S
Chrissofsweden skrev:
Fodrat lite hos en polare. Han ville släpa in kap och ger sågen. Jag tog fram japansågen och en gerlåda.
Var köpte du sågen? Classe?

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
S
Varit hela eftermiddagen och kvällen i snickeriet för att slöjda i mitt favoritmaterial (inte) melaminbelagd spånskiva. Fördelen är ju att det är lättbearbetat och snabbjobbat. Stycka upp, programmera, formatera, borra, kantlista och sen montage.

Diverse garderober till källaren och några hyllplan blev det.

Uppskurna melaminbelagda spånskivor och trädetaljer staplade på en vagn i ett snickeri, redo för montage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Maskinbearbetning av melaminbelagd spånskiva i ett snickeri.
Skapa konto

• Gilla
VedbyMats
  • Laddar…
Tänk om man hade tillgång till sådana maskiner...:rolleyes::rolleyes::rolleyes::thumbup:

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Tillverkar skurklossar för hand. Tillfredsställande! Yxan är mitt nya favoritverktyg. Verkligen underskattat den tidigare.

Hantverk med yxa, hyvel och skurklossar omgivna av träspån på arbetsbänk.
Skapa konto

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Ola C skrev:
Den där varianten med tryck i höjdled var ny för mig, väldigt smart. Håller stocken sig stilla? Om den smårullar sida till sida och du bara kör 2 sidor i jiggen skulle nog ett längsgående, flyttbart i sidled, v i botten göra susen.
Jag har faktist inte provat att såga ännu, ångrade mig med ekstocken som syns på bilderna. Men den låg väldigt stabilt när jag hanterade släden. Har också funderat på kilar från sidorna med smältlim men kom fram till att det är onödigt krångligt. När jag ska såga en stock i ett läge där den inte ligger tillräckligt stabilt kommer jag dra i en kort skruv eller två underifrån.

Att det dröjt så länge för mig att bygga stöd och släde till nya sågen beror just på att jag inte gillat de, i mitt tycke, onödigt bulkiga och komplicerade lösningar jag hittat på tuben och forum. Detta plockar jag snabbt bort och kan förvara platt. Har som synes inte mycket plats :)
Idéen med tryck ovanifrån kom från en vän på besök från England som i sin tur inspirerats av en jig för att såga svarvämnen.

jonmo skrev:
Tillverkar skurklossar för hand. Tillfredsställande! Yxan är mitt nya favoritverktyg. Verkligen underskattat den tidigare.
Som båtbyggaren sa -hyvla du så rättar jag till det med yxan sedan.:)

• Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Märkt upp lite maskinskruv. För de små dimensionerna ned till M2 har jag skiljeväggar i lådorna som jag smältlimmat fast. Säkert fler än jag som råkat ut för Raaco lådor som kilat fast när smågrejjer kommer in under skiljeväggarna:)

Vägg med uppmärkta förvaringslådor för skruvar och brickor i olika storlekar.
Skapa konto

Organiserade skruvar och muttrar i märkta fack enligt storlek med skiljeväggar.
Skapa konto

• Gilla
Anders 1920-tal och 4 till
  • Laddar…
Oj vilken samling av skruv, muttrar och brickor!

Vad har du allt till egentligen :wow:

Björn Melander skrev:
Märkt upp lite maskinskruv. För de små dimensionerna ned till M2 har jag skiljeväggar i lådorna som jag smältlimmat fast. Säkert fler än jag som råkat ut för Raaco lådor som kilat fast när smågrejjer kommer in under skiljeväggarna:)

[bild]

[bild]
Jo men fan lösningen hade jag inte kommit på... smart :))

Nyomålad orange arbetsbänk med sprayburkar på toppen i en verkstad.
Skapa konto

Tänk om man ändå haft en rulle underlagspapper så hade man sluppit förstöra arbetsbänken :) men resultatet klagar jag inte på. Nu ska det bara på lite "custom" ejca bs-50 vinylklibbor som kompisen ska skära på sin vinylcnc.

Den kommer lysa upp nyverkstan som en sol :)

• Gilla
Chrissofsweden och 4 till
  • Laddar…
Logotyp med texten "EJCA custom" inom en vit oval på en orange bakgrund.
Skapa konto

Ngt sådant här som logo uppe och nere är planen.

• Gilla
VidarH och 1 till
  • Laddar…
Snygt!
Vilket jobb du har lagt ner!
Jo den kommer att lysa verkstaden... men varför orange?

nanowire skrev:
Jag har faktist inte provat att såga ännu, ångrade mig med ekstocken som syns på bilderna. Men den låg väldigt stabilt när jag hanterade släden. Har också funderat på kilar från sidorna med smältlim men kom fram till att det är onödigt krångligt. När jag ska såga en stock i ett läge där den inte ligger tillräckligt stabilt kommer jag dra i en kort skruv eller två underifrån.

Att det dröjt så länge för mig att bygga stöd och släde till nya sågen beror just på att jag inte gillat de, i mitt tycke, onödigt bulkiga och komplicerade lösningar jag hittat på tuben och forum. Detta plockar jag snabbt bort och kan förvara platt. Har som synes inte mycket plats :)
Idéen med tryck ovanifrån kom från en vän på besök från England som i sin tur inspirerats av en jig för att såga svarvämnen.
Kanske bara några genomgående skruvar i den övre listen för att få bra grepp? Eller rattar med slipad spets och islagsmutter för de besvärliga ämnena. Man kanske också kan ha ett par små mothållslister under med små genomgående spetsar som reserv? Jag får nog prova att bygga detta. Men min såg är ganska mycket mindre så det blir i mindre skala.

UlfY skrev:
Kanske bara några genomgående skruvar i den övre listen för att få bra grepp? Eller rattar med slipad spets och islagsmutter för de besvärliga ämnena. Man kanske också kan ha ett par små mothållslister under med små genomgående spetsar som reserv? Jag får nog prova att bygga detta. Men min såg är ganska mycket mindre så det blir i mindre skala.
Kul att ha inspirerat dig :)

Hittills har det räckt med de genomgående skruvarna i övre ribban, tror de syns här:

Trästock fastklämd i en hemmagjord träbearbetningsanordning med genomgående skruvar.
Skapa konto

• Gilla
jackt
  • Laddar…
S
Skooda skrev:
Beställt ett Cobolt stål, 207-908
Fräst och åter fräst idag, inte blev det mindre efter en tankevurpa;)

Frässtål med märkningen "COBOLT 207.900" och synliga spån från fräsning på en arbetsbänk.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.