1 912 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Vad händer med Sverige...
Sida 1 av 2
Vad händer i Sverige?... Behöver en ny varmvattenberedare och kontaktade rörmokaren. Den första gav en offert på 27 000 utan att ha sett jobbet, nästa kom, tittade och mätte upp det och sa att han skulle skicka en offert. Har inte hört något på 3 veckor. 3 andra rörmokare svarade inte alls. Nu har jag köpt en Nibe 300 levererad till min dörr,
13 000 DKK och bytt den själv (6 timmar).
Förra vintern var jag tvungen att flytta min luft/luft-värmepump runt hörnet på min Torp. Den första värmeinstallatören brydde sig inte alls om att göra det, den andra ville ha 10 000, jag flyttade den själv (5 timmar).
Nu behöver jag få ett HPFI-system installerat och jag ringde den första elektrikern 5 gånger. Upptagen eller svarar inte. Nytt elektrikerföretag fick min adress, e-postadress och telefonnummer och en av deras elektriker skulle kontakta mig. Har inte hört något på en vecka.
Mitt hus i Landskrona har varit till salu i 2 år nu och före sommaren sa mäklaren att hennes arvode skulle öka med
10 000, eftersom allt har ökat i Sverige. Hon tyckte också att jag nog borde sänka priset på huset med 10 %,
(340 000 kr).
Det verkar som om Sverige har blivit tokig efter att de slutat vara neutrala. Nu är de krigsgalna och uppgraderar sin militär av rädsla för att Putin ska komma, medan Dagbladet Expressen rapporterar att experter tror att det kommer att ta Putin 82 år att ta hela Ukraina, med den hastighet han har...
Vad händer med Sverige....
Förra vintern var jag tvungen att flytta min luft/luft-värmepump runt hörnet på min Torp. Den första värmeinstallatören brydde sig inte alls om att göra det, den andra ville ha 10 000, jag flyttade den själv (5 timmar).
Nu behöver jag få ett HPFI-system installerat och jag ringde den första elektrikern 5 gånger. Upptagen eller svarar inte. Nytt elektrikerföretag fick min adress, e-postadress och telefonnummer och en av deras elektriker skulle kontakta mig. Har inte hört något på en vecka.
Mitt hus i Landskrona har varit till salu i 2 år nu och före sommaren sa mäklaren att hennes arvode skulle öka med
10 000, eftersom allt har ökat i Sverige. Hon tyckte också att jag nog borde sänka priset på huset med 10 %,
(340 000 kr).
Det verkar som om Sverige har blivit tokig efter att de slutat vara neutrala. Nu är de krigsgalna och uppgraderar sin militär av rädsla för att Putin ska komma, medan Dagbladet Expressen rapporterar att experter tror att det kommer att ta Putin 82 år att ta hela Ukraina, med den hastighet han har...
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
Förutom att allt är dyrare menar du ?F finn petersen skrev:Vad händer i Sverige?... Behöver en ny varmvattenberedare och kontaktade rörmokaren. Den första gav en offert på 27 000 utan att ha sett jobbet, nästa kom, tittade och mätte upp det och sa att han skulle skicka en offert. Har inte hört något på 3 veckor. 3 andra rörmokare svarade inte alls. Nu har jag köpt en Nibe 300 levererad till min dörr,
(340 000 kr).
Att hantverkare inte hör av sig/ger orimliga offerter osv är väl det som har pågått i iaf 30 år ?
Det gäller att hitta dom bra och hålla i dom är min erfarenhet, och förstås att kunna göra mycket själv för att slippa anlita dyrt folk i många fall.
Just mäklararvoden vet jag inte om dom stigit mycket den senaste tiden (sålde senast 2021) men annonspriserna på tex hemnet är galna !
Vad du lägger ut huset för bestämmer ju du i slutändan, men om mäklaren rekommenderar ett ngt lägre utgångspris så kanske du bör lyssna på henne ? Det har inte så mycket med "vart Sverige är på väg" som att huspriserna är pressade och en försäljning tar lite längre tid numer än innan 2022.
Krigsgalna tycker jag bara Ryssland är, men såklart så har b.l.a. vi, som direkt granne, blivit oroliga; vilket avspeglas både i mer tvekan till investeringar (tex att köpa bil, hus osv) och upprustning.
Men det är ju inte heller något nytt: sådana perioder förekomm under kalla kriget också, lite beroende på hur uppskruvad retoriken var mellan blocken under olika perioder.
Redigerat:
Högt och lågt i den här trådstarten.
Att Natomedlemskapet förde med sig en större satsning på försvaret kan ju inte komma som någon överraskning. 2% av bnp var väl kravet när vi gick in, och nu ska det upp i 5% till 2035.
Det är ingen liten skillnad från 1-1,5% som vi låg på innan...
Att Natomedlemskapet förde med sig en större satsning på försvaret kan ju inte komma som någon överraskning. 2% av bnp var väl kravet när vi gick in, och nu ska det upp i 5% till 2035.
Det är ingen liten skillnad från 1-1,5% som vi låg på innan...
Moderator
· Stockholm
· 57 620 inlägg
Jag har lite svårt att se något samband mellna NATO och mäklararvoden. Och som sagt svårighet med att få tag på en bra hantverkare är ju inget nytt. Och ungefär samma problem i de flesta länder.
Det låter väl då inte som ett anmärkningvärt pris om du själv fick betala ca 20 000 SEK för beredaren.
Jag förutsätter att priset på 27 000 kr inkluderade beredaren och övrigt material som behövs, och arbete, bortforsling av skrotet osv?F finn petersen skrev:
Det låter väl då inte som ett anmärkningvärt pris om du själv fick betala ca 20 000 SEK för beredaren.
