Såja, nu fick man både framstå som generös och behålla anhållet. Man kan alltså både ha kakan och äta den ibland. Eller kanske ska jag säga kaugan så att ni hänger med där nere...

• Gilla
Pagno och 9 till
  • Laddar…
Man kan konstatera att det är en lycklig omständighet att forumet är baserat på skrift- och inte tal. Blir tillräckligt med missförstånd som det är ändå...:rofl:

• Gilla
Jante
  • Laddar…
Jobbat på det som ska bli ett par väggprydnader. Skaft och slutpolering kvar!

• Två obehandlade metallväggprydnader i form av ett svärd och en yxa ligger på ett trägolv, i väntan på skaft och polering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Snygg pikyxa. Är du möjligen brandman som har ett sådant historiskt föremål på väggen?

Nädå, jag är ingenjör, men man vet ju aldrig när man behöver utrymma genom väggen!

Fast det är betong så då får jag ta i utav helvete...

• Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Meckat lite med min bandsåg, nån som vet var man får tag i ett kullager på axel?
Det som sitter på bladstyrningen bakom sågbandet.
Axeln har en diameter på 8mm och kullagret 19mm. Ser ut såhär:
Edit: det är en scheppach

• Axel med kullager från en bandsåg av märket Scheppach, liggande på en sågbord med sågspån.
    Skapa konto
Pressa av lagret och pressa dit ett nytt om det är slut?

Axeln kanske du måste pressa av. Kullagergrossisten.se kan få fram i princip vad som helst åt dig.

Går det inte bara att pressa av lagret från axeln och byta det?

(många på bollen å ja va sist)

Mja kan prova. Ska kolla i garaget lite senare, fick för mig att det var gjort i ett stycke men så är det ju såklart inte :)
Nån som vet vad ett sånt metallkapslat lager kan heta?

Slagits mot metallspån och vunnit! :strong::cool:
Verkstadsutrustning med svetsat plexiglas stänkskydd, kopplad till utsugsystem med gnistfälla.
Skapa konto

Värmde och svetsade ett stänkskydd av plexi.
Svetsning av plexiglas stänkskydd på verkstadsbänk med tång och värmeverktyg.
Skapa konto

Nu går gnistorna in i maskinen igen och endera ner i koppen eller genom utsuget till cyklonen. I utsuget på cyklonen sitter en improviserad gnistfälla av två lager aluminiumnät från en köksfläkt.
Svetsarbete med gnistbildning vid användning av ett nyligen installerat plexi stänkskydd.
Skapa konto
Bild på en egenbyggd gnistskyddslösning för svetsning med plexiglas och aluminiumnät.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Campar och 2 till
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Fin slip det där!
Jo, den är grym. Men jag behöver göra en smart jigg till plandelen, det är svårt att få en känsla för slipningen iom att den är horisontell. I en vertikal bandslip ser man lättare vad som händer. Tex för att slipa knivar i en bestämd vinkel:thinking:

siggebo siggebo skrev:
Jobbat på det som ska bli ett par väggprydnader. Skaft och slutpolering kvar!
Säg som det är, du förbereder dig inför en zombie-epidemi.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.