4 132 089 läst ·
21 117 svar
4132k läst
21,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Många finsnickare här, känner att jag behöver sänka nivån lite!
Gjorde några enkla konsoler för att lagra spillvirke utanpå friggeboden
Gjorde några enkla konsoler för att lagra spillvirke utanpå friggeboden
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag tog bort den fasta hyllan i en Billy som är monterad och dessutom fastskruvad i väggen. Glömde helt bort spiken som sitter från bsksidan så bakstycket ser inte vackert ut..
Det är som tur är en offerhylla där jag provar mig fram till ett kompakt kontor och bildskärmen döljer de största skadorna.
Nästa steg är att röja rent, ställa in datorn och se om det funkar som tänkt. Jag kom just på att det uppfällbara skrivbordet är i vägen för att komma åt burken men det bör gå att komma in från sidan.
Det är som tur är en offerhylla där jag provar mig fram till ett kompakt kontor och bildskärmen döljer de största skadorna.
Nästa steg är att röja rent, ställa in datorn och se om det funkar som tänkt. Jag kom just på att det uppfällbara skrivbordet är i vägen för att komma åt burken men det bör gå att komma in från sidan.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 726 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 726 inlägg
Påskprojekt tänkte jag.Solvskaftet skrev:
De två stora delarna har jag nu slipat bort rost på och applicerat rostätare där man inte kommer åt.
Dåligt designad för lackering, skarpa kanter ger tunt lackskikt där och det är generellt sett där rosten hittat in.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 726 inlägg
Ångar vidare med lådcykeln.
De två sista delarna med rost, styrstång och pakethållare, har fått känna på vinkelslip och sandbläster samt rostomvandlare.
Smådelar utan rost har mattats ner och fått både primer och en omgång färg.
Trodde jag köpte mörkgrå färg, och det var den, fast metallic, men det var mest en positiv överraskning.
Kladdade rostomvandlare på ramdelarna den skulle funka som primer med, men den sitter så dåligt att jag valde att slipa bort den med våtslippapper, dagens terapijobb, bakre delen hann slipas och grundmålas, den främre behöver lite mer våtslipning.
De två sista delarna med rost, styrstång och pakethållare, har fått känna på vinkelslip och sandbläster samt rostomvandlare.
Logga in
Skapa konto
Smådelar utan rost har mattats ner och fått både primer och en omgång färg.
Trodde jag köpte mörkgrå färg, och det var den, fast metallic, men det var mest en positiv överraskning.
Logga in
Skapa konto
Kladdade rostomvandlare på ramdelarna den skulle funka som primer med, men den sitter så dåligt att jag valde att slipa bort den med våtslippapper, dagens terapijobb, bakre delen hann slipas och grundmålas, den främre behöver lite mer våtslipning.
Logga in
Skapa konto
Hanterat/staplat lite nysågad björk, lönn och ek som jag precis fått hem. Vi hade en lönn som var på fallrepet, och grannen tog i samma vända ner både björk och ek där jag kunde få ett par stammar.
Kvar är att fixa lite mer strö för de sista lagren, måla ändarna, fixera så de inte kan välta. Samt att vänta i ett par-tre år. Antagligen lagom till att jag gjort färdigt insidan av snickarboden.
Total kostnad: 4000. Mycket jobb, men ganska mycket billigare än att köpa färdigt...
Kvar är att fixa lite mer strö för de sista lagren, måla ändarna, fixera så de inte kan välta. Samt att vänta i ett par-tre år. Antagligen lagom till att jag gjort färdigt insidan av snickarboden.
Total kostnad: 4000. Mycket jobb, men ganska mycket billigare än att köpa färdigt...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Högt och lågt i påskfriden! Borrat, grävt, blandat, släpat 20 staketstolpar idag, 5 kvar för morgondagen. Jag är vågad av mig och gjöt ntr-a stolpar rakt i marken, får se om man bor kvar så länge så man hamnar ta hand om skiten sen 😅
Sedan en batch på 40 burkar board butter, plus en matlåda av samma gojs till första-gnidningen av mina skärbräden!
Sedan en batch på 40 burkar board butter, plus en matlåda av samma gojs till första-gnidningen av mina skärbräden!
Tagit sista rycket i ladugården och fick lite hjälp
Att lära sig läsa en sten är inte lätt
Förutom att jobba som slaghammare tuffar min gamla Jula-maskin på som vanligt och fick bila en stund också
Sista biten krossade/delade jag med storsläggan!
Logga in
Skapa konto
Att lära sig läsa en sten är inte lätt
Logga in
Skapa konto
Förutom att jobba som slaghammare tuffar min gamla Jula-maskin på som vanligt och fick bila en stund också
Logga in
Skapa konto
Sista biten krossade/delade jag med storsläggan!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 726 inlägg
Verktyg var väl inte riktigt involverat, men har jag börjat i denna tråd får jag väl fortsätta.
Hann jobba lite med lådcykeln igår.
Allt är nedslipat, primat och vissa delar har fått filler.
Och idag fick jag våtslipat det sista och lagt på färgen.
Bara klarlack och underredsmassa kvar.
Hann jobba lite med lådcykeln igår.
Allt är nedslipat, primat och vissa delar har fått filler.
Logga in
Skapa konto
Och idag fick jag våtslipat det sista och lagt på färgen.
Bara klarlack och underredsmassa kvar.
Logga in
Skapa konto
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 330 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 330 inlägg
Logga in
Skapa konto
Gör en arkeologisk utredning i hallen hemma! Minst 3 olika lager tapet finnes och enligt tidningspappret som låg inklämt bakom golvlisterna så sattes de sista upp i mellandagarna 2008!
Logga in
Skapa konto
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 433 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 433 inlägg
Lite annorlunda påsk för mig i år så jag hittade lite tid att spendera i garaget.
Hurtsen som INCA bandsågen tidigare bott på fick hjul och nytt användningsområde. Den stora bänken som sliparna tidigare stog på ryms inte längre. Incan ska rymmas på något sätt men det är inte löst än.
Jag har för mig att sånna här uttag inte är helt PK men jag kan inte komma på något direkt farligt med det och det kändes smidigt att driva hela bänken med en sladd, nån rättar väl mig här om jag tänker fel.
Har också lagat ett hörnskåp som ska till en stuga, att få montera en rampamuff gjorde direkt påsken lite bättre 👍
Hurtsen som INCA bandsågen tidigare bott på fick hjul och nytt användningsområde. Den stora bänken som sliparna tidigare stog på ryms inte längre. Incan ska rymmas på något sätt men det är inte löst än.
Logga in
Skapa konto
Jag har för mig att sånna här uttag inte är helt PK men jag kan inte komma på något direkt farligt med det och det kändes smidigt att driva hela bänken med en sladd, nån rättar väl mig här om jag tänker fel.
Logga in
Skapa konto
Har också lagat ett hörnskåp som ska till en stuga, att få montera en rampamuff gjorde direkt påsken lite bättre 👍
Logga in
Skapa konto
Redigerat: