202 887 läst ·
1 031 svar
203k läst
1,0k svar
Vad händer hos IP-Only?
Jag bor i Ervastebymastens täckningsområde. Den täcker ett rätt stort område runt Motala.
Såg idag att det finns ny info på ip-onlys webbsida
http://skane.ip-only.se. I Lund och Hörby läggs projektet på is, men hos oss är det knäpptyst (Södra Sandby-Silvåkra) Såg dock en grävare jobba med en fiberkabel lite längre bort (skrylle-rögle kloster), så det finns lite aktivitet igen efter semestern.
Jag är ansluten sen innan semestern, men inte grannarna, och även min dåliga upplink har förbättrats. Nu har jag 100Mbit upp och ner
Försökte ringa kundtjänsten vid några tillfällen, men väntetiden är mellan 30 och 60 minuter och mina frågor var inte så viktiga, så jag la på igen.
http://skane.ip-only.se. I Lund och Hörby läggs projektet på is, men hos oss är det knäpptyst (Södra Sandby-Silvåkra) Såg dock en grävare jobba med en fiberkabel lite längre bort (skrylle-rögle kloster), så det finns lite aktivitet igen efter semestern.
Jag är ansluten sen innan semestern, men inte grannarna, och även min dåliga upplink har förbättrats. Nu har jag 100Mbit upp och ner
Försökte ringa kundtjänsten vid några tillfällen, men väntetiden är mellan 30 och 60 minuter och mina frågor var inte så viktiga, så jag la på igen.
Fick plötsligt ett mess igår att det är nära inkoppling. Bor i Jörlanda, Stenungsund på Västkusten. Innan dess har det varit alldeles tyst från IP Onlys sida en längre tid. Nu återstår bara att välja leverantör men när jag ringde runt svarade många att de inte kunde lämna prisuppgift innan det var driftsatt...
Och vi får inga besked i Västernorrland!
Och ingen kabelgrävning!
Och inga vettiga svar från "kundservicen" (Amanda m.fl.)
Och vi börjar nu sätta press på kommunen som givit dem tillstånd att dra fiber.
Och alla längs sträckanär förb****de!
Och ingen kabelgrävning!
Och inga vettiga svar från "kundservicen" (Amanda m.fl.)
Och vi börjar nu sätta press på kommunen som givit dem tillstånd att dra fiber.
Och alla längs sträckanär förb****de!
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Akta blodtrycket, du verkar mkt upprörd.I Itaka skrev:
Kommunen kan ju knappast göra något fören deras tidplanering löpt ut, vilket verkar vara 2020 på många platser.
G ekaa88 skrev:
Frågan är väl vilka villkor som Sundsvalls kommun ställde "för att snabbt få fiberuppkoppling" på kommunens landsbyggd.
De flesta företagare/näringsidkare längs R86/Indalen börjar att resignera.....
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Regeringen an-I Itaka skrev:
tog i december 2016 en ny nationell bredbandsstrategi, där bredbandsmålet
för år 2020 revideras och nu innebär att 95 procent av alla hushåll och före-
tag bör ha tillgång till bredband om minst 100 Mbit/s (tidigare 90 procent).
Regeringen slår även fast att år 2025 bör hela Sverige ha tillgång till snabbt
bredband (se punkt 3.1.2). Mot bakgrund av detta så höjer även Sundsvalls
kommun målet om bredbandstillgången år 2020 och ska således verka för
att 95 procent av alla hushåll och företag i kommunen har tillgång till bred-
band om minst 100 Mbit/s.
Ni går vid sidan om den verkliga frågan:harry73 skrev:
Ett företag som heter IP-Only lovar bredband via fiberkabel "inom mindre än ett år".
Detta var för TVÅ år sedan. Och vi har ingen kabel i sikte för lång tid framåt.
De myndigheter (kommunala eller statliga) som givit IP-Only koncession på detta arbete måste granska hur IP-Only handskas med detta förtroende.
I vilket fall, IP-Only framträder som ett ynkligt och oseriöst företag som missbrukar statens och kommunens förtroende, eller hur.?
Ditt inlägg är ganska så häpnadsväckande:harry73 skrev:
Har man lovat en sak, så håller man det.
Det faktum att andra konkurrenter också uppför sig som sk!tstövlar är inget försvar!
Jag är själv ingen IP-Onlykramare men tror du får försöka tagga ner lite. Vad som sades är att det är frågan om någon annan hade gjort det bättre. Troligen något bättre, men det är allmänt känt att det är oerhört svårt att bygga fiber på landsbygden. Det skiljer sig kolossalt mot att bygga i tätort. Vad IP-Only missbedömde var svårigheterna att få grävtillstånd av Trafikverket, vilket de inte är ensamma om. Vidare missbedömde de svårigheterna att skriva markavtal med fastighetsägarna där man skulle ta sig fram. Detta gjorde det ohållbart, tidsödande och dyrt, ställtider etc för grävare m fl, och de fick dra i nödbromsen och göra ett omtag.I Itaka skrev:
Självklart ska man hedra ett avtal, men att det alltid är så att man håller vad man lovat, vad gäller leveranstid inom affärsvärlden stämmer knappast. Det är därför det finns viten. Generellt alltså. När avtalet sedan gått ut kan kunden vanligen hoppa av.