202 894 läst ·
1 031 svar
203k läst
1,0k svar
Vad händer hos IP-Only?
Jag misstänker att texten ang rot/rut i bilden i inlägg 87 hänvisar till att fastighetsägaren har tillräckligt med skatteinbetalning så att skattereduktion kan utföras med avsett belopp annars så efterfaktureras fastighetsägaren det belopp som inte kan skattereduseras.
Tex om du redan har utnyttjat rut/rot till max för gällande år så kan inte fiberföretaget få några pengar från skatteverket utan du blir efterfakturerad av fiberföretaget på det beloppet.
Tex om du redan har utnyttjat rut/rot till max för gällande år så kan inte fiberföretaget få några pengar från skatteverket utan du blir efterfakturerad av fiberföretaget på det beloppet.
Så ska det ju vara, men det är alltid bra att utgå från att de försöker lägga hela risken på kunden. För deras rotberäkning är något frikostigt kan man tycka.
Nu tror jag att de i deras ursprungserbjudandet också räknade med ROT, så jag undrar om skillnaden finns där. Nu har jag inte avtalet till hands, kanske @jac kan hjälpa till med det?
Nu tror jag att de i deras ursprungserbjudandet också räknade med ROT, så jag undrar om skillnaden finns där. Nu har jag inte avtalet till hands, kanske @jac kan hjälpa till med det?
Jag tittade i papperna igår men kunde inte hitta avtalet, bara diverse informationsmaterial. Antagligen så anmälde jag oss via nätet och skrev antagligen inte ut eller sparade själva avtalet. Men efter vad jag minns från informationsmötena så har jag för mig att de sa att de inte höll på med att söka diverse bidrag för utbyggnaden och att detta även innefattade ROT. Men jag kan mycket väl ha fel för mig. Men jag tycker jag borde ha sett någonstans att priset 19900 skulle vara efter ROT isåfall.harry73 skrev:
Så är det nog.
Priset enligt avtalet är 19900 kr
Om man tecknar tilläggsavtalet blir priset 25785 (=5 885 kr dyrare)
sedan ger Boxer / Com Hem 5000 kr i rabatt (med 24 månaders bindningstid)
och de drar 3 885 kr ROT och RUT avdrag (ROT för grävning och RUT för inkoppling i huset)
Så man kan säga att de tar 885kr av mitt rotavdrag och tvingar på mig ett dyrt abonnemang hos en leverantör jag inte vill ha. De tar dessutom bort möjligheten till räntefritt avbetalningsplan.
Och skulle skatteverket inte gå med på upplägget finns det en risk att de fakturerar 3 885 kr i efterhand och då blir det dyrare än avtalet vi har nu.
Priset enligt avtalet är 19900 kr
Om man tecknar tilläggsavtalet blir priset 25785 (=5 885 kr dyrare)
sedan ger Boxer / Com Hem 5000 kr i rabatt (med 24 månaders bindningstid)
och de drar 3 885 kr ROT och RUT avdrag (ROT för grävning och RUT för inkoppling i huset)
Så man kan säga att de tar 885kr av mitt rotavdrag och tvingar på mig ett dyrt abonnemang hos en leverantör jag inte vill ha. De tar dessutom bort möjligheten till räntefritt avbetalningsplan.
Och skulle skatteverket inte gå med på upplägget finns det en risk att de fakturerar 3 885 kr i efterhand och då blir det dyrare än avtalet vi har nu.
Jo, men i texten står "ansvarar för att kraven för ROT och/eller RUT är uppfyllda". Vi diskuterar här text för att ingå ett nytt avtal där man redan fått vänta på en utebliven leverans att då inte ifrågasätta en luddig formulering som i princip friskriver IP-Only fullt ut om Skatteverket skulle säga Nej.Demmpa skrev:
Jag misstänker att texten ang rot/rut i bilden i inlägg 87 hänvisar till att fastighetsägaren har tillräckligt med skatteinbetalning så att skattereduktion kan utföras med avsett belopp annars så efterfaktureras fastighetsägaren det belopp som inte kan skattereduseras.
Så är det ju på sätt och vis. Men nu är den nya dealen lite mer komplicerad för att de räknar med nästan 4000 ROT men ger endast 3000 kr i rabatt. Dessutom ska man ingå ett abo med 24 månaders bindningstid som skulle motsvara 5000 kr i rabatt.
Update från ip only
http://skane.ip-only.se/2018/04/26/byggstatus-sodra-sandby-silvakra-omma-gsf/
http://skane.ip-only.se/2018/04/26/byggstatus-sodra-sandby-silvakra-omma-gsf/
Till stor del så byggdes de lokala distributionsnäten av föreningar, så gick det exempelvis till där jag bor. Både för telefon och för el. Och för avlopp, vatten och fiber. Nu lägger Telia ned kopparnätet (de första fastighetsägarna blir av med det i höst) i och med att elnätet på stolpar börjar läggas ned under mark. Avloppet skall grävas om då de befintliga dragningarna inte uppfyller de nya kraven på förläggningsdjup. Saker och ting förändras över tid...M -MH- skrev:
Igår var vägen uppgrävd och nu finns det även fiber under vägen. Sträckningen markerades med färg som de mätte in idag. Det är bra om det blir rätt i ledningskartan.
Enligt grävmaskinisten håller de på att blåsa fiber lite längre bort. Så det var bråttom.
Enligt grävmaskinisten håller de på att blåsa fiber lite längre bort. Så det var bråttom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Får citera mitt eget inlägg tidigare utifrån att PTS nu verkar agera gällande Trafikverket och uppmanar regeringen att agera gällande Trafikverket och deras hantering.A AndersS skrev:Det är inget nytt, har varit så under flera år. Då det är välkänt så ska man ta hänsyn till det i leveransprognoserna och information till kunderna. Sedan gäller det också att en ansökan är fullständig, finns det brister och krav på komplettering så blir det nya väntetider.
Tyvärr är Trafikverket inte anpassat för den snabba fiberutrullningen som pågår, vilket man verkar ha helt missat när målen för fiber i landet sattes av regering. Hade Trafikverket tänkt till lite och kanske ansvarig minister hade man kravställt även på att Trafikverket skulle vara förberedda att hantera sin del med tillstånd.
https://www.nyteknik.se/digitalisering/gravregler-forsvarar-svensk-bredbandsutbyggnad-6912965
Fick ett e-post meddelande från IP-only här i veckan, om att arbetet fortskrider. Sedan var där en rad förklaringar och bortförklaringar till varför de inte kommit längre och varför det stått still ett tag. Men nu var de på god väg att börja bygga. Fattades bara lite delar
.
Givetvis kom det här lägligt efter att Telia börjar intressera sig för området och gått ut med erbjudande till de boende
.
Givetvis kom det här lägligt efter att Telia börjar intressera sig för området och gått ut med erbjudande till de boende
Ta Telias erbjudande!F FRS05 skrev:Fick ett e-post meddelande från IP-only här i veckan, om att arbetet fortskrider. Sedan var där en rad förklaringar och bortförklaringar till varför de inte kommit längre och varför det stått still ett tag. Men nu var de på god väg att börja bygga. Fattades bara lite delar.
Givetvis kom det här lägligt efter att Telia börjar intressera sig för området och gått ut med erbjudande till de boende.