tidigare i tråden) eller en stämpel när man kan värka fram någon logo som känns rätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Får bli ett fint brännjärn (som avhandlats tidigare i tråden) eller en stämpel när man kan värka fram någon logo som känns rätt.
Verktygstokig
· Halland
· 8 132 inlägg
Sådär, nu är alla brickorna även inoljade. Det fick bli paraffinolja för enkelhetens skull. Det finns ju alla möjligheter att använda någon annan olja framöver när paraffinoljan torkat in/bort.
Så nu är julklapparna klara!
Så nu är julklapparna klara!
Logga in
Skapa konto
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
10h utskrift i min 3D skrivare. En universell hylsnyckelhållare med plats för förlängare och spärrskaft. Tänkt att ha i skotern eller ATV eller i bilen. Ja egentligen överallt där plats är viktigt. För denna sats är ganska så kompakt. Också kan man byta hylsa med bara 1 hand. Open source har inte hunnit ladda upp den på thingiverse ännu bara.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto