3 943 563 läst ·
20 142 svar
3944k läst
20,1k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
För h-e. Det är värre än så. Flickvännen fyller år den 15/12 och har skämts bort tidigare år med handgjorda köksbord och annatnanowire skrev:
Mvh Findus
Aj fil jår päjn! Mina minsta fyller också på torsdag. Lite mindre traumatiskt att ordna presenter till dom än till flickvän dock..findus42 skrev:
Men om du kommer och hälsar på ska du få en fin skärbräda av mig; vad gör man inte för en broder i nöd
Hade ett gammalt projekt som blivit stående att ta fram
De här verktygen använde jag. Notera den mjuka putsklotsen. Matta pålimmad.
Två timmar senare. Grundoljat. Nästan klart
Mvh Findus
PS. Nu kan man ju undra hur glad min flickvän kommer bli av ett par vägghängda herrbetjänter
. DS
PPS. Putshyvel är en Stanley no3 med slät sula. Har en med räfflad sula som av ngn anledning hamnat i ett vitrinskåp hemma i lägenheten. DS
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De här verktygen använde jag. Notera den mjuka putsklotsen. Matta pålimmad.
Logga in
Skapa konto
Två timmar senare. Grundoljat. Nästan klart
Logga in
Skapa konto
Mvh Findus
PS. Nu kan man ju undra hur glad min flickvän kommer bli av ett par vägghängda herrbetjänter
PPS. Putshyvel är en Stanley no3 med slät sula. Har en med räfflad sula som av ngn anledning hamnat i ett vitrinskåp hemma i lägenheten. DS
Redigerat:
Fixat lite med min Stanley 71. Verkar vara tillverkad någon gång mellan 1896 och 1898, per hyperkittens typstudie. Har ett par delar som fortfarande behöver avrostas, men man kan se en tydlig riktning
Jag trodde bettet var helt kört, men efter mycket slipande tror jag att jag kör på det ett tag.
Premiärspåret fick bli i en liten bit ek. Först ett par sågspår med en Veritas 14 tpi rip-såg, följt av lite grovgöra med ett stämjärn. Finish med 71an, helt klart ett verktyg jag kommer bli beroende av att använda.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Premiärspåret fick bli i en liten bit ek. Först ett par sågspår med en Veritas 14 tpi rip-såg, följt av lite grovgöra med ett stämjärn. Finish med 71an, helt klart ett verktyg jag kommer bli beroende av att använda.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fixade till en gammal verktygsvagn mest för att testa på att lacka med färgspruta. Blev väl sådär i början men mot slutet fick jag till det någorlunda. Tillräckligt bra för att få stå på logen iallafall
Lite roligt var också upptäckten att kullagren till lådorna är från Sovjetunionen
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lite roligt var också upptäckten att kullagren till lådorna är från Sovjetunionen
Logga in
Skapa konto
Jag blir riktigt imponerad över era alster, jag önskar att jag hade en bättre maskinpark att tillgå.
Förvisso kanske jag inte skall klaga, när jag behöver virke i vissa dimensioner använder jag en liten sak som ser ut så här:
Kanske inte det vanligaste att ha hemma.
Vill man ha lite större/macho doningar, ruskar man igång denna:
Kom just på att allt sker inte på lika villkor, det jag gör är inte hantverk som ni:
Mvh P-A
PS, det underlättar att om man har tillgång till bra maskiner.
Eftersom tråden heter som den gör, jag har bara förberett inför morgondagens aktiviteter, postat en ramsåg och bytt klingar i en lamellsåg...... skall köras lite möbelämnen imorgon!
Förvisso kanske jag inte skall klaga, när jag behöver virke i vissa dimensioner använder jag en liten sak som ser ut så här:
Logga in
Skapa konto
Kanske inte det vanligaste att ha hemma.
Logga in
Skapa konto
Vill man ha lite större/macho doningar, ruskar man igång denna:
Logga in
Skapa konto
Kom just på att allt sker inte på lika villkor, det jag gör är inte hantverk som ni:
Mvh P-A
PS, det underlättar att om man har tillgång till bra maskiner.
Eftersom tråden heter som den gör, jag har bara förberett inför morgondagens aktiviteter, postat en ramsåg och bytt klingar i en lamellsåg...... skall köras lite möbelämnen imorgon!
Nu var det mest skruvdragare jag använde i dag. Det är ju en maskin. Eftersom jag rest frågan här tidigare lägger jag upp resultatet här.
Mvh Findus
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mvh Findus
Använder spillbitar till att göra små hobbysaker som dessa:
Nackdelen med att arbeta med trä är att man inte uppskattar vad andra betalar för ämnen, dessa bitar hade kasserats, de fyller inte kundens krav, rakt ner i flishuggen går liknande bitar till mötes dagligen, trist!
När man ser vad ni duktiga hantverkare presterar av ämnen mår jag nästan lite illa över vad vi kasserar.

Logga in
Skapa konto
Nackdelen med att arbeta med trä är att man inte uppskattar vad andra betalar för ämnen, dessa bitar hade kasserats, de fyller inte kundens krav, rakt ner i flishuggen går liknande bitar till mötes dagligen, trist!
När man ser vad ni duktiga hantverkare presterar av ämnen mår jag nästan lite illa över vad vi kasserar.