Betalade 13.000 SEK..för beredaran.tyckar nog att 14.000 är lite väl mycket för jobbet. (tok mej 6 timmar)H hempularen skrev:Jag har lite svårt att se något samband mellna NATO och mäklararvoden. Och som sagt svårighet med att få tag på en bra hantverkare är ju inget nytt. Och ungefär samma problem i de flesta länder.
Jag förutsätter att priset på 27 000 kr inkluderade beredaren och övrigt material som behövs, och arbete, bortforsling av skrotet osv?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 620 inlägg
OK, om det var 13 000 SEK för beredaren, så kan jag hålla med om att 14 000 ytterligare låter rät mycket. Även om rörmokaren i det läget troligen tar höjd för att det kommer att behövas lite nya kopplinjgar, och i värsta fall omdragning av något rör osv (kanske ytterligare 2 - 3000 i material i något vanligt fall).
Att skylla på Sverige skulle innebära att samma jobb går att få utfört mycket billigare i andra länder. Någon som provat och kan jämföra?
Moderator
· Stockholm
· 57 620 inlägg
Njaa. Inte personligen. Men en kollega har hus i Italien, och renoverde badrum där. Total kostnad 19 000 kr. Jag drev lite med honom om vilken kvalitet han kunde vänta sig för det priset, tätskikt osv. Då visade sig att bygglovsmyndigheten där nere gör inspektion av varje moment innan hantverkaren får fortsätta. Kostnaden för bygglovshanteringen med besiktningar gick utöver de 19 000. Jag är osäker på om det ingick kakel och klinkers i det priset, eller om de köpte det själva.M Mellanbarn skrev:
Å andra sidan har jag en släkting med hus på franska rivieran. Där är allt osannolikt dyrt. Och minst lika fuskande hantverkare som de sämre här i Sverige. En bekant till dem byggde nytt i närheten fast pris, typ. totalentreprenad. Blir uppringd av byggaren som säger "vi håller på med gjutningen av terassen nu, men är du säker på att ni inte vill ha gummimatta under gjutningen? Vi brukar alltid ha det. Det ingår inte. Kostar 6 000 Euro extra. Men om man alltid har det måste det väl ingå i det fasta priset? Nej. OK får tänka på det. Nej betongbilarna är på väg NU, vi måste ha svar NU. I samma byggprojekt bad de byggeren att sätta upp badrumsskåpet som de själva hade köpt. Två skruvar i väggen när de ändå var där och arbetade. Kom en extra nota på 1000 Euro för två skruvar. Och då var inte elen till skåpet inkopplad.
du har lyckats stöta dig med alla och är svartlistadF finn petersen skrev:Vad händer i Sverige?... Behöver en ny varmvattenberedare och kontaktade rörmokaren. Den första gav en offert på 27 000 utan att ha sett jobbet, nästa kom, tittade och mätte upp det och sa att han skulle skicka en offert. Har inte hört något på 3 veckor. 3 andra rörmokare svarade inte alls. Nu har jag köpt en Nibe 300 levererad till min dörr,
(340 000 kr).
+ servicebil, och garantier samt säkervattenH hempularen skrev:OK, om det var 13 000 SEK för beredaren, så kan jag hålla med om att 14 000 ytterligare låter rät mycket. Även om rörmokaren i det läget troligen tar höjd för att det kommer att behövas lite nya kopplinjgar, och i värsta fall omdragning av något rör osv (kanske ytterligare 2 - 3000 i material i något vanligt fall).
😮 19000 låter ju som bara kaklet kan kosta, för hela badrummet undrar man vad som gjorts.H hempularen skrev:Njaa. Inte personligen. Men en kollega har hus i Italien, och renoverde badrum där. Total kostnad 19 000 kr. Jag drev lite med honom om vilken kvalitet han kunde vänta sig för det priset, tätskikt osv. Då visade sig att bygglovsmyndigheten där nere gör inspektion av varje moment innan hantverkaren får fortsätta. Kostnaden för bygglovshanteringen med besiktningar gick utöver de 19 000. Jag är osäker på om det ingick kakel och klinkers i det priset, eller om de köpte det själva.
Å andra sidan har jag en släkting med hus på franska rivieran. Där är allt osannolikt dyrt. Och minst lika fuskande hantverkare som de sämre här i Sverige. En bekant till dem byggde nytt i närheten fast pris, typ. totalentreprenad. Blir uppringd av byggaren som säger "vi håller på med gjutningen av terassen nu, men är du säker på att ni inte vill ha gummimatta under gjutningen? Vi brukar alltid ha det. Det ingår inte. Kostar 6 000 Euro extra. Men om man alltid har det måste det väl ingå i det fasta priset? Nej. OK får tänka på det. Nej betongbilarna är på väg NU, vi måste ha svar NU. I samma byggprojekt bad de byggeren att sätta upp badrumsskåpet som de själva hade köpt. Två skruvar i väggen när de ändå var där och arbetade. Kom en extra nota på 1000 Euro för två skruvar. Och då var inte elen till skåpet inkopplad.
Det var inte 19000€ då? 🙃H hempularen skrev:Njaa. Inte personligen. Men en kollega har hus i Italien, och renoverde badrum där. Total kostnad 19 000 kr. Jag drev lite med honom om vilken kvalitet han kunde vänta sig för det priset, tätskikt osv. Då visade sig att bygglovsmyndigheten där nere gör inspektion av varje moment innan hantverkaren får fortsätta. Kostnaden för bygglovshanteringen med besiktningar gick utöver de 19 000. Jag är osäker på om det ingick kakel och klinkers i det priset, eller om de köpte det själva.
Valutor har ju hanterats lite si och så i tråden...