202 895 läst ·
1 031 svar
203k läst
1,0k svar
Vad händer hos IP-Only?
Jag tycker att det är en märklig artikel.
De visar en gammal ledningsschakt utan asfalt och berättar hur farligt det är för barnen (ena barnet sladdar medan den andra plåstras om. Här är det kommunen som väghållare som har ansvaret. Och även om IP-Only skulle återställa är det kommunen som ansvarar för gatan. Sen kan de såklart kräva ersättning av IP-Only. En seriös kommun har rätt så bra rutiner för grävningstillstånd och då skulle det aldrig bli så här.
För det andra verkar detta vara ett samarbetsprojekt mellan IP Only och Falu energi och vatten (säkert ett kommunalt bolag) där bolaget får stora möjligheter att klaga på IP-Only. En fd. arbetsledare som klagar på kvalitet på grävning+återställning av gatan och bolaget själv som klagar på hur få hushåll de kunde ansluta pga IP-Only.
IP-Only får också säga sitt, men klagar inte så mycket på falu energi och vatten men säger bara att samarbetet var mer komplicerat en de förväntade sig, utan att svartmåla samarbetspartnern.
Sedan får en kund klaga och berätta hur han ångrar att han valde IP-Only, men hade han haft kontrakt med konkurrenten tillika samarbetspartnern, hade väntetiden varit lika länge. Han säger även att bryta kontraktet är dyrt, som säkert stämde när han frågade IP-Only, eftersom jag misstänker att 2 års perioden nyligen gick ut (första info om fibererbjudanden kom våren 2016). Han kanske tecknade under sommaren 2016 och får fortfarande inte säga upp avtalet.
Men varför kollade tidningen inte med IP-Only vad som gäller vid uppsägning av avtalet?
Att sedan IP-Only håller inne med pengar när underentreprenörer gör ett dåligt jobb är bara bra och enda sättet att få dom att åtgärda sina fel och göra färdigt.
De visar en gammal ledningsschakt utan asfalt och berättar hur farligt det är för barnen (ena barnet sladdar medan den andra plåstras om. Här är det kommunen som väghållare som har ansvaret. Och även om IP-Only skulle återställa är det kommunen som ansvarar för gatan. Sen kan de såklart kräva ersättning av IP-Only. En seriös kommun har rätt så bra rutiner för grävningstillstånd och då skulle det aldrig bli så här.
För det andra verkar detta vara ett samarbetsprojekt mellan IP Only och Falu energi och vatten (säkert ett kommunalt bolag) där bolaget får stora möjligheter att klaga på IP-Only. En fd. arbetsledare som klagar på kvalitet på grävning+återställning av gatan och bolaget själv som klagar på hur få hushåll de kunde ansluta pga IP-Only.
IP-Only får också säga sitt, men klagar inte så mycket på falu energi och vatten men säger bara att samarbetet var mer komplicerat en de förväntade sig, utan att svartmåla samarbetspartnern.
Sedan får en kund klaga och berätta hur han ångrar att han valde IP-Only, men hade han haft kontrakt med konkurrenten tillika samarbetspartnern, hade väntetiden varit lika länge. Han säger även att bryta kontraktet är dyrt, som säkert stämde när han frågade IP-Only, eftersom jag misstänker att 2 års perioden nyligen gick ut (första info om fibererbjudanden kom våren 2016). Han kanske tecknade under sommaren 2016 och får fortfarande inte säga upp avtalet.
Men varför kollade tidningen inte med IP-Only vad som gäller vid uppsägning av avtalet?
Att sedan IP-Only håller inne med pengar när underentreprenörer gör ett dåligt jobb är bara bra och enda sättet att få dom att åtgärda sina fel och göra färdigt.
Här berättar IP-Only själva vad som inte fungerat bra.
https://roslagen.ip-only.se/2018/06...rstar-ip-genomfor-flera-forbattringsatgarder/
Stickan
https://roslagen.ip-only.se/2018/06...rstar-ip-genomfor-flera-forbattringsatgarder/
Stickan
Nu har jag fiber inkopplat i en vecka (bredband2 100/100Mbit/s)
Tänkte att det var dags för en återkoppling.
