G gråsten skrev:
IP Only har ett mycket stort behov av att få in kompetenta jurister för att styra upp deras illa formulerade avtal. Men även för att bistå kundservice med kompetens vid kontakter med kunder. Nu får man besked som strider mot vad som står i avtal för ”Amanda” med flera kan inte resonera juridiskt stringent.
Jag med flera har också råkat ut för IP:s urusla kundtjänst som under åren varierat från inget svar till motstridiga svar till rena avtalsbrott, i mitt område har de 24 månaderna passerats med ytterligare 6 månader och ändå vägrar IP släppa vissa kunder utan straffavgift:mad:.
Jag tror att de flesta vid det här laget ändå har sagt upp avtalet och bestrider avgiften men det finns de som inte vågar, att bestrida och hålla mot ett stort företags hot och inkasso mm. är inte vem som helst byxad för tyvärr.

Men det är förstås inte de som sitter i kundtjänst som är problemet, de gör säkert så gott de kan med den bristfälliga handledningen de får uppifrån.
I en organisation i fritt fall(?) är det inte konstigt att även deras humör rinner över ibland.

J
D Daniel 109 skrev:
Jag tecknade avtal ned iponly för drygt ett år sedan. De har ännu inte kommit med byggbeslut. Jag har för mig att de ska glra det innom 6månader. Nu har jag även fått erbjudande om fiber från telia. Jag tror inte att båda bolagen kommer att gräva. Sannolik kommer jag att teckna mig även för telia. Det här är landbygd, så jag gisar att de inte lägger tomrör till alla fastigheter som i tötorterna. Om de gör det så vågar man ju avvakta.
De lägger till dom som dom går förbi också så du får lobba hos grannarna efter dig att de skaffar :D

VARNING! IPOnlys "erbjudande" om sänkt pris på bla.a ComHem är i första hand en kamouflerad förnyelse på sitt eget anslutningskontrakt, ingenting annat.

I västra Medelpad skrev man kontrakt på fiberuppkoppling i slutet av.2016 med ett flera gånger upprepat löfte att "du har det inom ett år.

Vintern 2017 var man snabbt ute med "att vi kan inte gräva pga tjäle och den myckna snön". Man hade tydligen ingen aning att det inte fanns någon tjäle under snön senaste vintern.

Under försommaren svarade IPOnly på min fråga om byggstart, att vi har sedan en tid satt hela projektet på paus! Man säger sig behöva en massa nya tillstånd samt att man behöver projektera om stora delar av projektet.

Men hur kunde man då säga tidigare att man startat grävning och kabelläggning??

Har verkligheten kommit ifatt dem att alla potentiella kunder har vänt dem ryggen??

Projektet ifråga kallas "Bispgården - Timrå" och löper längs Indalsälven.

Byarna längs sträckan börjar alltmer att organisera sig för att få ett avslut på detta (hittillsvarande) fiasko.

Helst en fungerande fiber, men ett starkt alternativ är NET1, ev. kombinerat med VIASAT.

NET1 erbjuder "Obegränsad datamängd. Vi erbjuder trådlöst bredband för hemmet och fritidshuset, utan bindningstid och databegränsning"

Dessa båda system är i drift och har redan fungerat prickfritt under många år.

Så, egentligen: Varför IPOnly ? Vars enda kvarvarande skicklighet är att desperat klamra sig fast vid två år gamla kontrakt med brutna löften??

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
I Itaka skrev:
VARNING! IPOnlys "erbjudande" om sänkt pris på bla.a ComHem är i första hand en kamouflerad förnyelse på sitt eget anslutningskontrakt, ingenting annat.

I västra Medelpad skrev man kontrakt på fiberuppkoppling i slutet av.2016 med ett flera gånger upprepat löfte att "du har det inom ett år.

Vintern 2017 var man snabbt ute med "att vi kan inte gräva pga tjäle och den myckna snön". Man hade tydligen ingen aning att det inte fanns någon tjäle under snön senaste vintern.

Under försommaren svarade IPOnly på min fråga om byggstart, att vi har sedan en tid satt hela projektet på paus! Man säger sig behöva en massa nya tillstånd samt att man behöver projektera om stora delar av projektet.

Men hur kunde man då säga tidigare att man startat grävning och kabelläggning??

Har verkligheten kommit ifatt dem att alla potentiella kunder har vänt dem ryggen??

Projektet ifråga kallas "Bispgården - Timrå" och löper längs Indalsälven.

Byarna längs sträckan börjar alltmer att organisera sig för att få ett avslut på detta (hittillsvarande) fiasko.

Helst en fungerande fiber, men ett starkt alternativ är NET1, ev. kombinerat med VIASAT.

