Fixat klart flambjörkstoppen till en tv-bänk. Nu är det Osmo hårdvaxolja på hela möbeln, men det skulle vara trevligt med lite extra blänk på flambjörken. Någon som vet om det går att lägga på någon vax eller polish på och polera fram lite blankare yta?

• Gilla
Octavianus och 10 till
  • Laddar…
Du får färga det lite. Det gör att skiftningarna förstärks

Förutom att jag nog borde gjort det innan jag blaskade på hårdvaxoljan, vill jag inte ändra färg. Möbeln är i björk och ek och jag vill inte ha in en tredje färg.

Fast jag har ju mer flambjörk att roa mig med - hur färgar man den bäst för att få fram mönstret mer?

Avkok av björkbark

Ett knep som gitarrbyggare använder för att få fram flammigheten lite extra är att betsa svart och sedan putsa bort nästan allt. Då är det oftast flammig lönn som används. Ofta använder man dock någon färgad bets över detta sedan, vet inte om det skulle bli snyggt på naturligt träfärgade möbler. Men man kan ju experimentera.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Osmo är väl karnubavax? Det kan vara det hårdaste vaxet (det finns olika typer) så antingen går det att polera direkt eller lägga på en hårdare variant via polleringen.

Ska du färga och sedan slipa björk så gissar (《---- OBS!!!) jag att det är bättre med en mörkt gul ev med bruna toner än svart. Masurbjörk i äldre möbler är mörkare i tonen än vad björk brukar bli naturligt så något har de troligen gjort med det.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Stämmer att Osmo är karnuba (och annat). Jag får väl testa att polera och kanske lägga på lite extra karnubavax rent, som jag tror jag har en burk någonstans, och sedan polera. Återkommer.

• Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Bilvax och polering. Bara en aning blankare utseende, men ytan nu stenhård och lär tåla en hel del, så rätt nöjd ändå.
Polerad, blank träyta i närbild, behandlad med bilvax för ökad tålighet och hårdhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
sinuslinus och 28 till
  • Laddar…
Köpte mig en bänkslip från Classe när de hade rea och gjorde ett gäng smörknivar till familjens julklappsspel. Kändes lite fattigt så fick bli ett litet knivblock i miniatyr också. Givetvis totalt onödigt då det aldrig lär användas men alltid kul att snickra i garaget :)

• Träsmörknivar och ett litet knivblock i miniatyr ligger på ett träbord framför en bänkslipmaskin.
    Skapa konto
  • Miniknivblock med smörknivar i trä står på arbetsbänk framför bänkslipmaskin i verkstad.
    Skapa konto
  • Miniatyr knivblock med tre träskaftade smörknivar, placerat på ett träbord i ett garage.
    Skapa konto
  • Gilla
Lived och 22 till
  • Laddar…
Fortsatt att skrapa på båten. Fick tummen ur och gjorde iordning en parkettsickel från lösa blad också.

Dammsugare är fan guld värt.

Båt med bortskrapad lack, verktyg för borttagning av färg och en parkettsickel syns på däcket. En dammsugare bredvid en trästock.
Skapa konto
Båt i renovering, bortskrapad färg på däcket under en blå presenning. Verktyg och dammsugarslang synliga på träytan.
Skapa konto
Båt under renovering med skrapad träyta och blått presenningstält, en dammsugarslang synlig på däck.
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
T TriNitro skrev:
Köpte mig en bänkslip från Classe när de hade rea och gjorde ett gäng smörknivar till familjens julklappsspel. Kändes lite fattigt så fick bli ett litet knivblock i miniatyr också. Givetvis totalt onödigt då det aldrig lär användas men alltid kul att snickra i garaget :)
Hur gjorde du hålen i knivblocket?

En bunt smörknivar - njae.
En bunt smörknivar i ett knivblock - underbart.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
V Victor.M skrev:
Hur gjorde du hålen i knivblocket?
Sågade isär det på bordssågen, gjorde spåren för knivarna i densamma i båda halvorna. Sen limmade ihop, sågade vinkeln och sågade till ett lock för botten.

• Gilla
trycklös och 3 till
  • Laddar…
Gjorde en enkel skivhållare på en teleskopstötta. Ska sätta takgips kortplank 120x60 (låg takhöjd) och tänkte se om denna funkar så att man slipper hyra skivlift

Tar gärna tips på förbättringar 😁 Tänkte kanske lite antiglid-tejp också
Teleskopstötta med skivhållare av trä monterad i verkstad. Verktyg och utrustning på bänk, inklusive skruvdragare och slipmaskin.
Skapa konto
Träplanka monterad på teleskopstötta för att fungera som skivhållare för takgips, placerad på en arbetsbänk med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Rickard.
Testsågningen följdes av stenhård men rättvis kritik så det var bara att gå tillbaka till ritbordet(sågbordet)
Barn och vuxen använder bandsåg för att forma träbit i verkstad, med fokus på precision och samarbete.
Skapa konto

Foten var för bred och klumpig helt i onödan så den smalnades bredvid bladet.
Närbild av en bandsåg med justeringsarm och metallkrok över sågbordet i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Och armen fick speedholes för extra hästkrafter och "dölj-allt-färg" i linje med resten av maskinen.
Metallsåg med speedholes på armen och röd bas, modifierad med smalare fot och färg för projektarbete.
Skapa konto

Nu måste jag bara fylla på spillhinken så barnen har något att förvandla till lite mindre spill 😉

• Gilla
  • Älska
saiter och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.