Byggahus.se
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Najs.

Hur stabilt blir det kapade hyllplanet?
Just det, glömde skriva om det.

Det blir rätt ostabilt eftersom hyllplanet vilar på tre hyllplanshållare. Hemma lyckades jag slarva bort den fjärde hyllplanshållaren som följde med platsa-hyllan, så jag skruvade en liten list dikt an mot hyllanplanet, i sidan av garderoben
En vit hyllplanshållare skruvad i en garderobsvägg med en bit list klämd emellan för stabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hos döttrarna hade jag bättre koll och satte den fjärde hållaren på ovansidan av hyllan och klämde in en bit list mellan hållaren och hyllan
Ritad skiss som visar en hyllinstallation med en stabiliserande list vid avsaknad av en hyllplanshållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Båda lösningarna blev mycket stabila
 
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Bland currykryss och dajmkryss… förlåt.



Försökte få bort vintern från bilen.
Senaste gången jag körde den i automattvätt var nog på sensommaren någon gång…
[bild]
[bild]

Först någon OKQ8-avfettning som skulle ta all oljebaserad skit, sedan alkalisk som skulle ta all annan skit. Sen var tanken att det skulle schampo eras à la latmask med Kärcher, deras schamposystem och högtrycksborste, men slangj-veln måste ha hoppat loss inuti högtryckstvätten igen för inget schampo blandades in.
Skitgrejor för flera tusenlappar, dags att göra stor service och laga konstruktionsmissen som tyskarna skapat. Jag har skrivit om det förut tror jag.

Good from far, far from good.
[bild]

Flygrost och prickar är kvar.
[bild]
[bild]
Snygg bil👍, har likadan fast diesel.
 
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
Quick and dirty
Kylskåpet jag haft i båten sedan jag byggde köket (2012) packade ihop för en tid sedan. Ersättningsskåpet placerade jag nere på undre däck då jag tänker göra om hela däckshuset vilket år som helst. Därför har jag sprungit upp och ner mer än jag önskar sista tiden. Har testat med kylväska. Köpevarianterna av dessa är tydligen helt odugliga. Halvtannat kilo is håller knappt över natten.
Den som är rådig kan då gödsla bort lite av sin dyrbara tid med att göra en bättre själv…

Började med att såga till vad som gick att få ut ur en skiva cellplast. Nåja inte en hel skiva. Hade behövt tio centimeter av den tidigare så formellt är resten spill… Limmade ihop med MS polymer. Soudal Turbo för den som vill veta. Sätter sig snabbast och funkar på cellplast.
Hemmagjord isolerad kylväska av cellplast med synliga MS polymer-limrester och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frigolit behöver skydd. MDFspill har vi fortfarande mycket av. Plyfa är det sämre med numera efter prisökningarna. Gränsen för hobbyspill har förskjutits. Hittade till bottenplatta.
Limma och spika mot botten.
Hantverksprocess av en hemmagjord kylväska med MDF och cellplast, lim och en spikpistol i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lim och tejp MDF mot MDF. Den är bara 6mm. Slog i några nålar i alla fall.
Hemmagjord isolerad låda av MDF och cellplast med tejpade kanter och lös lockdel, på ett verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under tiden som limmet behövde gjorde jag handtag till låda och lock. Monterade med lim och skruv.
Hemmagjord isolerad kylväska tillverkad av MDF och cellplast med handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppas att lådan skall hålla kvällsmaten och frukosten kall så länge det behövs.
Hemmagjord isolerad kylväska i MDF och cellplast med flaskor och kylklampar, står på ett däck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oroa er inte. Dricker normalt inte två pannor vitt vin vardagkvällar. Fyller med vatten, fryser in, och använder som kylklampar. Det är säkert ren inbillning men har fått för mig att runda klampar sprider kylan bättre.

Detta är inte den definitiva versionen utan bara för att testa konceptet. Därför snabbt och smutsigt. Två timmar och lite till.

