202 871 läst ·
1 031 svar
203k läst
1,0k svar
Vad händer hos IP-Only?
Kom hem ikväll och då hade elbolaget märkt ut elledningen. Tomtgrävningen är färdigt sen någon vecka och inte långt härifrån gräver de längsmed vägen.
Nu händer grejer
Nu händer grejer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inget nytt, har varit så under flera år. Då det är välkänt så ska man ta hänsyn till det i leveransprognoserna och information till kunderna. Sedan gäller det också att en ansökan är fullständig, finns det brister och krav på komplettering så blir det nya väntetider.K Kortling skrev:
Tyvärr är Trafikverket inte anpassat för den snabba fiberutrullningen som pågår, vilket man verkar ha helt missat när målen för fiber i landet sattes av regering. Hade Trafikverket tänkt till lite och kanske ansvarig minister hade man kravställt även på att Trafikverket skulle vara förberedda att hantera sin del med tillstånd.
Jag är en av de som vägrat markavtal med IpOnly, deras underleverantörs agerande ledde till detta, sedan har jag i efterhand fått höra att en av grannarna fick 3 kronor i ersättning......jac skrev:
Vårt avtal med IP-Only säger fakturering/betalning vid leverans och jag har inte hört talas om någon som gjort eller krävts på förskottsbetalning. Däremot så är avtalet bindande under 24 månader. Har man inte fått någon installation inom dessa 24 månader så är man löst från avtalet oavsett om de börjat gräva eller inte. Det senare tycker jag är ganska rimligt och något jag uppfattat som ganska standardmässigt Ett bolag vill knappast teckna en massa avtal och sedan så kommer en konkurrent och gräver snabbare så när de väl kommer fram med ledningen så har kunden klivit av.
Däremot så verkar IP-Only inte ha särskilt mycket kompetens när det gäller markavtal osv. och skyller gärna på hopplösa markägare som inte vill skriva på deras, efter vad jag hört, orimliga avtal.
Är det verkligen så? Vi fick dosan i huset installerad i höstas och sedan hände ingenting förrän för ca två veckor sedan när det plötsligt knackade på dörren och där stod två killar som ville gräva mellan huset och tomtgräns. Eftersom jag behöver lyfta lite på trädecket så var det tydligt avtalat vid projekteringen att de skulle höra av sig en vecka innan men så hade inte skett. Nu dök de upp innan jag hunnit åka till jobbet och jag har flexibla arbetstider så det löste sig med att jag skruvade bort trallen medan killarna höll frukost.
Hursomhelst så är det nu dragit rör inifrån huset ut till tomtgräns men jag har inte sett att de kommit med något längs vägen. @harry73 , har du sett om de börjar närma sig och isåfall från vilket håll, jag har hört lite olika bud om den saken.
På informationsträffarna/säljmötena så var de väldigt tydliga med att de inte hade för avsikt att ge någon ersättning för intrång. Något de antagligen måste backa från i vissa fall. Men efter vad jag förstår så är ersättningarna för kabeldragning generellt ändå ganska låga, storleksordningen 5 kr/m har jag hört. Å andra sidan så ligger de flesta andra ledningar ganska djupt så de hindrar sällan markägaren verksamhet. Måste det grävas under odlingssäsongen så ska det väl dessutom utgå skördeersättning för den mängd gröda som förstörs.maxmsm skrev:
Det jag tyckte var lite anmärkningsvärt var inställningen att detta skulle vara ett projekt som vi alla gör tillsammans och att alla (dvs markägarna) solidariskt skulle bjuda till med gratis mark. Detta tolkar jag som att de har noll koll, förståelse och respekt för vad det innebär att driva jord- eller skogsbruk. Att tycka att den lilla ytan inte spelar någon roll när det ändå finns så mycket mark är ungefär som att anse att man ska kunna hämta gratis mat på ICA för där finns ändå så mycket.
Men framför allt verkar markägarna häromkring ha reagerat på en klausul i markavtalet som säger att markägaren skulle ha allt ansvar för ledningen som ligger på deras mark. Hur någon med förståndet i behåll kan komma på att kräva något sådant begriper jag inte. [Notera att detta är andrahandsuppgifter jag fått av en granne som hade pratat med den närmaste markägaren, jag har alltså inte sett avtalet själv.]
