Rickard.
Barnen har fått upp ögonen över hur kul figursågen är vilket såklart är fantastiskt men dom fixar inte att följa linjer och hålla kontroll på ämnet vilket gör att jag hela tiden måste hålla ner det med fingrarna vilket inte är optimalt. Jag tror inte dom vill byta bort alla julklappar för att jag ska ha råd med Hegners ämneshållare/press så det får bli hemmabyggt 😉

Började med att såga ut ämnet till armen. Fortsätter imponeras av denna såg, 360mm långt, gerat från 20mm till 35mm. Det kan inte vara många modernare bandsågar som fixar detta och även fast det såklart går att lösa på tusen andra sätt så tror jag få andra lösningar är lika snabba, blir lika raka och är lika lättstädade.
Rostig metallarbetsbänk med ett hopfällt tomstockmått placerat ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sågning, slipning och filning för att få den att passa sågen, här gjorde jag bort mig och borrade armen 4mm för lågt vilket skadade självkänslan men projektet måste fortsätta ändå 😉
Röd och silver bandsåg monterad på en träram; Hegner Multicut-2 med motor och sågblad synligt i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Gick vidare med lite CAD och började med foten, vet inte alls varför jag fastnade på nöt-formad men jag glömde att tänka på att den skulle spännas upp i skruvstycke så jag fick ändra om designen för det bättre senare.
Bandsågen ändrad till vertikalt läge och här visar den en svaghet, med 20mm brett blad kan den inte direkt figursåga men den slår bågfilen ändå.
Stången och foten får var sin gänga som jag tänkte limma när jag är nöjd.

Bildcollage som visar en hemmabyggd lösning för ämneshållare, inklusive en bandsåg, utsågade komponenter i metall och trä, och en gängad stång i ett skruvstycke.
Skapa konto

Här lämnar jag projektet för ikväll.
En hemmabyggd press för figursågning på arbetsbänk, med en metallarm monterad bredvid ett sågbord för bättre stabilitet.
Skapa konto

Kvar är att fundera ut en smart klämma och något för säkerheten. Jag har inte bestämt mig om jag ska följa Hegners idé med en böjd tråd som fingerskydd eller om jag ska gå hela vägen till ett plastskydd.
Jag vill att det ska vara rimligt säkert utan att gå till överdrift så det skadar användningen/funktionen så jag är öppen för erfarenheter, tankar och idéer om någon har några sånna.

• Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Såhär något år efter köket blev "klart" har äntligen beslut fattats i kakel och tapet. Det mesta kom upp för ett par veckor sen men en vägg blev kvar då det behövdes sista förberedelser för högtalarinstallation samt att tapetbeställningen (på hela två rullar) visade sig brista på en 140cm-våd.

Konstruktören av högtalaren rekommenderade 30 graders invinkling i applikationen, högt placerat, nära tak etc etc.

Hade som tur var köpt på mig ett billigt frässtål jag tordes sätta i väggen med gips och andra möjliga överraskningar.

Köpte ny fräs för några år sedan, tänkte jag skulle göra mig av med gamla men skönt att ha en man inte är så rädd om såna här gånger.

Fick även göra mig en borrmall. Började med en mall med "alla" hål med litet avstånd men kändes väldigt ostabilt, satte istället 4mm hål med 4mm mellan. Sen dubbla montagehål för väggen, också 4mm mellan, bara flytta mallen 4mm och köra om igen. Visade sig fungera rätt bra.
Snabbt utskriven i mjuk plast (pla) med lite gods känns den nu rätt slut, men jag är ju också klar, så var rätt kvalité. Blev ju ändå 8 hål på guide, totalt 120 hål.
Gick väldigt lätt att bryta loss efter borrandet, hoppas det ger resultat när stämjärnet ska fram i morgon, hade nog egentligen klarat mig på ett gäng färre håll.

• Utskärning i en vägg med inramning av trä och en vit plastmall med små hål, använd för högtalarinstallation i ett kök.
    Skapa konto
  • Närbild av en trävägg med hål och plastmall, förberett för högtalarinstallation i ett kök.
    Skapa konto
  • Hål i gipsvägg med trädetaljer framträder efter fräsning för högtalarinstallation; synliga kanter och insatta träbitar.
    Skapa konto
  • Gilla
Rickard. och 5 till
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Såhär något år efter köket blev "klart" har äntligen beslut fattats i kakel och tapet. Det mesta kom upp för ett par veckor sen men en vägg blev kvar då det behövdes sista förberedelser för högtalarinstallation samt att tapetbeställningen (på hela två rullar) visade sig brista på en 140cm-våd.

Konstruktören av högtalaren rekommenderade 30 graders invinkling i applikationen, högt placerat, nära tak etc etc.

Hade som tur var köpt på mig ett billigt frässtål jag tordes sätta i väggen med gips och andra möjliga överraskningar.

Köpte ny fräs för några år sedan, tänkte jag skulle göra mig av med gamla men skönt att ha en man inte är så rädd om såna här gånger.

