Riv uterummet såsom bygglovet kräver, bygg till enligt bygglov, därefter bygg upp uterummet igen (dock max 15 kvm) enligt attefallsreglerna. Golvet i uterummet kan du nog låta vara kvar och kalla det altan så länge.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
V
A andersvegan skrev:
Detaljplanen tillåter att huvudbyggnaden är max 200 kvm, vi tror att inkl uterrummet (uterrummet är +10 år) som vi har idag så ligger det totalt runt 210 kvm. 15 kvm känns dock för litet men tack för förslaget!
Stadsbyggnadsförvaltningen har ju sagt att vi måste riva det gamla för att bygga det nya...
Vi kikade på ett hus en gång som låg inom ett detaljplanområde som tillät max 90m2 byggyta. Ringde handläggare på kommunen och frågade om man fick bygga större - blankt nej. Då frågade jag samma handläggare vad hon hade gjorde i samma situation.
-Ja då hade jag först byggt ut 15m2 med anmälningsplikt. Sedan hade jag också byggt ut 10% av storleken på huset.
Totalt kunde vi alltså ha byggt 115.5m2. Vi köpte aldrig huset men det blev ändå en läropeng.
 
A andersvegan skrev:
tack för svaret, då blir det definitivt att riva uterrummet. Får istället bygga ett fristående uterum/växthus en bit ifrån fastigheten
Det är ju också en lösning, att bygga på någon annans fastighet.
 
  • Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Ett fristående uterum går ju att göra som attefallsbyggnad på 25 kvm... Sätt en pergola mellan den och huset, med tak i tyg, så kan man gå ut dit även om det regnar lite...
 
  • Gilla
Söderort
  • Laddar…
A andersvegan skrev:
Detaljplanen tillåter att huvudbyggnaden är max 200 kvm, vi tror att inkl uterrummet (uterrummet är +10 år) som vi har idag så ligger det totalt runt 210 kvm. 15 kvm känns dock för litet men tack för förslaget!
Stadsbyggnadsförvaltningen har ju sagt att vi måste riva det gamla för att bygga det nya...
I min detaljplan gäller byggyta på tomt om 20% vilket ger 160 m2 av markytan som får bebyggas i max två plan - dvs en byggnad om 320m2 . Är din kåk i 1 plan och upptar 200m2 markyta eller är det 2*100 och lite mindre tomt? Ser ju du skriver SBK meddelat du måste riva iofs. Gäller det verkligen om du tillbygger enl attefallsreglerna?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.