Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?

401k läst  3,0k svar

1. mattiasp
    Moderator Nivå 15
    Såja, nu fick man både framstå som generös och behålla anhållet. Man kan alltså både ha kakan och äta den ibland. Eller kanske ska jag säga kaugan så att ni hänger med där nere...

2. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Man kan konstatera att det är en lycklig omständighet att forumet är baserat på skrift- och inte tal. Blir tillräckligt med missförstånd som det är ändå...:rofl:

3. siggebo
    Verktygstokig Nivå 3
    Jobbat på det som ska bli ett par väggprydnader. Skaft och slutpolering kvar!

4. P
    Medlem · Nivå 8
    Snygg pikyxa. Är du möjligen brandman som har ett sådant historiskt föremål på väggen?

5. siggebo
    Verktygstokig Nivå 3
    Nädå, jag är ingenjör, men man vet ju aldrig när man behöver utrymma genom väggen!

Fast det är betong så då får jag ta i utav helvete...

karlmb gillar
  6. M
    Medlem Nivå 4
    Meckat lite med min bandsåg, nån som vet var man får tag i ett kullager på axel?
    Det som sitter på bladstyrningen bakom sågbandet.
    Axeln har en diameter på 8mm och kullagret 19mm. Ser ut såhär:
    Edit: det är en scheppach

7. Fotografen
    Medlem · Nivå 14
    Pressa av lagret och pressa dit ett nytt om det är slut?

8. D
    Verktygstokig Nivå 2
    Axeln kanske du måste pressa av. Kullagergrossisten.se kan få fram i princip vad som helst åt dig.

9. ceson
    Medlem Nivå 11
    Går det inte bara att pressa av lagret från axeln och byta det?

(många på bollen å ja va sist)

10. M
    Medlem Nivå 4
    Mja kan prova. Ska kolla i garaget lite senare, fick för mig att det var gjort i ett stycke men så är det ju såklart inte :)
    Nån som vet vad ett sånt metallkapslat lager kan heta?

11. ceson
    Medlem Nivå 11
  12. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Slagits mot metallspån och vunnit! :strong::cool:
    IMG_0937.JPG

Värmde och svetsade ett stänkskydd av plexi.
    IMG_0930.JPG

Nu går gnistorna in i maskinen igen och endera ner i koppen eller genom utsuget till cyklonen. I utsuget på cyklonen sitter en improviserad gnistfälla av två lager aluminiumnät från en köksfläkt.
    IMG_0935.JPG IMG_0936.JPG

Redigerat 15 sep 00:46
  13. Björn Melander
    Verktygstokig · Nivå 12
    Fin slip det där!

14. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Jo, den är grym. Men jag behöver göra en smart jigg till plandelen, det är svårt att få en känsla för slipningen iom att den är horisontell. I en vertikal bandslip ser man lättare vad som händer. Tex för att slipa knivar i en bestämd vinkel:thinking:

15. T
    Medlem Nivå 10
    Säg som det är, du förbereder dig inför en zombie-epidemi.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: