mexitegel mexitegel skrev:
Prydligt! Jag sorterar bara mitt i två högar; ”bra att ha” samt ”synd att slänga”
Så gör jag nog tyvärr också ,med eget virke. Det här är ju inte mitt, men det blev ändå en liten hög med "de här finingarna ska jag själv köpa".

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Så gör jag nog tyvärr också ,med eget virke. Det här är ju inte mitt, men det blev ändå en liten hög med "de här finingarna ska jag själv köpa".
"En del var prima virke ovh det lade jag för mig" Som Povel Ramel sa.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Många finsnickare här, känner att jag behöver sänka nivån lite!

Gjorde några enkla konsoler för att lagra spillvirke utanpå friggeboden
Kap- och geringssåg med träläkt placerad för sågning, bredvid en hylla med verktyg, inomhus vid ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En arbetsbänk med hemmagjorda träkonsoler, en borrmaskin och en slipmaskin i bakgrunden.
Skapa konto
Träkonsoler fästa på en friggebods vägg för att lagra spillvirke; ved och plankor syns på marken intill.
Skapa konto

• Gilla
Anderscurl och 16 till
  • Laddar…
Jag tog bort den fasta hyllan i en Billy som är monterad och dessutom fastskruvad i väggen. Glömde helt bort spiken som sitter från bsksidan så bakstycket ser inte vackert ut..
Det är som tur är en offerhylla där jag provar mig fram till ett kompakt kontor och bildskärmen döljer de största skadorna.

Nästa steg är att röja rent, ställa in datorn och se om det funkar som tänkt. Jag kom just på att det uppfällbara skrivbordet är i vägen för att komma åt burken men det bör gå att komma in från sidan.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Konverterat lådcykeln till en byggsats
Verkstad med diverse cykeldelar, lådor och verktyg. En cykelram står uppställd i mitten av rummet, omgiven av träplankor och kartonger.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Anderscurl och 11 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Konverterat lådcykeln till en byggsats
[bild]
Hittat något ställe som kan fixa den åt dig eller är det sommarprojekt 2026? 😅 Hade nämligen behövt göra något liknande själv. 😛

Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Hittat något ställe som kan fixa den åt dig eller är det sommarprojekt 2026? 😅 Hade nämligen behövt göra något liknande själv. 😛
Påskprojekt tänkte jag.
De två stora delarna har jag nu slipat bort rost på och applicerat rostätare där man inte kommer åt.

Dåligt designad för lackering, skarpa kanter ger tunt lackskikt där och det är generellt sett där rosten hittat in.

• Metallram med skarpa kanter står i gräset, nyligen slipad för att ta bort rost, och redo för applicering av rostätare.
    Skapa konto
  • Rostbehandlad metallram monterad på stativ utomhus; cykel synlig i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Incinerator och 8 till
  • Laddar…
Ångar vidare med lådcykeln.

De två sista delarna med rost, styrstång och pakethållare, har fått känna på vinkelslip och sandbläster samt rostomvandlare.
Rostbehandlade delar av en lådcykelram på en arbetsbänk, omgivna av verktyg och skyddshandskar i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Smådelar utan rost har mattats ner och fått både primer och en omgång färg.
Trodde jag köpte mörkgrå färg, och det var den, fast metallic, men det var mest en positiv överraskning.
Delar från lådcykeln målade och hängande på torkställning utomhus, omgivna av verktyg och grönt gräs.
Skapa konto

Kladdade rostomvandlare på ramdelarna den skulle funka som primer med, men den sitter så dåligt att jag valde att slipa bort den med våtslippapper, dagens terapijobb, bakre delen hann slipas och grundmålas, den främre behöver lite mer våtslipning.

En målad cykelram i orange metallic står på en ställning på gräsmattan, intill en röd hink och en svart trasa.
Skapa konto

• Gilla
Anderscurl och 15 till
  • Laddar…
Hanterat/staplat lite nysågad björk, lönn och ek som jag precis fått hem. Vi hade en lönn som var på fallrepet, och grannen tog i samma vända ner både björk och ek där jag kunde få ett par stammar.

Kvar är att fixa lite mer strö för de sista lagren, måla ändarna, fixera så de inte kan välta. Samt att vänta i ett par-tre år. Antagligen lagom till att jag gjort färdigt insidan av snickarboden.

Total kostnad: 4000. Mycket jobb, men ganska mycket billigare än att köpa färdigt...
Staplade plankor av nysågad björk, lönn och ek framför en träbod.
Skapa konto

Staplad nysågad björk, lönn och ek intill en trävägg, redo för torkning på en grusad yta utomhus.
Skapa konto

• Gilla
Rickard. och 21 till
  • Laddar…
Högt och lågt i påskfriden! Borrat, grävt, blandat, släpat 20 staketstolpar idag, 5 kvar för morgondagen. Jag är vågad av mig och gjöt ntr-a stolpar rakt i marken, får se om man bor kvar så länge så man hamnar ta hand om skiten sen 😅

Sedan en batch på 40 burkar board butter, plus en matlåda av samma gojs till första-gnidningen av mina skärbräden!

• Flera burkar med "TA I TRÄ BOARD BUTTER" står staplade bredvid en träsnidad skärbräda i mörkt och ljust trä.
    Skapa konto
  • Nybyggda staketstolpar och grund för trädäck vid husets sida, med skog och hus i bakgrunden i solnedgångens sken.
    Skapa konto
  • Person arbetar i trädgård med staketstolpar, skottkärra vid en liten båt; lekande barn i sandlåda, hönshus och inhägnad i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Anderscurl och 5 till
  • Laddar…
Tagit sista rycket i ladugården och fick lite hjälp
En person i keps och arbetskläder använder en slägga för att dela sten i en ladugård fylld med cyklar och verktyg.
Skapa konto

Att lära sig läsa en sten är inte lätt
Bilden visar en stor sten med sprickor och metallpinnar inslagna, omgiven av jord. Används för att beskriva ett byggprojekt i en ladugård.
Skapa konto

Förutom att jobba som slaghammare tuffar min gamla Jula-maskin på som vanligt och fick bila en stund också
Elektrisk bilmaskin och stora stenar i en ladugård, omgiven av cyklar och byggmaterial.
Skapa konto

Sista biten krossade/delade jag med storsläggan!

• Gilla
Tule54 och 12 till
  • Laddar…
Verktyg var väl inte riktigt involverat, men har jag börjat i denna tråd får jag väl fortsätta.

Hann jobba lite med lådcykeln igår.
Allt är nedslipat, primat och vissa delar har fått filler.
Delar av en lådcykel står ute på gräsmatta; ramen och andra delar är nyligen lackerade i orange, med en röd hink och verktygsställ bredvid.
Skapa konto

Och idag fick jag våtslipat det sista och lagt på färgen.
Bara klarlack och underredsmassa kvar.
En trädgård med en cykelram som våtslipats och målats. Cykelramen står på ställningar medan färg torkar. Verktyg syns bredvid.
Skapa konto

• Gilla
Anderscurl och 9 till
  • Laddar…
Lekt bilelektriker..
Verktyget är en avbitartång.
Motor och kablage i en bil, omgivna av instrumentpaneler och avbitartång, under ett bilmekanikprojekt.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Tule54 och 16 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Hallen under renovering med flera lager gammal tapet framträdande, verktyg på golvet och en grön avfallssäck synlig.
Skapa konto

Gör en arkeologisk utredning i hallen hemma! Minst 3 olika lager tapet finnes och enligt tidningspappret som låg inklämt bakom golvlisterna så sattes de sista upp i mellandagarna 2008!

Gammal reklam från Elgiganten med erbjudande på Packard Bell-dator med inbyggd TV-tuner och 640 GB hårddisk för 5490 kr, daterad till 2008.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 10 till
  • Laddar…
Rickard.
Lite annorlunda påsk för mig i år så jag hittade lite tid att spendera i garaget.

Hurtsen som INCA bandsågen tidigare bott på fick hjul och nytt användningsområde. Den stora bänken som sliparna tidigare stog på ryms inte längre. Incan ska rymmas på något sätt men det är inte löst än.
Verktygsbänk på hjul med bandsåg, sliphjul och elkoppling i garage. Bänken har flera lådor och är anpassad för mobilt bruk.
Skapa konto

Jag har för mig att sånna här uttag inte är helt PK men jag kan inte komma på något direkt farligt med det och det kändes smidigt att driva hela bänken med en sladd, nån rättar väl mig här om jag tänker fel.
Eluttag monterat på träskiva med flera elkablar anslutna, som en del av arbetsbänkens installation i ett garage.
Skapa konto

Har också lagat ett hörnskåp som ska till en stuga, att få montera en rampamuff gjorde direkt påsken lite bättre 👍

Träskåp på hjul, halvfärdigt med öppna hyllor och lådor, visar detalj av hjulmontering och trästruktur i ett garage.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Anderscurl och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.