Fick även göra mig en borrmall. Började med en mall med "alla" hål med litet avstånd men kändes väldigt ostabilt, satte istället 4mm hål med 4mm mellan. Sen dubbla montagehål för väggen, också 4mm mellan, bara flytta mallen 4mm och köra om igen. Visade sig fungera rätt bra.
Snabbt utskriven i mjuk plast (pla) med lite gods känns den nu rätt slut, men jag är ju också klar, så var rätt kvalité. Blev ju ändå 8 hål på guide, totalt 120 hål.
Gick väldigt lätt att bryta loss efter borrandet, hoppas det ger resultat när stämjärnet ska fram i morgon, hade nog egentligen klarat mig på ett gäng färre håll.
Vad är det för högtalare du ska fälla in?

Det blir Ino Audio piM i x-kabinett (piMx)

Eventuellt med lite modifierat kabinett, snett bakstycke, för att nyttja väggens tjocklek bättre och inte ha mer utstick än nödvändigt.

• Gilla
SC Aero
  • Laddar…
Bytt bromsar fram. Bytte hyfsat enkelt bak tidigare i höstas men det här var en helt annan femma. Skivan satt fast något över-dj…igt. Använde alla möjliga metoder men slutade med att skivan gick sönder samtidigt som den fortfarande satt fast, sk ”point of no return”. Kul …

Fick till sist loss den iaf

Trasig bromsskiva och verktyg på marken efter försök att byta bromsar på en bil. Smuts och rostiga delar synliga.
Skapa konto

• Wow
  • Gilla
tensiden och 5 till
  • Laddar…
RoTe
A AF0 skrev:
Bytt bromsar fram. Bytte hyfsat enkelt bak tidigare i höstas men det här var en helt annan femma. Skivan satt fast något över-dj…igt. Använde alla möjliga metoder men slutade med att skivan gick sönder samtidigt som den fortfarande satt fast, sk ”point of no return”. Kul …

Fick till sist loss den iaf

[bild]
Mondeo eller V70 III?

Tur du skulle byta, den bromsskivan är inte alls bra 😉

Det gäller att inte vara en mes när man klappar till....

En slägga med träskaft och svart huvud, märkt Picard.
Skapa konto

Om det inte funkar med en stor hammare, . . .så ska man ta en större hammare. Har jag hört. ? :)

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
V70 2014, nä de var dåliga och byttes pga vibrationer.

Större hammaren togs till när jag inte hade så mkt mer att förlora, lättare panikkänslor när skiten gick sönder och jag kom på att jag måste kunna ta mig till jobbet imorgon. Hoppas hjullagret överlevde överåldet…

Fortsättning på gårdagens jobb. Blir inget gesällbrev på detta, men blev väl ok ändå för ändamålet.
Gipsskiva med hål och synliga skarvar, en vinkelhake och elkablar mot en trävägg.
Skapa konto

Närbild av ett snickeriprojekt, visar en öppning med träpanel och verktyg. Väggen har delvis synlig tapet och några kablar skymtas.
Skapa konto

Sen täcktes allt av tapet, så klart kom skarvar i öppningarna så syns lite ändå, men kanske är bra, höjer kanske motivationen att få det sista klart också.

Återstår att se om foder runt dörr och fönster och kanske tom en gardin och adventsstjärna kan komma upp till jul.
Kök med tapetserad vägg, brun dörr, ljusblå skåp och ett hörnbord. Slingan av tapet synlig vid dörrkarm och hörnskarv på väggen.
Skapa konto

Nästa års utmaning blir väl att kantlista skivorna med passande list.

• Gilla
  • Älska
cpalm och 6 till
  • Laddar…
T Tercel skrev:
Om det inte funkar med en stor hammare, . . .så ska man ta en större hammare. Har jag hört. ? :)
Japp, hamra skiten ur mig med modell Mathias visa, gick sen över till rätt modell och allt var över i en sving

Två hammare, en större och en mindre, ligger på marken bredvid ett bilhjul utan däck på stenläggning.
Skapa konto

• Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Kom på att jag behövde en present till i kväll, så jag byggde en chokladpralinburk i går. Nu när jag ser resultatet är jag orolig att det ser lite väl mycket ut som jag ger bort ett kremerat husdjur? Är det bara jag som gör den associationen är det väl ok, men om ni andra ser samma sak får jag kanske tänka om?

Träburk med lock av mörkare trä och silverknopp, används för chokladpraliner.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Lived och 12 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Nu när jag ser resultatet är jag orolig att det ser lite väl mycket ut som jag ger bort ett kremerat husdjur?
Den var väldigt fin men jag förstår hur du tänker. En elegant "skylt/etikett" kanske skulle förändra intrycket? Eller så tror man att där står djurets namn... 🤔😱

• Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Kom på att jag behövde en present till i kväll, så jag byggde en chokladpralinburk i går. Nu när jag ser resultatet är jag orolig att det ser lite väl mycket ut som jag ger bort ett kremerat husdjur? Är det bara jag som gör den associationen är det väl ok, men om ni andra ser samma sak får jag kanske tänka om?

[bild]
Såg bilden först och hade inte en tanke åt det hållet, när jag nu läst vad du skrev kan jag inte inte se det som du säger…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.