Byggahus.se
DennisCA skrev:
Tuffsaws har 1" 1.3TPI blad
Ripperbladet:), det där har jag kört med på kompisens stora bandsåg, tuggade sig igenom 30cm nyfälld stock utan större problem.
 
Mickebandsåg skrev:
Jag fixerar klingan mot ett bord, men när jag skruvar in skruven så snurrar motorn bara med och klingan står stilla.

Skall jag vara ärlig trodde jag att jag var mer teknisk än såhär men här ser man sina begränsningar :D
OK. Du har inte glömt någon bricka? Så att skruven blir för lång och bottnar innan klingan är fastspänd? Jag har någon kapsåg där det finns en knapp för att låsa axeln när man byter klinga, men det brukar aldrig behövas. Kolla om du möjligtvis kan ha en sådan. Är gängorna hela och fina?
 
Rönnis skrev:
Fixat 3-fas uttag i verkstaden, nu slipper jag äntligen skarvsladden från elskåpet utanför
[bild]
Hur är det med att belasta trefasdragningar med enfaslast; tex vi blandade uttag? Har för mig att det inte är lämpligt/rekomenderat 🤔
 
Rönnis skrev:
Fixat 3-fas uttag i verkstaden, nu slipper jag äntligen skarvsladden från elskåpet utanför
[bild]
Jag vill inte vara sån, men det känns tveksamt med den där skarven fastklamrad. Kommer du fixa det mer permanent inom kort? (Sorry, såhär blir det när man postar el på BH :) )
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Det är en ytterst tempolär lösning bara för att få det fungera. Jag väntar på att elektrikern skall komma tillbaka och sätta upp 220V uttag på flera ställen. Gillar inte att ha sådana dosor mer än tillfälligt
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
nanowire skrev:
Hur är det med att belasta trefasdragningar med enfaslast; tex vi blandade uttag? Har för mig att det inte är lämpligt/rekomenderat 🤔
Inte en aning om jag skall vara ärlig då min kunskap inom det elektriska befinner sig på en mycket låg nivå vad gäller regler och sånt. Då jag inhandlat dom på en byggfirma förmodade jag att det var ok. Elektrikern hade heller ingen förmaning att jag borde byta ut dom...:(

Vilken support med alla ni på forumet som besitter oändlig kunskap inom alla de skilda områden :)
 
Man får inte klamra anslutningskablar nej. Men vem bryr sig i ett sånt här fall? Rent estetiskt ser det ju skrot ut men reglerna känns ju inte så relevanta i ett sånt här fall. Något som stör ögonen desto mer är ju den bedrövliga klamringen på matningen :p
 
Rönnis skrev:
Inte en aning om jag skall vara ärlig då min kunskap inom det elektriska befinner sig på en mycket låg nivå vad gäller regler och sånt. Då jag inhandlat dom på en byggfirma förmodade jag att det var ok. Elektrikern hade heller ingen förmaning att jag borde byta ut dom...:(

Vilken support med alla ni på forumet som besitter oändlig kunskap inom alla de skilda områden :)
Det jag hört/läst är att dessa uttag endast är till för att belasta med 3- eller 1-fas men inte samtidig. Minns inte exakt vad det negativa scenariet var men det innefattade ond bråd död och fick mig att avstå från att använda kombouttag (som ju annars är satans smidiga!).
Hoppas att ngn med oändlig kunskap dyker upp här och upplyser oss?
 
Magnus Larsson skrev:
Något som stör ögonen desto mer är ju den bedrövliga klamringen på matningen :p
Hur skulle den varit? en klammer till mellan böjen och uttaget eller...?? Kan du ge mig en hint så kan jag kommentera lite till elektrikern när han dyker upp nästa gång :p
 
nanowire skrev:
Hoppas att ngn med oändlig kunskap dyker upp här och upplyser oss?
Det vore ju både intressant och lärorikt ifall någon med kunskapen ville spendera en minut eller två att utbilda oss i ämnet. Det är ju inga stora summor det rör sig om att byta så det kan ju lätt låta sig göras om det finns anledning.
 
Rönnis skrev:
Det vore ju både intressant och lärorikt ifall någon med kunskapen ville spendera en minut eller två att utbilda oss i ämnet. Det är ju inga stora summor det rör sig om att byta så det kan ju lätt låta sig göras om det finns anledning.
Om du ställer frågan i elforumet och länkar hit får du nog svar snabbare
 
Rönnis skrev:
Hur skulle den varit? en klammer till mellan böjen och uttaget eller...?? Kan du ge mig en hint så kan jag kommentera lite till elektrikern när han dyker upp nästa gång :p
Ja, sen ser det väl ut som böjen är nån billigare variant av den sk. 90graders böjen ;)

Jag tycker det ser ut att vara lite väl snett och lutande också, men det kanske är en synvilla.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Håller på och gör ett par enkla konsolbord i MDF, tanken är att de ska vara klara före jul och det bör väl funka.

Halvsågad MDF-skiva med utritad kurvform på arbetsbänk för konsolbordstillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bordsskivans framkant ska ha en kurvform så jag börjar med att göra en mall i 10 mm MDF. Här är halva kurvan sågad. Efter sågningen handslipar jag kanten för att få bort ev ojämnheter eftersom mallen ska användas för att fräsa kurva och fas på bordskivorna.

Sticksåg och skruvklämma fäst vid MDF-skiva markerad med kurvmönster, redo för sågning i en verkstadsinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Först fäste jag mallen med några korta skruv från undersidan av den blivande bordsskivan, sedan ritade jag av kurvan och tog loss mallen. Nu ska sticksågen få jobba lite.

Kantfräs förberedd för formning av kurvad framkant på MDF-bordsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter sågning skruvade jag tillbaka mallen till bordsskivan inför fräsningen för att få till den slutliga formen på kurvan. Det var bara någon mm som skulle fräsas bort så det blev ett jobb för kantfräsen som har gott om ork för att lösa den här uppgiften.

MDF-bordsskiva med sågad kurvform på verkstadsbänk inför handslipning och fräsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här är resultatet av den första fräsningen. Det brände lite i start och slut, tog det lite onödigt försiktigt där men ville inte skrota kortändarna genom att slira med fräsen. Dumt egentligen att kapa skivorna till färdig längd direkt.

Detta är vad jag har gjort med verktyg och maskiner — härnäst kommer bl a att fräsa en 60 gradig fas i framkant, återkommer med det.

//Ronnie
 
  • Gilla
GertD och 3 till
  • Laddar…
Till att börja med så brukar man gå med kabeln i taket, vid normal takhöjd, och sen gå ner till objektet därifrån. Sen en lite tajtare böj och någon till klammer.
 
nanowire skrev:
...Minns inte exakt vad det negativa scenariet var men det innefattade ond bråd död och fick mig att avstå från att använda kombouttag (som ju annars är satans smidiga!).
Hoppas att ngn med oändlig kunskap dyker upp här och upplyser oss?
Har inte oändlig kunskap men här handlar det väl om att man vid samtidig användning i värsta fall kan få en mycket hög returström i nollan. Med ev. varmgång och brand som följd. Det ska nog mycket till att lyckas med det, speciellt om man är ensam och jobbar i verkstan, det ska ju vara lite speciella belastningar inkopplade också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.