3 943 130 läst ·
20 136 svar
3943k läst
20,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 723 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 723 inlägg
Varit hela eftermiddagen och kvällen i snickeriet för att slöjda i mitt favoritmaterial (inte) melaminbelagd spånskiva. Fördelen är ju att det är lättbearbetat och snabbjobbat. Stycka upp, programmera, formatera, borra, kantlista och sen montage.
Diverse garderober till källaren och några hyllplan blev det.
Diverse garderober till källaren och några hyllplan blev det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag har faktist inte provat att såga ännu, ångrade mig med ekstocken som syns på bilderna. Men den låg väldigt stabilt när jag hanterade släden. Har också funderat på kilar från sidorna med smältlim men kom fram till att det är onödigt krångligt. När jag ska såga en stock i ett läge där den inte ligger tillräckligt stabilt kommer jag dra i en kort skruv eller två underifrån.Ola C skrev:
Att det dröjt så länge för mig att bygga stöd och släde till nya sågen beror just på att jag inte gillat de, i mitt tycke, onödigt bulkiga och komplicerade lösningar jag hittat på tuben och forum. Detta plockar jag snabbt bort och kan förvara platt. Har som synes inte mycket plats
Idéen med tryck ovanifrån kom från en vän på besök från England som i sin tur inspirerats av en jig för att såga svarvämnen.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Märkt upp lite maskinskruv. För de små dimensionerna ned till M2 har jag skiljeväggar i lådorna som jag smältlimmat fast. Säkert fler än jag som råkat ut för Raaco lådor som kilat fast när smågrejjer kommer in under skiljeväggarna
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Oj vilken samling av skruv, muttrar och brickor!
Vad har du allt till egentligen :wow:
Vad har du allt till egentligen :wow:
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Jo men fan lösningen hade jag inte kommit på... smartBjörn Melander skrev:
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Logga in
Skapa konto
Tänk om man ändå haft en rulle underlagspapper så hade man sluppit förstöra arbetsbänken
Den kommer lysa upp nyverkstan som en sol
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Kanske bara några genomgående skruvar i den övre listen för att få bra grepp? Eller rattar med slipad spets och islagsmutter för de besvärliga ämnena. Man kanske också kan ha ett par små mothållslister under med små genomgående spetsar som reserv? Jag får nog prova att bygga detta. Men min såg är ganska mycket mindre så det blir i mindre skala.nanowire skrev:Jag har faktist inte provat att såga ännu, ångrade mig med ekstocken som syns på bilderna. Men den låg väldigt stabilt när jag hanterade släden. Har också funderat på kilar från sidorna med smältlim men kom fram till att det är onödigt krångligt. När jag ska såga en stock i ett läge där den inte ligger tillräckligt stabilt kommer jag dra i en kort skruv eller två underifrån.
Att det dröjt så länge för mig att bygga stöd och släde till nya sågen beror just på att jag inte gillat de, i mitt tycke, onödigt bulkiga och komplicerade lösningar jag hittat på tuben och forum. Detta plockar jag snabbt bort och kan förvara platt. Har som synes inte mycket plats![]()
Idéen med tryck ovanifrån kom från en vän på besök från England som i sin tur inspirerats av en jig för att såga svarvämnen.
Kul att ha inspirerat digUlfY skrev:Kanske bara några genomgående skruvar i den övre listen för att få bra grepp? Eller rattar med slipad spets och islagsmutter för de besvärliga ämnena. Man kanske också kan ha ett par små mothållslister under med små genomgående spetsar som reserv? Jag får nog prova att bygga detta. Men min såg är ganska mycket mindre så det blir i mindre skala.
Hittills har det räckt med de genomgående skruvarna i övre ribban, tror de syns här:
Logga in
Skapa konto