Hej alla,
En fråga här till proffsen för nu är jag trött på att googla rundor. Vad katten har de använt för att täta runt fönstren hos oss? Fönstren ser ut att vara bytta runt 70-talet om det hjälper... Materialet är hårt nu men ser ju defintivt ut att haft konsistensen av häftmassa eller liknande när det sattes på plats.. bild nedan, hojta om ni behöver mer info eller fler bilder.

• PXL_20260518_164725761.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tätningsmassa, troligtvis med polyklorerade bifenyler ( PCB) om fönstren monterats under första halvan av sjuttiotalet

F fribygg skrev:
Tätningsmassa, troligtvis med polyklorerade bifenyler ( PCB) om fönstren monterats under första halvan av sjuttiotalet
Tack för snabbt svar! Har ett par fönster där jag behöver renovera bottenstycket på karmen en del pga eftersatt underhåll och kommer sen behöva täta om igen. Vad bör jag använda för att det ska bli så likvärdigt utseende som möjligt utan att vara helt fel tänkt sett till hållbarhet. Jag kommer med andra ord inte behöva ta ut hela karmen utan "bara" byta en del av bottenstycket så resterande sidors tätning kommer vara kvar.

Bostik 1566 funkar bra mellan tegel och trä, kanske även Multibond från Biltema eller Tec7 vore användbart.

• Gilla
Tramslotta
  • Laddar…
Tack båda! Då har jag nog koll på läget och får spendera en del av sommaren med att ge fönstren lite kärlek.

• Gilla
Bart och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.