NET1 erbjuder "Obegränsad datamängd. Vi erbjuder trådlöst bredband för hemmet och fritidshuset, utan bindningstid och databegränsning"

Dessa båda system är i drift och har redan fungerat prickfritt under många år.

Så, egentligen: Varför IPOnly ? Vars enda kvarvarande skicklighet är att desperat klamra sig fast vid två år gamla kontrakt med brutna löften??
Ni har Zitius i området som håller på norra sidan av älven (lögdö). Kan vara värt att ta ett snack med dem.
De är precis lika urusla på information som alla andra men de är rätt bra på att gräva ned kabel istället

Net1 har fult på många master. Så det går inte att tecknaavtal med dem.

Det är många som är upprörda (för att inte säga förb****de) på detta oseriösa företag.

Föreslår att någon kunnig person skriver ett juridiskt gångbart formulär till ARN ang. kontraktsbrott, uppsägning. och/eller inkompetens.

Ett formulär som alla som klagar kan kopiera, fylla i personliga och geografiska data och sedan maila in till ARN.

Vad tycker ni?

Tror ni att ett par hundra identiska klagomål får fart på ARN?

Ska vi kunder göra någonting nu, eller ska IPOnly få tralla på som nu i ett eller flera år till?

Förmodar att ARN har större möjlighet att få fart på de ansvariga inom IPOnly.

harry73
Nu handlar tråden om IP-Only, men är de så mycket värre än andra aktörer?
Hos oss var det Svensk Infrastruktur som försökte ansluta området innan IP-Only men gav negativt byggbeslut.

Nu satt ja och läste omdömen om IP-Only och Svensk Infrastruktur på Trustpilot.com

IP-Only får så klart dåliga omdömen som man kan förvänta sig efter denna tråden, men även Svensk Infrastruktur får liknande omdömen av de som väntade länge på anslutningen (de som fick anslutningen är nöjda). Skillnaden mellan IP-Only och Svensk Infrastruktur är att man hos IP-Only inte betalar en krona innan anslutningen är färdig och hos Svensk Infrastruktur betalar man en del (7000kr) efter installation av fiberdosa. Folk klagar där på att Svensk Infrastruktur snabbt kommer ut och installerar dosan för att kunna fakturera och därefter är väldigt långsamt med att ordna grävningstillstånd och marktillstånd.
Har ni erfarenheter av andra fiberleverantörer, så att man kan ta med de i bedömningen om man ska lämna IP-Only och gå vidare med en annan leverantör?

Våra kära politiker som pratar om "Fiber på Landsbygden" borde ta sig själva i kragen, speciellt som det är valår.

Vi har ett flertal oseriösa/opålitliga företag som säger sig kunna installera fiber snabbt och enkelt.

Men hur ser verkligheten ut?

Man blir mörkrädd!

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Om man ska hårddra det så ligger dom ju inte efter kommunens mål här som är 2020 utan det är väl mest deras egna orimliga och okunniga uttalanden som sänkt allt

hsd
Hos oss blev det Telia Öppen Fiber
Grävning och fiberblåsning gick snabbt nätet var igång när fiberomvandlaren och mediaconvertern var monterade, före utsatt tid :D
Tre veckor efter kom räkningen
Tråkigt var att entreprenören mosade en del träd med grävmaskinen
Hitintills har allt fungerat felfritt

• Gilla
harry73
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Net1 har fult på många master. Så det går inte att tecknaavtal med dem.
Jodå, det går alldeles utmärkt!

G ekaa88 skrev:
Om man ska hårddra det så ligger dom ju inte efter kommunens mål här som är 2020 utan det är väl mest deras egna orimliga och okunniga uttalanden som sänkt allt
Det är möjligt att de klarar kommunkraven.

Men de klarar inte sina egna mål!

Med råge!

I Itaka skrev:
Det är möjligt att de klarar kommunkraven.

Men de klarar inte sina egna mål!

Med råge!
Nej så är det ju defakto. Desvärre har jag inget annat val än att vackert sitta kvar i båten och vänta

I Itaka skrev:
Jodå, det går alldeles utmärkt!
Jag försökte för några år sedan, det var fullt men jag anmälde mig till väntelistan. Jag testade nu också, det är fullt. Så det går inte, tyvärr.

Idag kom en kille från ett telekombolag och ville kolla vår fiberbox. Jag frågade varför då bygget stått still en längre tid utan information. "Jodå, det är klart alltihop. Vi ska bara kolla så att det fungerar."

Så tydligen kommer vi alltså få fiber i veckan. Tycker att det kunde varit en god anledning för dem att höra av sig till sina kunder när de nu äntligen har något positivt att förmedla... :thinking:

• Gilla
mnpetter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.