Nedladdningshastigheten är bra (ligger rund 100 ofta 110)
Uppladdningshastigheten är kass (ligger rund 5, eller mellan 2 och 10)
Den låga uppladdningshastigheten är felanmäld hos bredband2 som gjorde en felanmälan hos IP-Only.
Än så länge har de uppdaterad firmware i fiberdosan och tyckte att de var färdiga, men det gjorde ingen skillnad.
Försökte kolla med grannarna om de har liknande problem, men de var inte inkopplade än.
Någon en idé vad felorsaken kan vara? Jag mäter hastigheten utan router inkopplad
Den låga uppladdningshastigheten är felanmäld hos bredband2 som gjorde en felanmälan hos IP-Only.
Än så länge har de uppdaterad firmware i fiberdosan och tyckte att de var färdiga, men det gjorde ingen skillnad.
Försökte kolla med grannarna om de har liknande problem, men de var inte inkopplade än.
Någon en idé vad felorsaken kan vara? Jag mäter hastigheten utan router inkopplad
Mäter du med kabel direkt mot fiberomvandlaren? Har du testat med en annan dator?harry73 skrev:
Nu har jag fiber inkopplat i en vecka (bredband2 100/100Mbit/s)
Använder bredbandskollen
Mätningen jag förlitar mig mest på är med jobbdatorn. Kollade med datorn ansluten över WIFI, med kabel i routern, med kabel direkt i vägguttag som går till fiberomvandlaren och in i krypgrunden med kort kabel direkt i fiberomvandlaren.
Jag testade även med telefon och surfplatta över WIFI.
Alla mätningar visade en dålig uppladdningshastighet (mellan 2 och 10 Mbit/s. Nedladdningshastigheten beror på wifi, inkopplad apparat mm, men är vad man kan förvänta sig.
Gjorde en mätning idag på jobbet, och där fick jag 500 ned och 200 upp, så jag ser inte hur problemet kan ligga i min del av installationen.
Mätningen jag förlitar mig mest på är med jobbdatorn. Kollade med datorn ansluten över WIFI, med kabel i routern, med kabel direkt i vägguttag som går till fiberomvandlaren och in i krypgrunden med kort kabel direkt i fiberomvandlaren.
Alla mätningar visade en dålig uppladdningshastighet (mellan 2 och 10 Mbit/s. Nedladdningshastigheten beror på wifi, inkopplad apparat mm, men är vad man kan förvänta sig.
Gjorde en mätning idag på jobbet, och där fick jag 500 ned och 200 upp, så jag ser inte hur problemet kan ligga i min del av installationen.
Vid 100/100 borde du ha för 80-95 Mbit/s både upp och ned, då skulle jag vara nöjd.harry73 skrev:
Använder bredbandskollen
Stickan
Min gissning är en smutsig fiber på närmaste upplänk i första bfnod. Eftersom det alltid är 100/100 konfat i alla mallar och script i den tekniska utrustningen hos din tjänsteleverantör finns ingen mänsklig faktor som skriver fel längre. Din fiber till noden är en dubbelriktad med sk dwdm så den är troligen ok, då det annars blivit problem även nedåt. Får man bara lokalt ut låg bandbredd alltså under 100 inom en fastighet är det vanligen ett kabelbrott på Rj45 men då drabbas båda riktningarna.
Såg du hade en dlinkrouuter som du haft liggande. Ner och prova koppla in dig direkt på nätverkskabeln från fiberroutern.harry73 skrev:
Använder bredbandskollen
Dlinken är nog den svaga länken.
Fick mail häromdagen: (beklagar den trasiga bilden)
Ett meddelande från IP-Only
Information om fiberutbyggnaden
Hej,
IP-Only är den fiberoperatör som byggde flest fiberanslutningar på landsbygden 2017, och vi kommer att bygga ännu fler i år. Men det finns stora branschutmaningar med att bygga fiber på landsbygden med försenade tillstånd från Trafikverket, insamling av tusentals markavtal, långa avstånd och ofta svårarbetad terräng. Detta är något som även Post- och telestyrelsen uppmärksammat.
