Har ett dylikt sen några år tillbaka, och det verkar trivas ok.. Det blommade fint i våras i alla fall...
Ett blommande träd med vita blommor står i en trädgård framför ett hus med mörka väggar under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har det dock blommat över och ser lite halvsorgligt ut;
En buske med vissnade blommor och torra grenar i en trädgård, omgiven av grönska och en blå himmel i bakgrunden.
Skapa konto

Bladen har liksom torkat lite sporadiskt här och där (vilket det gjort tidigare säsonger, men inte såhär illa), och vissa grenar kan vara torra mitt på, för att se friska ut längre ut på samma gren..
Buske med gröna och torra bruna blad samt grenar, omgiven av gräsmatta och hus i bakgrunden.
Skapa konto

Buske med delvis torra grenar och löv, omgiven av en grön trädgård. Vissa blad är vissna med sporadiskt förekommande bruna klumpar.
Skapa konto

Vissa lite äldre grenar har liksom svällt ut på sina ställen, också "mitt på grenar" ..
Torkade grenar på buske med vissna blad och svulster; klar, geléliknande utsöndring syns på vissa delar av barken.
Skapa konto

Jag såg också nån form av utsöndring, ser ut som kåda på vissa ställen, men är lite mer geleaktigt i konsistensen, och de genomskinliga klumparna känns inte alls som kåda.. 100% gelekänsla och noll klibbighet...
Grenar med vissna blad, svullna partier och genomskinlig geléliknande utsöndring på en buske i en trädgård.
Skapa konto

Vad ska man tro eller göra?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har ett dylikt sen några år tillbaka, och det verkar trivas ok.. Det blommade fint i våras i alla fall...
[bild]

Nu har det dock blommat över och ser lite halvsorgligt ut;
[bild]

Bladen har liksom torkat lite sporadiskt här och där (vilket det gjort tidigare säsonger, men inte såhär illa), och vissa grenar kan vara torra mitt på, för att se friska ut längre ut på samma gren..
[bild]
[bild]

Vissa lite äldre grenar har liksom svällt ut på sina ställen, också "mitt på grenar" ..
[bild]

Jag såg också nån form av utsöndring, ser ut som kåda på vissa ställen, men är lite mer geleaktigt i konsistensen, och de genomskinliga klumparna känns inte alls som kåda.. 100% gelekänsla och noll klibbighet...
[bild]

Vad ska man tro eller göra?
Tycker det ser ut som blom- och grentorka aka grå monilia.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.