nanowire skrev:
Edit: "inspirerade" betyder fritt översatt OMG, bara två veckor kvar!! F*ck, vad ska jag hitta på!! Gaah! :x
För h-e. Det är värre än så. Flickvännen fyller år den 15/12 och har skämts bort tidigare år med handgjorda köksbord och annat :o. Har några timmar över i dag, vad göra??

Mvh Findus

Sätt dig i bilen o kör snabbt hem t nanowire o köp en av hans skärbrädor. När du kommer hem är det bara att slipa bort ormen o hugga in valfria initialer!

Sätta mig i bilen och åka t snick... ja. Sätta egna initialer på andras grejer :/ ... nej.
Diskar upp lite först. Inte roligt om båten börjar se ut som en kvart :P.

Mvh Findus

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
findus42 skrev:
För h-e. Det är värre än så. Flickvännen fyller år den 15/12 och har skämts bort tidigare år med handgjorda köksbord och annat :o. Har några timmar över i dag, vad göra??

Mvh Findus
Aj fil jår päjn! Mina minsta fyller också på torsdag. Lite mindre traumatiskt att ordna presenter till dom än till flickvän dock..

Men om du kommer och hälsar på ska du få en fin skärbräda av mig; vad gör man inte för en broder i nöd :D

• Gilla
findus42
  • Laddar…
Haha shysst Nanowire. Men tror inte Findus är tillräckligt stressad för att fuska på det viset. Än. ;)

KnockOnWood skrev:
alkoholintag brytning = allpolig brytning :o
Nej, nej. Det är man slutar supa fram på småtimmarna :D

mexitegel skrev:
Nej, nej. Det är man slutar supa fram på småtimmarna :D
Här i landet innebär det snarare den punkten då en fyllefest övergår från smuggelsprit till kylarvätska.
Tydligen är nutidens fylltrattar så till den grad nedgångna att de inte ens kan bränna hembränt.....

Hade ett gammalt projekt som blivit stående att ta fram
Trästruktur för att bygga vägghängda herrbetjänter, grundoljade och nästan färdiga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De här verktygen använde jag. Notera den mjuka putsklotsen. Matta pålimmad.
Verktyg för snickeriprojekt inklusive slipmaskin och putsklots på ett arbetsbord.
Skapa konto

Två timmar senare. Grundoljat. Nästan klart :)
Trädelar av vägghängda herrbetjänter på arbetsbänk med burk av hårdvaxolja.
Skapa konto

Mvh Findus

PS. Nu kan man ju undra hur glad min flickvän kommer bli av ett par vägghängda herrbetjänter :P. DS

PPS. Putshyvel är en Stanley no3 med slät sula. Har en med räfflad sula som av ngn anledning hamnat i ett vitrinskåp hemma i lägenheten. DS

Redigerat:
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
S
Det som är kvar är att fälla in glasskivan (ljusbord)

Hörndetalj av en träkonstruktion på ett tegelgolv, förberedd för infällning av en glasskiva.
Skapa konto

Edit: känns som man har en bit kvar, när man ser findus42 verk:)

Redigerat:
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Fixat lite med min Stanley 71. Verkar vara tillverkad någon gång mellan 1896 och 1898, per hyperkittens typstudie. Har ett par delar som fortfarande behöver avrostas, men man kan se en tydlig riktning :) Jag trodde bettet var helt kört, men efter mycket slipande tror jag att jag kör på det ett tag.

Antik Stanley 71 handsvarv med synlig rost och graverade detaljer på en ljus yta.
Skapa konto

Antik Stanley 71 handhyvel med delvis avrostade delar placerad på ett arbetsbord.
Skapa konto

Antik Stanley 71 handöverfräs med synliga tecken på åldring och rost, framför träbänk.
Skapa konto

Premiärspåret fick bli i en liten bit ek. Först ett par sågspår med en Veritas 14 tpi rip-såg, följt av lite grovgöra med ett stämjärn. Finish med 71an, helt klart ett verktyg jag kommer bli beroende av att använda.

En bit ek trä fastklämd med en skruvstycke visar sågspår och hyvlade ytor efter bearbetning med handverktyg.
Skapa konto

Nyslipat spår i en ekbit gjord med en renoverad Stanley 71 efter sågning och stämjärnsarbete.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Fixade till en gammal verktygsvagn mest för att testa på att lacka med färgspruta. Blev väl sådär i början men mot slutet fick jag till det någorlunda. Tillräckligt bra för att få stå på logen iallafall :)

Nyrenoverad grå och orange verktygsvagn med öppna lådor i en verkstadslokal.
Skapa konto

Nyrenoverad verktygsvagn i orange med verktygstavla och verktyg mot en vägg i ett verkstadsutrymme.
Skapa konto

Lite roligt var också upptäckten att kullagren till lådorna är från Sovjetunionen :thumbup:

Hand håller ett kullager märkt med "USSR" som är en del av en renoverad verktygsvagn.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
En liten work-in-progress-bild om ni pallar med det :)
Arbetsbänk i snickeri med pågående träprojekt, omgiven av verktygsvägg och pall.
Skapa konto

Jag blir riktigt imponerad över era alster, jag önskar att jag hade en bättre maskinpark att tillgå.
Förvisso kanske jag inte skall klaga, när jag behöver virke i vissa dimensioner använder jag en liten sak som ser ut så här:
Industrisågmaskin för bearbetning av trä med stora klingor och inmatningsvalsar.
Skapa konto

Kanske inte det vanligaste att ha hemma.
En samling staplade sågklingor med sågspån på ett arbetsbord i en verkstad, redo för morgondagens träbearbetning.
Skapa konto

Vill man ha lite större/macho doningar, ruskar man igång denna:
Närbild av sågblad med skarpa tänder på en ramsåg, förberedd för morgondagens snickeriarbete.
Skapa konto

Kom just på att allt sker inte på lika villkor, det jag gör är inte hantverk som ni:
Mvh P-A

PS, det underlättar att om man har tillgång till bra maskiner.
Eftersom tråden heter som den gör, jag har bara förberett inför morgondagens aktiviteter, postat en ramsåg och bytt klingar i en lamellsåg...... skall köras lite möbelämnen imorgon!:o

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Nu var det mest skruvdragare jag använde i dag. Det är ju en maskin. Eftersom jag rest frågan här tidigare lägger jag upp resultatet här.
Träpanel med vertikala spjälor monterad på dörr, verktyg och trämaterial i bakgrunden.
Skapa konto

En öppen träskåp under konstruktion i en verkstad, med synliga skruvar och verktyg.
Skapa konto

Mvh Findus

• Gilla
Simon Swartling och 8 till
  • Laddar…
Använder spillbitar till att göra små hobbysaker som dessa:
Två utsågade träbitar med naturliga mönster på ett rött tyg, återanvända som hobbyprojekt.
Skapa konto

Nackdelen med att arbeta med trä är att man inte uppskattar vad andra betalar för ämnen, dessa bitar hade kasserats, de fyller inte kundens krav, rakt ner i flishuggen går liknande bitar till mötes dagligen, trist!
När man ser vad ni duktiga hantverkare presterar av ämnen mår jag nästan lite illa över vad vi kasserar.
:confused:

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.