3 500 405 läst · 18 582 svar
3500k läst
18,6k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Fixat klart flambjörkstoppen till en tv-bänk. Nu är det Osmo hårdvaxolja på hela möbeln, men det skulle vara trevligt med lite extra blänk på flambjörken. Någon som vet om det går att lägga på någon vax eller polish på och polera fram lite blankare yta?
Förutom att jag nog borde gjort det innan jag blaskade på hårdvaxoljan, vill jag inte ändra färg. Möbeln är i björk och ek och jag vill inte ha in en tredje färg.
Fast jag har ju mer flambjörk att roa mig med - hur färgar man den bäst för att få fram mönstret mer?
Fast jag har ju mer flambjörk att roa mig med - hur färgar man den bäst för att få fram mönstret mer?
Ett knep som gitarrbyggare använder för att få fram flammigheten lite extra är att betsa svart och sedan putsa bort nästan allt. Då är det oftast flammig lönn som används. Ofta använder man dock någon färgad bets över detta sedan, vet inte om det skulle bli snyggt på naturligt träfärgade möbler. Men man kan ju experimentera.
Osmo är väl karnubavax? Det kan vara det hårdaste vaxet (det finns olika typer) så antingen går det att polera direkt eller lägga på en hårdare variant via polleringen.
Ska du färga och sedan slipa björk så gissar (《---- OBS!!!) jag att det är bättre med en mörkt gul ev med bruna toner än svart. Masurbjörk i äldre möbler är mörkare i tonen än vad björk brukar bli naturligt så något har de troligen gjort med det.
Ska du färga och sedan slipa björk så gissar (《---- OBS!!!) jag att det är bättre med en mörkt gul ev med bruna toner än svart. Masurbjörk i äldre möbler är mörkare i tonen än vad björk brukar bli naturligt så något har de troligen gjort med det.
Köpte mig en bänkslip från Classe när de hade rea och gjorde ett gäng smörknivar till familjens julklappsspel. Kändes lite fattigt så fick bli ett litet knivblock i miniatyr också. Givetvis totalt onödigt då det aldrig lär användas men alltid kul att snickra i garaget 
Fortsatt att skrapa på båten. Fick tummen ur och gjorde iordning en parkettsickel från lösa blad också.
Dammsugare är fan guld värt.
Dammsugare är fan guld värt.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Hur gjorde du hålen i knivblocket?T TriNitro skrev:
Gjorde en enkel skivhållare på en teleskopstötta. Ska sätta takgips kortplank 120x60 (låg takhöjd) och tänkte se om denna funkar så att man slipper hyra skivlift
Tar gärna tips på förbättringar 😁 Tänkte kanske lite antiglid-tejp också
Tar gärna tips på förbättringar 😁 Tänkte kanske lite antiglid-tejp också

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 619 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 619 inlägg
Testsågningen följdes av stenhård men rättvis kritik så det var bara att gå tillbaka till ritbordet(sågbordet)
Foten var för bred och klumpig helt i onödan så den smalnades bredvid bladet.
Och armen fick speedholes för extra hästkrafter och "dölj-allt-färg" i linje med resten av maskinen.
Nu måste jag bara fylla på spillhinken så barnen har något att förvandla till lite mindre spill 😉

Logga in
Skapa konto
Foten var för bred och klumpig helt i onödan så den smalnades bredvid bladet.

Logga in
Skapa konto
Och armen fick speedholes för extra hästkrafter och "dölj-allt-färg" i linje med resten av maskinen.

Logga in
Skapa konto
Nu måste jag bara fylla på spillhinken så barnen har något att förvandla till lite mindre spill 😉