För en månad sedan gick låskistan sönder i vår dörr. Jag lyckades inte öppna dörren och i ett naivt försök att eventuellt kunna ta bort den via gångjärnen så skruvade jag ur höjdjusteringsskruvarna. Insåg snart att det inte var en lösning men eftersom jag då inte förstod att de justerade höjden så skruvade jag inte in dem lika mycket som de var tidigare. Säkert olika långt också.

Låskistan byttes sedan (till en likadan) och jag rörde ingenting annat. Nu, en månad senare har dörrens övre högra hörn (sett utifrån) börjat ta i karmen lite lätt.

Dörren har suttit i femton så jag antar att problemet måste uppstått pga höjdskruvarna.

Någon som kan ge sig på en förklaring och ev lösning på att åtgärda problemet? Jag har ingen justeringsmån för att flytta övre delen av dörren åt vänster genom sidojusteringsskruvarna.

Karmen är i lod på båda sidor men kan mycket väl skeva åt andra håll. Oavsett så lär det väl inte bara ha uppstått ett problem där out of the blue?

Gångjärnen är Swedoor Advanced (Märkta Fiskars)

• Närbild av gångjärn på en dörr med märkena Swedoor och Fiskars synliga, omgivna av mörka och gröna ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jerydh skrev:
Någon som kan ge sig på en förklaring och ev lösning på att åtgärda problemet? Jag har ingen justeringsmån för att flytta övre delen av dörren åt vänster genom sidojusteringsskruvarna.
du får knäcka gångjärnet med en gångjärnsknäckare

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.