Jag kanske också ska tillägga att själv så äger jag bara en villatomt om än lantligt belägen. Men jag tycker det är viktigt att respektera jordägandet. Det som de flesta betraktar som någon sorts allmänt obebyggd landsbygd eller t.o.m. "vildmark" är oftast någons levebröd. Denne ser dessutom ofta inte marken som sin utan som något den ärvt av sina förfäder och tillfälligt lånar av sina barn och barnbarn. Alla beslut om markens användning och dess konsekvenser måste därför beaktas med ett perspektiv på flera generationer framåt. Detta verkar många "stadsbor" ha väldigt svårt att förstå.
I mitt fall så var det också en villatomt och där skulle de bara snedda över hörnet istället för att gå utanför vilket jag inte trodde en sekund på då de inte haft något att vinna på detta utan jag räknade på att om jag gett detta lov så hade de helt plötsligt gått tvärs över tomte vilket för mej var helt oacceptabelt.jac skrev:
På informationsträffarna/säljmötena så var de väldigt tydliga med att de inte hade för avsikt att ge någon ersättning för intrång. Något de antagligen måste backa från i vissa fall. Men efter vad jag förstår så är ersättningarna för kabeldragning generellt ändå ganska låga, storleksordningen 5 kr/m har jag hört. Å andra sidan så ligger de flesta andra ledningar ganska djupt så de hindrar sällan markägaren verksamhet. Måste det grävas under odlingssäsongen så ska det väl dessutom utgå skördeersättning för den mängd gröda som förstörs.
Det jag tyckte var lite anmärkningsvärt var inställningen att detta skulle vara ett projekt som vi alla gör tillsammans och att alla (dvs markägarna) solidariskt skulle bjuda till med gratis mark. Detta tolkar jag som att de har noll koll, förståelse och respekt för vad det innebär att driva jord- eller skogsbruk. Att tycka att den lilla ytan inte spelar någon roll när det ändå finns så mycket mark är ungefär som att anse att man ska kunna hämta gratis mat på ICA för där finns ändå så mycket.
Men framför allt verkar markägarna häromkring ha reagerat på en klausul i markavtalet som säger att markägaren skulle ha allt ansvar för ledningen som ligger på deras mark. Hur någon med förståndet i behåll kan komma på att kräva något sådant begriper jag inte. [Notera att detta är andrahandsuppgifter jag fått av en granne som hade pratat med den närmaste markägaren, jag har alltså inte sett avtalet själv.]
Jag kanske också ska tillägga att själv så äger jag bara en villatomt om än lantligt belägen. Men jag tycker det är viktigt att respektera jordägandet. Det som de flesta betraktar som någon sorts allmänt obebyggd landsbygd eller t.o.m. "vildmark" är oftast någons levebröd. Denne ser dessutom ofta inte marken som sin utan som något den ärvt av sina förfäder och tillfälligt lånar av sina barn och barnbarn. Alla beslut om markens användning och dess konsekvenser måste därför beaktas med ett perspektiv på flera generationer framåt. Detta verkar många "stadsbor" ha väldigt svårt att förstå.
Man lovade att det skulle vara kopplat o klart vid nyår, man missade att säga vilket nyår.....
Fastigheten är nu såld så jag slipper detta problem.
Tror du sätter fingret på problemet som är just IP Only's stora problem med avsaknad av information av vad som händer i deras olika projekt och redovisning, där man troligtvis måste bryta ned informationen på fastighetsägarnivå eller områdesnivå inom alla pågående projekt. Kanske våga prioritera och stänga vissa projekt och riva avtal för att öppna upp för andra aktörer.M Myckling skrev:
Kan det vara så väl? Jag håller tummarna!
Maskinen jag såg som nämndes tidigare försvann lika kvickt så jag vet inte vad de petade med där ute. Det såg ut som om de (KASAB) grävde längs en markväg (skolvägen) men jag ser ingen slag sticka upp i "min" ände så det kanske var något annat. Vet att det går en gammal riksledning mm också där någonstans.
Maskinen jag såg som nämndes tidigare försvann lika kvickt så jag vet inte vad de petade med där ute. Det såg ut som om de (KASAB) grävde längs en markväg (skolvägen) men jag ser ingen slag sticka upp i "min" ände så det kanske var något annat. Vet att det går en gammal riksledning mm också där någonstans.