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
dilemma och 22 till
  • Laddar…
T
findus42 findus42 skrev:
Quick and dirty
Kylskåpet jag haft i båten sedan jag byggde köket (2012) packade ihop för en tid sedan. Ersättningsskåpet placerade jag nere på undre däck då jag tänker göra om hela däckshuset vilket år som helst. Därför har jag sprungit upp och ner mer än jag önskar sista tiden. Har testat med kylväska. Köpevarianterna av dessa är tydligen helt odugliga. Halvtannat kilo is håller knappt över natten.
Den som är rådig kan då gödsla bort lite av sin dyrbara tid med att göra en bättre själv…

Började med att såga till vad som gick att få ut ur en skiva cellplast. Nåja inte en hel skiva. Hade behövt tio centimeter av den tidigare så formellt är resten spill… Limmade ihop med MS polymer. Soudal Turbo för den som vill veta. Sätter sig snabbast och funkar på cellplast.
[bild]
Frigolit behöver skydd. MDFspill har vi fortfarande mycket av. Plyfa är det sämre med numera efter prisökningarna. Gränsen för hobbyspill har förskjutits. Hittade till bottenplatta.
Limma och spika mot botten.
[bild]
Lim och tejp MDF mot MDF. Den är bara 6mm. Slog i några nålar i alla fall.
[bild]
Under tiden som limmet behövde gjorde jag handtag till låda och lock. Monterade med lim och skruv.
[bild]
Hoppas att lådan skall hålla kvällsmaten och frukosten kall så länge det behövs.
[bild]
Oroa er inte. Dricker normalt inte två pannor vitt vin vardagkvällar. Fyller med vatten, fryser in, och använder som kylklampar. Det är säkert ren inbillning men har fått för mig att runda klampar sprider kylan bättre.

Detta är inte den definitiva versionen utan bara för att testa konceptet. Därför snabbt och smutsigt. Två timmar och lite till.

Mvh Findus
Du har nog rätt i att det är inbillning att runda frysklampar sprider kyla bättre, beroende på vad du menar med bättre...

Dock borde de avge kyla under längre tid, om än något mindre per tidsenhet, än en platt kloss.

Det finns säkert någon ingenjör i församlingen som kan räkna på det... 😁
 
T
Även om jag råkar jobba som ingen-gör så behövs det inte, kylklampstid är helt enkelt avgivande yta i relation till total volym. Större yta 'läcker ' mer kyla per tidsenhet jämfört med mindre yta. Större volym varar längre än mindre. En sfär har minst yta i relation till volymen av alla geometriska kroppar. Så ja en rund form borde vara längre än en rektangular förutsatt att volymen är identisk.

Men det är ju sant sedan länge att den bästa kylklampen är den som man har nytta av när den tinat. Så fryst saft, dricksvatten eller lunchlåda kan ibland vara en bättre kylklamp.

ehhm, vad har jag gjort med verktyg idag?

Inte ett dugg för burken hade inte hållt tätt och innehållet var obrukbart, så det blir en runda på stan för att hitta en ny variant som har liknande egenskaper och kulör innan arbet kan starta.
En grön och brun burk med texten "BUTINOX Oljedekkbeis" som används för träskyddsbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
beroende på vad du menar med bättre
Kombination av fysik och praktisk psykologi.

Som redan skrivits har runda objekt mindre yta i förhållande till volymen och borde därför, teoretiskt, smälta långsammare. Därmed borde det bli mindre kallt.

Vanliga rektangulära klampar uppmuntrar till att noga fylla boxen så att den är stumpackad från kant till kant ända upp. Klamparna inkilade mellan känsliga varor eller möjligen placerade på toppen. Kylan sprids då mer genom ledning. Grejer med kontakt blir frostskadade och de som hamnat ute i kanten kanske blir för varma.

Runda klampar och maten packad i runda burkar gör att det inte ens med våld går att packa så att luften i lådan hindras från att cirkulera. Värmen kan förflytta sig till isen med egenkonvektion.

