harry73
Men du förnekar väl inte att du gjorde en beställning över internet?
Om du nu inom en månad kan lämna IP-Only utan kostnad och det är orimligt att du får en anslutning inom en månad, ser jag inte vad dit problem är.

Skriv kontrakt med en annan leverantör och om en månad meddelar ni IP-Only att ni valde en annan leverantör och att avtalet med IP-Only är avslutat.

harry73 harry73 skrev:
Om du nu inom en månad kan lämna IP-Only utan kostnad och det är orimligt att du får en anslutning inom en månad, ser jag inte vad dit problem är.

Skriv kontrakt med en annan leverantör och om en månad meddelar ni IP-Only att ni valde en annan leverantör och att avtalet med IP-Only är avslutat.
harry73 harry73 skrev:

Svaret från IPOnly:
Beställningen är fortfarande bindande.
Precis som om en beställning görs muntligt per telefon så är den bindande.

Det behöver alltså inte finnas ett underskrivet avtal för att det ska vara giltigt.
A_QGkd7ZLuOS.png
Amanda Kundservice

IPOnly verkar vara ett konstigt företag som lägger ned mycket mer energi att trakassera kunder som tröttnat på dem, än att verkligen ansluta folk till sitt fibersystem.
Svensk företagsamhet i sin sämsta form!

Anm. Det hela började med en enkel fråga om när man beräknade att anslutningarna kom fram till byn Järkvissle och inget annat. Jag kommer nu att presentera hela historien för nästa byrådslag. Vi får då gå igenom vilka alternativ som kan komma ifråga. I bästa fall kanske 100 - 200 blivande anslutningar gör gemensam sak.
IPOnly missbrukar just nu statens intentioner om fiber på landsbygden.

harry73
Men de har ju rätt i sak. Du har ju ett bindande avtal med dom. Om en månad kan du testa igen, men då med hänvisning till rätt paragraf i deras allmänna villkor.

• Vi har även förtydligat att kunden oavsett detta alltid har sin lagliga rätt att annullera sin beställning enligt konsumenttjänstlagens bestämmelser (§ 25 och § 24) vid dröjsmål på IP-Onlys sida. (Till exempel om vi är kraftigt försenade trots att vi har angett en bestämd tidpunkt för när fiberanslutningen ska vara klar.)
Se https://www.ip-only.se/forandringar-i-avtalsvillkor/

Jag tolkar detta som att avtalet kan sägas upp trots att ej 2 år har gått (vid kraftiga dröjsmål)

I Itaka skrev:
IPOnly missbrukar just nu statens intentioner om fiber på landsbygden.
De har inga andra intentioner än att bygga upp ett monopolnät som de kan håva in pengar på. Det får de alltså bidrag för att göra och politikerna uppmanar medborgarna att ansluta sig.

G ekaa88 skrev:
Lite komiskt i det hela iaf, dom söker en jurist.

[länk]
Ja herregud vilket drömjobb, jurist på Sveriges i särklass sämsta företag.

IP Only har ett mycket stort behov av att få in kompetenta jurister för att styra upp deras illa formulerade avtal. Men även för att bistå kundservice med kompetens vid kontakter med kunder. Nu får man besked som strider mot vad som står i avtal för ”Amanda” med flera kan inte resonera juridiskt stringent.

G gråsten skrev:
IP Only har ett mycket stort behov av att få in kompetenta jurister för att styra upp deras illa formulerade avtal. Men även för att bistå kundservice med kompetens vid kontakter med kunder. Nu får man besked som strider mot vad som står i avtal för ”Amanda” med flera kan inte resonera juridiskt stringent.

Alla som råkat i kontakt med "Amanda" undrar om det är hon som inte kan ge kompetenta och relevanta svar eller om det är de som har skrivit hennes arbetsinstruktion som är inkompetenta.

Senast gnällde hon att "hon gillade inte tonen" i mina mail!!!!!
Hon reagerar som att alla mail är till henne personligen, inte till henne som företrädare för IPOnly.

Men allt det här tjafset skymmer den lika viktiga som obesvarade frågan:

NÄR FÅR JAG DEN FUNGERANDE FIBERUPPKOPPLINGEN SOM UTLÅVADES FÖR TVÅ (2) ÅR SEDAN.

"Amanda" m.fl. har bara levererat dimridåer och riktat om uppmärksamheten.

Tänk också om "Byggahus.se" kunde skriva en grundlig artikel, s.k. undersökande journalistik.

Ute i sommarstugan, utanför Norrtälje, så har ni IP-only börjat koppla in kablarna de grävde ner i våras.

N Noseone skrev:
Ute i sommarstugan, utanför Norrtälje, så har ni IP-only börjat koppla in kablarna de grävde ner i våras.
Nyfiken på vår i Norrtäljetrakten detta är? Här på Vätö har jag inte sett till dom i år.

Och hör och häpna, min dotter har fått bredbandet i sitt hus och det bara ca 1 år senare än lovat. Dom var lovade inkoppling till inflyttningen i Maj/Juni förra året.

D DejvidK skrev:
Nyfiken på vår i Norrtäljetrakten detta är? Här på Vätö har jag inte sett till dom i år.
Håtö.

Jag tecknade avtal ned iponly för drygt ett år sedan. De har ännu inte kommit med byggbeslut. Jag har för mig att de ska glra det innom 6månader. Nu har jag även fått erbjudande om fiber från telia. Jag tror inte att båda bolagen kommer att gräva. Sannolik kommer jag att teckna mig även för telia. Det här är landbygd, så jag gisar att de inte lägger tomrör till alla fastigheter som i tötorterna. Om de gör det så vågar man ju avvakta.

Qualit verkar inte vara snabba heller... De skulle börjat med Stadsnätet här i södraste 08 i våras, har inte hört ett pip ännu...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.