Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?

399k läst  3,0k svar

1. R
    Medlem · Nivå 10
    Skulle du inte flytta bandsågen eller tar du den genom dörröppningen? Men där ligger ju stålregeln okapad.... Hur kapar du den utan att göra märken i betongen?

2. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker Nivå 11
    Flyttar bandsågen genom öppningen. Stålregeln kapas i mitten på öppningen genom att lägga ngt under regeln och kapa den. De är ca 0,5mm tjocka. Sedan sparar jag ca 70mm på vardera sida om träregeln som jag viker upp mot regeln för att Undvika trä mot betong. (helt ovetenskaplig metod).

3. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker Nivå 11
    IMG_0306.JPG

Tog ett gammalt uttjänt blad som underlag.

IMG_0307.JPG

Men som du nog säkert vet så tror jag dom riktiga snickarna skulle skratta ihjäl sig ;)

4. R
    Medlem · Nivå 10
    Låt dom skratta..... Det är ändå slutresultat som räknas och inte alltid hur man tog sig dit. Men det kan iofs vara intressant det också att få höra och/eller se (som i detta fallet) en av många möjliga lösningar....

Redigerat 11 sep 22:24
  5. Ola C
    Medlem · Nivå 17
    Hade planerat att göra massa roliga saker men fräsen ramla i golvet efter 10min i verkstan. Dom där längre guidestängerna jag kör med ibland kan få fräsen att självtippa om den står nära kanten...visste jag ju men ibland klantar man sig.

Fräsen lät skräp och varvade inte alls upp efter golvbesöket.

Felsök visade att den där metallspolen(?) som sitter permanent i huset hade knockats ur position. Fick rätt på den, anhållet däremot får nog åka i soptunnan.:(

IMG_20170912_150524.jpg IMG_20170912_153442.jpg IMG_20170912_213013.jpg

6. M
    Medlem Nivå 6
    Vilken otur, man kan inte vara perfekt jämt.

7. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 14
    It's a sign @Ola C

8. Skooda
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Sågat och fräst lite mdf, sängbord på G.

9. Ola C
    Medlem · Nivå 17
    Att jag ska sluta snickra eller att det efter 20 år är dags för en ny fräs?:rolleyes:

10. P
    Medlem Nivå 9
    Det är helt enkelt ett tecken på att ibland skiter det sig bortom sunt förnuft OCH att du ska ladda för de kommande tjugo åren. Kanske med en ny fräs — eller också inte.

Keep calm and carry on helt enkelt.

//Ronnie

Ola C gillar
  11. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Snott ihop en väggkonsol. Underbart att äntligen ha ett bra underlag att svetsa på.
    IMG_0913.JPG

jonmo och Björn Melander gillar
  12. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Att det är dax att snickra utan fräs kanske? Det är ju uppenbart för vilken hobbypsykolog som helst att du ville att den skulle falla i golvet...;)

karlmb gillar
  13. Ola C
    Medlem · Nivå 17
    Snickra utan fräs är som att foga samman metalldelar utan svets*

*gammalt djungelordspråk

14. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Du menar smida?

jonmo gillar
  15. siggebo
    Verktygstokig Nivå 3
    Eller skruvförband? Eller hårdlöda? Eller naja med tråd? :D

karlmb gillar

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: