kashieda kashieda skrev:
Fick mail häromdagen: (beklagar den trasiga bilden)

[bild]
Så de säger med andra rd "tack för att du har bundit dig men vi har lovat mer än vad vi kan lova så vi kanske bygger bredband här... senare"

Undrar vad e kommer säga om du vill bryta avtalet. Garanterat "då kostar det".

Frågan är om vi i vägsamfälligheten ska ligga på stadsnätet om att ge offert för oss.

Problemet är väl att om det hänger på Trafikverket att ge grävtillstånd, då lär det väl ta ett stort antal månader till.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
D09
Ingen förvånande Info

• Skärmdump av e-post från IP-Only med rubriken "Information om fiberutbyggnaden" och en vy över en stad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Usch, tråkiga nyheter. Hoppas de hittar en bra ny entreprenör snart

Idag så körde jag hem "från andra hållet" på vår enskilda väg och blev positivt överraskad av att se att de höll på att gräva och rulla ut fiberslang längs med vår väg. Nu verkat det faktiskt som om de är på väg, ett par km kvar bara om de följer vägen.

harry73
Om de plogar ner slangen som de gjorde hos oss (ner det inte fanns andra ledningar i vägen) går det fort

Jag misstänker att de får (hand) gräva en hel del. Av markeringarna på vägen att döma så ligger där ganska mycket annat i vägkanten. Både el och tele har väl dragits med ungefär samma sträckning. Men det verkar ju vara på gång iallafall.

hsd
harry73 harry73 skrev:
Usch, tråkiga nyheter. Hoppas de hittar en bra ny entreprenör snart
En stor fiberentreprenör här tvingades till konkurs eftersom fiberbolagen inte betalade för sig (de måste ju betala löner och material)
Misstänker att iponly är en av de som inte betalar entreprenörer i tid

D09
Gick snabbt utför

• Skärmdump av ett företagsprofil med logotyp, information och karta i ett mobilgränssnitt.
    Skapa konto
  • Skärmdump som visar ekonomisk rapport för ett företag med jämförelse av finansiella resultat över tre år.
    Skapa konto
harry73
hsd hsd skrev:
En stor fiberentreprenör här tvingades till konkurs eftersom fiberbolagen inte betalade för sig (de måste ju betala löner och material)
Misstänker att iponly är en av de som inte betalar entreprenörer i tid
Nu är det så att många här på byggahus klagar över grävningen som utförs i uppdrag av ip only, och ip only sägee också att de gar problem med entreprenörer och att de inte vill betala för dålig kvalitet.

Så levererar man inte tillräckligt bra kvalitet, får man inte pengar och går man i konkurs.

hsd
Fiberbyggarn här var tvärtom kända för bra kvalité effektiva kvicka och flexibla med smidigt bemötande
Många nya beställningar som inte blir av..

Eller så levererar bra kvalite och har kanske lite högre kostnader, får man då inte betalt är det kortare väg till konkurs. Finns många sätt att se på det ;)
Orsaken till allt strul med IP-Only är som de själva skriver att man inte hade kompetens att bygga fibernät på landsbygd. Deras representanter närmast entreprenörerna förstod i de flesta fall problembilden men fick inget gehör för det inom IP-Only, dvs vad VD hade lovat ägarna skulle genomföras även om det var omöjligt. Och med så många projekt och orealistiska byggtider har det säkert funnits många ej kompetenta fibergrävare ute i "bögda" när de etablerade inte räckte för de andra fibernätsbyggarna har ju inte slagit av på takten. Vad jag hört är att IP-Only även prispressat ganska hårt vilket också kan ha en inverkan om det finns en brist på grävare när de väljer sina uppdrag.

• Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
Ingen förvånande Info

Jag fick ett snarlikt mail igår:

• Gilla
D09
  • Laddar…
2015 tecknades avtal i Vingåkerstrakten, den lokala sajten har inte uppdaterats sedan 2016 och konverteraren har förvisso skruvats upp på väggen men sedan dess har det varit tyst från IP-Only. Den 20/6 (tre veckor sedan) mailade jag både kommunens bredbandssamordnar och Ip-onlys kundtjänst, stött på bägge idag då jag inte fått svar från någon. Trött blir man.

E Eplol skrev:
2015 tecknades avtal i Vingåkerstrakten, den lokala sajten har inte uppdaterats sedan 2016 och konverteraren har förvisso skruvats upp på väggen men sedan dess har det varit tyst från IP-Only. Den 20/6 (tre veckor sedan) mailade jag både kommunens bredbandssamordnar och Ip-onlys kundtjänst, stött på bägge idag då jag inte fått svar från någon. Trött blir man.
Via Facebook svarade Ip-Only snabbt(!) och med avsikten att börja gräva i kvartal 3, hoppas att det kommer stämma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.