Vi ser att vi har varit för optimistiska vad gäller möjligheterna till en bred och snabb fiberutbyggnad i landsbygden. Under början av 2018 gjorde vi därmed en paus i ett antal landsbygdsprojekt för att göra en utvärdering och kvalitetssäkring av våra processer och arbetssätt. Resultatet är en ny arbetsmetod som är bättre anpassad till landsbygdsförhållanden.
Vårt nya arbetssätt innebär att projektering, upphandling av entreprenörer, alla nödvändiga markavtal, tillstånd, korrekt beställningsantal och geotekniska markundersökningar färdigställs för varje enskilt område innan de påbörjas. Det här förbättrade arbetssättet kommer att underlätta byggprocessen samt kontrollen och koordineringen av våra entreprenörer.
Tidigare kommunicerat byggbeslut och tidsplan för ditt område
Vi har tidigare kommunicerat till dig att vi har fattat byggbeslut för ditt område. Just nu arbetar vi igenom alla landsbygdsprojekt, även ditt område, utifrån vårt nya arbetssätt, som bättre matchar de utmanande förhållandena på landsbygden. Det innebär att vi i dagsläget inte har ett startdatum för byggnation eller tidplan för ditt område. Allteftersom landsbygdsprojekten blir färdigplanerade kommer vi löpande att återkomma med information.
Vi är väldigt stolta över att ha fått ditt förtroende att bygga ut fiber i ditt område och vi gör allt vi kan för att leva upp till det förtroendet. Vi beklagar att återkopplingen kring byggstart och tidplan drar ut på tiden, det vi beskrivit ovan ska inte ses som en ursäkt, utan som en förklaring utifrån de utmaningar vi mött på vägen och hur vi har åtgärdat dem för att vi ska komma vidare med fiberutbyggnaden i ditt område.
Har du frågor eller funderingar?
Du är välkommen att besöka vårt kundforum genom att klicka här. Där finns svar på de vanligaste frågorna. Du kan även kontakta vår kundservice på 0200-43 00 00 (vardagar 8:00-17:30) eller kundservice@ip-only.se.
Med vänlig hälsning
IP-Only
Hej
Jag tecknade mig för fiber hos IP-Only i slutet på november 2016. Har aldrig fått någon vettig tidplan från IP-Only (men det verkar vara så de jobbar). Under säljmötet sa man att det skulle bli klart under 2017, sedan blev det Q1 2018... nu har man sagt Q3 2018. Kan tillägga att inomhusinstallationen gjordes i oktober 2017, tomtgrävningen i november 2017 och grävde i gatan gjorde man i december 2017.
Efter detta har det varit knäpptyst tills nu, de ringde mig för ett par veckor sedan och ville kolla att jag tagit del av en kampanj som de skickat ut... meddelade att jag inte var intresserad av denna kampanj och blev informerad om att de planerade driftsätta mitt område i augusti. Skall bli väldigt intressant att se om de verkligen blir klara då.. jag är en smula skeptisk.
Mvh
Danne
Jag tecknade mig för fiber hos IP-Only i slutet på november 2016. Har aldrig fått någon vettig tidplan från IP-Only (men det verkar vara så de jobbar). Under säljmötet sa man att det skulle bli klart under 2017, sedan blev det Q1 2018... nu har man sagt Q3 2018. Kan tillägga att inomhusinstallationen gjordes i oktober 2017, tomtgrävningen i november 2017 och grävde i gatan gjorde man i december 2017.
Efter detta har det varit knäpptyst tills nu, de ringde mig för ett par veckor sedan och ville kolla att jag tagit del av en kampanj som de skickat ut... meddelade att jag inte var intresserad av denna kampanj och blev informerad om att de planerade driftsätta mitt område i augusti. Skall bli väldigt intressant att se om de verkligen blir klara då.. jag är en smula skeptisk.
Mvh
Danne