Byggahus.se
KnockOnWood skrev:
Förr så trodde jag att
Lycka = God hälsa och dåligt minne :)

Men nu inser jag att
Lycka = Egen Bandsåg :rolleyes:
De går att kombinera för bästa effekt :D
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Fått hem bandsågen och påbörjat operation rengöring och allmänt fixande!
Bordet har precis fått smaka fosforsyra! Får se hur långt det hjälper!

Bandsågsbord delvis rengjort med fosforsyra, svamp ligger på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Har dessutom använt min gamla bandsåg och gjort de sista delarna till min box-joint jig. Nu är den verkligen snart klar! Har ett projekt där jag kommer behöva den!

Rengjorda och blanka kuggdelar till box-joint jig på en ljus yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Tillverkat ett rullbord/stativ till min nya valsputs och kopplat in den nya spånsugen (väntar fortfarande på bättre filter till den)

Rullbord/stativ i verkstad med valsputs och ansluten spånsug, omgivet av verktyg och trämaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
vectrex skrev:
Fått hem bandsågen och påbörjat operation rengöring och allmänt fixande!
Bordet har precis fått smaka fosforsyra! Får se hur långt det hjälper!

[bild]
Nu orkar jag inte mer. Kunde självklart bli bättre, men någon gång får man nöja sig.
En fyrkantig grå betongskiva delad i två delar med ett hål för avlopp i ena hörnet, placerad på ett kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-RB- och 4 till
  • Laddar…
vectrex skrev:
Nu orkar jag inte mer. Kunde självklart bli bättre, men någon gång får man nöja sig.
[bild]
Rostig metallplatta på mark med småsten och WD-40 sprayburk i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förstår dig till 100% :) edit: vet inte hur fräsbilden kom med haha.
 
  • Närbild av en träyta med ett utfräst hål varifrån en fräs med en metallstång sticker upp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hm, jag har en liknande operation framför mig på en Lini bandsåg. Fosforsyra säger du. Vill du berätta mer om hur du går tillväga?
 
-RB- skrev:
Hm, jag har en liknande operation framför mig på en Lini bandsåg. Fosforsyra säger du. Vill du berätta mer om hur du går tillväga?
Det lät jäkligt intressant. Jag nötte bara med wd-40 och våtslippapper.
 
Ja, det är väl "allmänt känt" att syror äter rost. Citronsyra skall fungera men just fosforsyra skall vara en av de effektivare sakerna. Nu köpte jag bara en produkt på Jula:
http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilreparation-och-farg/rostskydd/rostatare-504764/

Innehåller 23% fosforsyra enligt databladet.

Det fungerade bra, men de djupa rostfläckarna tar lång tid att få bort. Jag hjälpte till på traven genom att nöta med scotch brite. När jag var nöjd så hade hela bordet en grådassig ton, dock utan någon rost (är tydligen en så kallad fosfatering). Denna tog jag bort med hjälp av autosol och en trasa.

Som ni ser på bilden så finns det fortfarande lite svarta prickar ner i "gjutjärnsporerna".
 
Fosforsyra, även känd som Coca-Cola...:p
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Cola är ju hyfsat dyrt. Hessa kalkbort från ÖoB för 19 kr per liter som sedan spädes med hälften vatten ger en oerhört effektiv fosforsyrablandning till ett literpris på nio och femtio.

Daniel introducerade mig för denna drog och den har avrostat en Luna L39 på ett sätt som jag inte trodde var möjligt. Nu är jag fast i träsket och har behandlat gamla tvingar, tänger och saxar bl a. Rekommenderas!

//Ronnie
 
  • Gilla
Moltas och 2 till
  • Laddar…
Många som fyndat fina maskiner på sistone.

Själv fyndade jag denna besten i söndags, "funktion okänd".
Lagren var kassa och idag lyckades jag efter mycket möda få isär axeln utan att ha sönder något. Dom dåliga nyheterna var att motorn verkar kass. Tur sågen var billig =)

Grå verktygsmaskin med veva och kontrollpanel i en verkstadslokal, beskriven som nyligen inköpt men med defekt motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Demonterad axel med lager och kugghjul framför en äldre maskin i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ooh, en delta unisaw, amerikanska bordsågarnas urfader :) 40-50-talsmodell?

Det positiva är att nätet är fylld med renoveringar av just denna såg.
 
Jo allt verkar stämma med 40-50 tals eran med art deco loggan och allt =) Någon har lite störande pillat bort plåten med serienr av oklar anledning. I stället har den fått en Stenbergs skylt som man får förmoda importerade några av dessa sågar.
 
axel_n skrev:
Många som fyndat fina maskiner på sistone.

Själv fyndade jag denna besten i söndags, "funktion okänd".
Lagren var kassa och idag lyckades jag efter mycket möda få isär axeln utan att ha sönder något. Dom dåliga nyheterna var att motorn verkar kass. Tur sågen var billig =)
Kolla vad det är för specar på motorn du behöver så kollar jag o mitt förråd.
 
Juste Linus!

Det är inte den dära amerikanska "bullet" motorn utan en vanlig svensk variant på 2 hp. 20 mm axel och vanlig fot där det sitter en adapter som man kan flytta med.

Svensk 2 hp elektrisk motor med 20 mm axel och fotadapter på ett verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.