Min teori är då att det blir jämnare kyla med runt. Både under tiden som isen smälter och jämnare i boxen. Lite volymförlust blir det. Kanske 10-15%

Psykologiskt behövs då inget förnuft för att göra rätt. Det är i och för sig bara en hypotes…

Mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Målat det stackars försummade bordet...😳😇
 
  • Ett nymålat grönt träbord med pensel och öppen färgburk ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålat grönt trädgårdsbord sett uppifrån, står på grått underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 15 till
  • Laddar…
Satte upp några hyllor i vår lilla källare igår kväll. Takhöjden är några centimeter för lågt för att kunna stå upprätt vilket gjorde att irritationen blev påtaglig snabbt 😀. Ska göra likadant på en långvägg ikväll efter jag städat upp allt skräp på golvet.

Hyllor i källare fyllda med färgburkar, byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
IgelSpikey IgelSpikey skrev:
Satte upp några hyllor i vår lilla källare igår kväll. Takhöjden är några centimeter för lågt för att kunna stå upprätt vilket gjorde att irritationen blev påtaglig snabbt 😀. Ska göra likadant på en långvägg ikväll efter jag städat upp allt skräp på golvet.

[bild]
Det löser sig. Det är bara att vänta.
När vi blir äldre krymper kroppen och du kommer att kunna stå upprätt! 😜
 
  • Haha
Immobil och 4 till
  • Laddar…
S
3 timmar efter jobbet så har jag tillverkat 2 st garderober i melaminbelagd spånskiva. Spånskiva är ikte mitt favoritmaterial men det är smidigt eftersom det inte behövs någon ytbehandling.
Jag använde justersåg, cnc, kantlistmaskin till stommarna och till fästbitarna klyvsåg, fyrkantshyvel/ riktlisthyvel, justersåg och centrumtappmaskin.

Nu hem och bära in och skruva ihop.

Delar till garderober i vit melaminbelagd spånskiva, klara att monteras, på flak av skåpbil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Många dagar har jag svårt att förstå hur ett vanligt hushåll klarar sig utan metallsvarv. Idag använd till den ytterst viktiga uppgiften "kan du jämna till spetsarna på mina stickor, dom börjar blir gropiga o repiga o fastnar i garnet". Javisst, tilljämnade upp till 800 korn.

(Hade funkat lika bra på träsvarv men ska man ha en hushållssvarv är metallsvarven mer allsidig)
Sticka jämställs i metallsvarv för att åtgärda gropar och repor, för att slippa fastna i garn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Fotografen och 21 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Många dagar har jag svårt att förstå hur ett vanligt hushåll klarar sig utan metallsvarv. Idag använd till den ytterst viktiga uppgiften "kan du jämna till spetsarna på mina stickor, dom börjar blir gropiga o repiga o fastnar i garnet". Javisst, tilljämnade upp till 800 korn.

(Hade funkat lika bra på träsvarv men ska man ha en hushållssvarv är metallsvarven mer allsidig)
[bild]
Snyggt, kan bara bekräfta, äger ingen metallsvarv, inte trä för den delen heller, och hushållet står på ruinens brant och vardagen har i princip kollapsat. Jag kämpar på att få svarvs-inköpsfrågan prioriterad! 😉
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
redarn och 12 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Idag blev det kantsten, nästa helg blir det att fylla upp lite mer med 0-16 och sen ge sig på plattorna. [bild][bild]
Tog lite längre tid än planerat men nu är plattläggningen påbörjad Påbörjad plattläggning med röda och grå stenar i ett mönster, verktyg synliga på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 13 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Många dagar har jag svårt att förstå hur ett vanligt hushåll klarar sig utan metallsvarv. Idag använd till den ytterst viktiga uppgiften "kan du jämna till spetsarna på mina stickor, dom börjar blir gropiga o repiga o fastnar i garnet". Javisst, tilljämnade upp till 800 korn.

(Hade funkat lika bra på träsvarv men ska man ha en hushållssvarv är metallsvarven mer allsidig)
[bild]
Träsvarven har tyvärr sällan finessen att man kan föra in långa arbetsstycken i chucken och därmed få ett kort utstick.
 
  • Gilla
Putte G...
  • Laddar…
tommib
Ola C Ola C skrev:
hushållssvarv
Årets nyord?
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.