Alla instruktioner jag har hittat om att lägga linoleumgolv på rulle står det att golvet måste limmas. Men vad blir konsekvenserna om man inte gör det? Det skulle jag gärna vilja veta! Jag har full förståelse för att det krävs i större lokaler. I ett rum på ca 3x4 m kanske förutsättningarna är annorlunda?

(Jag har kommit över en rulle linoleum väldigt billigt. Målet är att bevara trägolvet som ligger i rummet idag… tänker att det är värt att prova…? Tanken är att tejpa skarven som blir enligt vad som står i läggningsanvisningar för andra typer av golvmattor.)

• Wow
Sernando
  • Laddar…
Den följer med upp när du dammsuger

Prova, det värsta som kan hända är ju att du får limma den i ett senare skede. Jag har lagt vanlig plastmatta i hallen, och den går bra att dammsuga om man inte använder släta munstycket och lyfter dammsugarmunstycket i ett hörn

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
Men snälla? Den bubblar sig, rör sig, slits, osv osv osv. Feel free to try, men det är rätt klokt att följa rekommendationerna för att lägga in plastmatta.

Du kan inte vara seriös med frågan?

• Gilla
pederlarsson
  • Laddar…
Jag har haft lösa mattor i flera rum i de hus jag har haft. Jag ser inget problem med det förutom att kanske skarven blir lite ful med tejp?
Funkar det inte så är det ju bara att limma fast den.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack för svar! Nu var det här inte en fråga om det är en bra idé eller inte utan ett försök att ta reda på ev konsekvenser som jag inte kan förutse själv :)

Jag är också oerhört nyfiken på vad som är skillnaden mellan linoleumgolv och vinylgolv på rulle. I läggningsanvisningar för vinylgolv står det att golvet KAN limmas men att det går utmärkt att löslägga. För linoleumgolv står det däremot SKA limmas. Vari grundar sig denna skillnad?

Dammsugning är inte ett problem eftersom jag avskyr dammsugare och använder mikrofibermopp och sopborste istället.

Skarvens hållbarhet är väl det som jag ser som största problemet men får helt enkelt ha beredskap för andra lösningar isf.

På vilket sätt kan det bildas bubblor på linoleumgolv som lösläggs?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
  • Gilla
namnbyte och 1 till
  • Laddar…
namnbyte
Vårt mellangolv från 1980 som plastmattan var limmad på bestod av masonitskivor och cirka en halv miljard spik. På 8 kvm.

Var rimlig med mängden spik, om du tänkt spika fast det öht. Ett par i hörnen hade räckt långt, inte var 5e centimeter åt alla riktningar.

Mellangolvet kan liggande flytande på lumppapp. Behöver inte spikas.

• Gilla
namnbyte
  • Laddar…
M morr skrev:
Tack för svar! Nu var det här inte en fråga om det är en bra idé eller inte utan ett försök att ta reda på ev konsekvenser som jag inte kan förutse själv :)

Jag är också oerhört nyfiken på vad som är skillnaden mellan linoleumgolv och vinylgolv på rulle. I läggningsanvisningar för vinylgolv står det att golvet KAN limmas men att det går utmärkt att löslägga. För linoleumgolv står det däremot SKA limmas. Vari grundar sig denna skillnad?

Dammsugning är inte ett problem eftersom jag avskyr dammsugare och använder mikrofibermopp och sopborste istället.

Skarvens hållbarhet är väl det som jag ser som största problemet men får helt enkelt ha beredskap för andra lösningar isf.

På vilket sätt kan det bildas bubblor på linoleumgolv som lösläggs?
Min erfarenhet är att just skarven ger med sig med tiden! I min sommarstuga har en tidigare ägare jämnat ut golvet med hjälp av masonitskivor och sedan lagt på en matta löst, med en skarv mitt på rummet. Detta är troligen en linoleummatta, då mattan är hård och har en pappliknande undersida. Den har med säkerhet lagts före 1975 men är i sig inte sliten. Bara skarven där kanterna viker sig uppåt och man därmed sliter på just kanterna, som börjar lossa från varandra.

Hur gick det sen då? Eftersom jag inte fick nåt tydligt svar på frågan så bestämde jag mig för att testa. Hittills är jag toknöjd!! De långörade kvalitetskontrollanterna har inte lyckats hitta något att ge sig på heller, trots idogt grävande i golvet.
Skarven är tejpad underifrån och syns hyfsat tydligt. Det är väl troligen det första stället som kommer att släppa men än så länge märks inget.

• Två kaniner på ett golv med synlig tejpad skarv, omgivna av hushållsföremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
VLJ och 1 till
  • Laddar…
M morr skrev:
Hur gick det sen då? Eftersom jag inte fick nåt tydligt svar på frågan så bestämde jag mig för att testa. Hittills är jag toknöjd!! De långörade kvalitetskontrollanterna har inte lyckats hitta något att ge sig på heller, trots idogt grävande i golvet.
Skarven är tejpad underifrån och syns hyfsat tydligt. Det är väl troligen det första stället som kommer att släppa men än så länge märks inget.
Tack morr för att du uppdaterar! Har suttit med precis samma fråga - bor i hyresrätt och skulle vilja dölja ett fult och slitet golv med en löslagd matta. Ska nog ge mig på ett försök likt ditt!

N Norbybo skrev:
Tack morr för att du uppdaterar! Har suttit med precis samma fråga - bor i hyresrätt och skulle vilja dölja ett fult och slitet golv med en löslagd matta. Ska nog ge mig på ett försök likt ditt!
Lycka till! Om du kan tänka dig vinylgolv så är de troligen lättare (och billigare) att ha att göra med, både vid läggning och underhåll, men jag är fortfarande nöjd :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.