När man har gjort något man är lite nöjd med kanske man vill signera alstret? Om man bara gör möbler till sig själv, kanske det inte är så noga med det, men om man börjat göra möbler åt andra (i mitt fall gratis till dottern som håller på att sätta eget bo), kanske man vill signera på något sätt. Jag har funderat i banor kring

1) Metallbrickor som man kan beställa från någonstans -Daniel, UK?
2) Karva in med kniv eller bildhuggarjärn. (Kul om det blir fel eller fult...)
3) Blyerts -varför krångla till det?
4) En egen stämpel (det lutar år det just nu, verkar vara lätt att beställa, men inte så billigt)
5) Självhäftande etiketter -Rätt billiga -känns inte så permanent
6) Gravera med roterande eller vibrerande maskin
7) Bränna med stämpel eller glödstift

Lite tips, tack!

Signerar för tillfället inte alls men går i precis samma tankar. För mig är det 1 eller 7 som gäller (antar ditt alt 4 inte är brännstämpel eftersom du har det som alt 7...?). Det där med att köra på frihand känns lite väl mycket träslöjden i mellanstadiet när man skulle bränna in sitt namn med lödkolv på allt man byggde.

Man får customized metallbrickor eller brännstämplar billigt från ex aliexpress.

Ska kolla aliexpess. Brännstämplar i Sverige är riktigt dyrt.

Purre
Tråkiga med brännstämpel är att man kanske vill ha med årtal vilket gör att det blir många stämplar.

Historiskt sett är det med penna att kladda dit sin namnteckning.
Brännstämpel är snyggt men måste vara enkel inte för mycket krusiduller. För man får bara en gång på sig man kan inte trycka dit den en gång till om den första blir misslyckad.
Vanlig kontors stämpel är mycket billigare och syns bra och inte alls så fult som man skulle tro. Och där kan man göra den lite mera avancerad utan att det blir för kluddigt som det lätt kan bli med brännstämpel.

själv så använder jag penna eller en typ lödkolv och signerar med.
men funderar på nr1 eller7

Nr:1 blir ju absolut snyggast, med en egen designad liten skyllt så är det ju kronan på verket.

Här är ett tips på vad du kan köpa syltar, aningen med tryck eller lasergravering.

Inte helt gratis men snyggt blir det :D

Har du vägen förbi Tyskland gå in till ett köpcentrum och uppsök nyckelmannen (nycklar, skoreparationer mm). De brukar kunna gravera mindre metallskyltar till nästan inga pengar.Jag gjorde skyltar till båt och trailer, samt dörrskylt till huset.

• Gilla
Steffo1980 och 1 till
  • Laddar…
Jag har små ovala plattor i i bronsbelagd mässing, vilka sedan är urfrästa så att texten blir som en relief typ. Tycker det blir väldigt fin effekt. Monterar dessa med epoxy i ett försänkt hål. Jag beställde från Maker's Mark i UK. Hantverket var utmärkt, kommunikation o service dålig, leveranstid urusuel (har för mig att de ursprungliga 3v blev över 6 månader). Företaget verkar, föga förvånande, inte finnas kvar idag.

Har också undrat samma sak. Själv kommer jag antagligen köpa en brännstämpel då jag vill kunna märka både Läder och trä. Synd bara att de är så himla dyra, får väl bli vid ett senare tillfälle när man designat sitt märke.

Har bara signerat en gång, mitt namn var inte syftet, utan att dokumentera arbetet.
Skrev vad jag gjort och varför (vattenläcka = allt nytt fram till stockväggen) på en bräda med blyert. Brände sedan in texten ned lödkolv och förseglade i väggen.

Putsad träbricka blyerts och löda borde bli billigare och personligare än att köpa stämplar.

Det blev en stämpel från aliexpress enligt ovan. Tyvärr orkar inte apparaten på 60 w att värma stämpeln tillräckligt för träbränning. Därför monterade jag gravyren på en rostfri gängstång, monterade ett filhandtag och värmer med gasbrännare. Priset för gravyren är bara 25 USD plus lite frakt. Gravyren är riktigt välgjord, och utförd i mässing. Det som tog lite tid var att göra förlagan i vektorgrafik. Jag använde Adobe Illustrator, vilken finns gratis i 30 dagar för prov. Det tar en stund att lära sig grunderna tillräckligt för att kunna göra ett snyggt original. Räkna med några kvällar för det. Så här blev det:
branding.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
pelle.mia och 6 till
  • Laddar…
Det där blev riktigt tjusigt Mattias!

Om du vill fortsätta med vektorgrafik efter de 30 dagarna så finns tex Inkscape (https://inkscape.org/en/) som är gratis och open source.

Japp, riktigt snyggt! Hur vet man när man värmt lagom mycket? Prova sig fram på skräpvirke tills man får in känslan?

Ja, man får nog testa lite. Jag har inte vågar bränna på första alstret ännu, men det finns mycket spill att öva på. Det verkar faktiskt inte vara så svårt att få det snyggt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.