204 läst ·
3 svar
204 läst
3 svar
Vad händer med flöde i golvslingor vid justering av flöde
Min undran är nog mer av generell karaktär då jag undrar över hur flöde och eller tryck förändras i slingorna vid justering.
Att flödet ökar på annan på t.ex slinga2 vid strypning av slinga 1 har jag läst mig till, likaså tvärtom om jag öppnar slinga 1 mer.
Men vad händer med flöde / tryck om jag t.ex öppnar samtliga slingor lika mycket? Sjunker flödeshastighet i alla slingor eller vad händer?
Att flödet ökar på annan på t.ex slinga2 vid strypning av slinga 1 har jag läst mig till, likaså tvärtom om jag öppnar slinga 1 mer.
Men vad händer med flöde / tryck om jag t.ex öppnar samtliga slingor lika mycket? Sjunker flödeshastighet i alla slingor eller vad händer?
Tack för återkopplingDemmpa skrev:
Har lite svårt att få ihop det
Kan flödet i längsta slingan alltså minska trots att den öppnats mer?
Jag har förstått att Hur gör man för att uppnå balans i systemet / jämn värme i huset
Om flödet i längsta slingan ökar eller minskar beror bl.a. på hur många slingor det är, skillnaden i längden på slingorna, ju större skillnad i längd ju större risk att flödet minskar i längsta slingan.
Det beror även på om cirkulationspumpen orkar ge tillräckligt med flöde vid aktuellt tryckfall.
En lång slinga har högre tryckfall än en kort slinga.
Vid injustering av golvvärmesystemet så är det totala tryckfallet över varje slinga som avgör flödena i varje slinga.
Det beror även på om cirkulationspumpen orkar ge tillräckligt med flöde vid aktuellt tryckfall.
En lång slinga har högre tryckfall än en kort slinga.
Vid injustering av golvvärmesystemet så är det totala tryckfallet över varje slinga som avgör flödena i varje slinga.
Klicka här för att svara