3 942 843 läst ·
20 132 svar
3943k läst
20,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Nå här är nu brädan efter jag sandat den. Det var nog mycket sandningsjobb med en RTS-400 slipmaskin. Kan förstå att man vill ha en såndär drumsander om man gör mycket sånthär. Lagt på mineralolja, men det skulle nog behövas nån vax-olje blandning tror jag.

Mycket snygga brädor ni fått till, skulle vara kul att göra nåt liknande men idag blev det bara lite vändande på träbitar och muttra lite att det blir mycket hyvlande... Ja just det, lucka 3 öppnade jag ju också...
...det blev ingen Vera-kalender i år heller men choklad är ju gott det också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
...det blev ingen Vera-kalender i år heller men choklad är ju gott det också.
Nja, inte specifikt på ändträ. Jag har sett metoden föreslagen för att exempelvis plana en hyvelbänk. Låter inte som en bra ide tycker jag, borde bli dassig yta trots bottenskär.pär h skrev:
Hjälp en kompis att dra rör för fiber, bla under en väg som hans farfar anlade för 100 år sen, den gubben hade inte fuskat med vägbanken, sten sten och ännu mera sten. Kanten av vägen var som en stenmur av noga utvalda bumlingar som låste varandra där dom låg, armerade med tiden av lera och rötter, trots grävmaskin lyckades vi inte knäcka muren, men efter ha grävt en meter djupare än tänkt, fick vi röret under stenarna.
Vi hade väl räknat med en halvtimme för att gräva av vägen, ca 4 meter, kasta ner röret, och skotta igen, det tog 4 timmar.
Vi hade väl räknat med en halvtimme för att gräva av vägen, ca 4 meter, kasta ner röret, och skotta igen, det tog 4 timmar.
Nu är jag helt kass på att handhyvla och har minst sagt bristande erfarenhet och mycket begränsad hyvelpark, undviker det gärna om jag kan. Men jag har alltid inbillat mig att problemet med att hyvla ändträ huvudsakligen handlar om risken för urslag. Om det är så borde man väl kunna komma tillrätta med det med en hyvel med blad i låg vinkel samt en pålimmad "offer-ram" runt om som man sågar bort efter avslutad hyvling. Tänker jag fel här?
Detta är som säkert alla förstår en reflektion apropå de inlägg som handlar om tillverkning av skärbrädor.
//Ronnie
Detta är som säkert alla förstår en reflektion apropå de inlägg som handlar om tillverkning av skärbrädor.
//Ronnie
Redigerat:
Det räcker nog bra med endast offer-ramen skulle jag säga. Jag handhyvlade min större bräda som syns i bakgrunden på min bild med en gammal stanley 3½ och vanligt blad då jag piffade upp en efter den blivit sliten. Bara det är vasst så.
Jonmo vist kan det bli lite randigt eftersom det är en ganska smal bit trä som tas bort vid varje pass. Men dom rillorna är väldigt lätt att slipa bort. Men ytan man fräser blir jätte fin.
Pysslarn vist är det så att vid ändträ så skär det lite bättre (lättare) med låg vinkel. Men det funkar med vanlig vinkel också.
Pysslarn vist är det så att vid ändträ så skär det lite bättre (lättare) med låg vinkel. Men det funkar med vanlig vinkel också.
Passade på att piffa upp den gamla skärbrädan jag ärvde av min farmor då jag ändå håller på, den här är gjord i furu, här har jag använt min nya blandning av rå linolja, bivax och karnaubavax.

Jag har trimmat bort kanterna så den har blivit mindre än vad den var.

Jag har trimmat bort kanterna så den har blivit mindre än vad den var.
Jag har fräst klart mina skärbrädor nu. Återstår bara att bränna dem med min lilla logga. Har beställt från Kina och hoppas på leverans före jul så att jag kan signera alstrena!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Du har sett den här tråden va?
https://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/250171-hur-signerar-ni-era-alster.html
https://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/250171-hur-signerar-ni-era-alster.html
Snyggt! Det skall bli kul att få se hur det ser ut som brännmärke på trä. Ingen formgivningsstöld vad jag kan se. Det finns som sagt inte så mycket variationer på temat. Var beredd på att det kommer att behövas en gasbrännare. De där lödkolvarna verkar inte ha effekt nog för träbränning.