Huddingebo Huddingebo skrev:
Jo men budgetbutikerna Biltema, Rusta, Jula mfl säljer bara färdigbruten färg.

Den kan ju ofta gå att justera lite åt olika håll men det blir ganska svårt att få den rätt till något som avviker för mycket.
Byggmax kan bryta vissa färger i vissa butiker. Har testat deras Midun på innervägg, som också fick bra omdöme i test av gds, och tycker den känns bra. Täcker bra, bra konsistens, osv. Nästan lite förbluffad för jag hade så sjukt låga förväntningar. Undrar om det skett någon speciell innovation de senaste åren som gjort det lättare att göra bra färg.

Testade även deras Sadolin och var inte förtjust i den. Torkar för snabbt.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
jag blandade Biltemas mörkbrun med julas svarta, då blev det en mörk neutral brun.

• Gilla
Flamman
  • Laddar…
Krozz Krozz skrev:
jag blandade Biltemas mörkbrun med julas svarta, då blev det en mörk neutral brun.
Ok, jag är inte beredd att mixa själv. Väntar något år tills jag hittar en rea och köper korrekt färg. Nu är i alla fall garaget ommålat och klarar sig över vintern.

En kompis köpte Nordsjö på rea under försommaren med 30% rabatt, det är sådana erbjudanden man måste hitta. Att måla tog bara några dagar så det kan jag göra en gång till.

Problemet med Biltemas bruna färg är nog inte den röda komponenten utan den gula. Det är gult som får brunt att bli "bajsbrunt".
Jag har målat med den själv och konstaterat att den just är lite för mycket åt det hållet.
Sockelfärg, och färg till plåtdetaljer som jag låtit bryta hos Beckers eller Flugger, har jag kört med: S-7010-Y70R.
Den kulören är rätt OK tycker jag.
Och. "kred" för att du vågar brunt 👍Kan vara riktigt snyggt.

slothy slothy skrev:
[...] Nästan lite förbluffad för jag hade så sjukt låga förväntningar. Undrar om det skett någon speciell innovation de senaste åren som gjort det lättare att göra bra färg. [...]
Eller hur? Jag har exakt samma erfarenhet fast med Rustas sortiment - allting jag testat därifrån (hittils: väggfärg, takfärg, fasad, elementfärg) har varit lättjobbat och givit bra resultat.

På gavelpanel och vindskivor, som är svåråtkomliga, valde jag att köra "premium" färg från Tinnova. Den var också bra att jobba med, men om den skiljer sig från Rustas på något vis så är det inget jag kan urskilja. Ska bli intressant att se hur de olika färgerna åldras framöver.

• Gilla
slothy och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Problemet med Biltemas bruna färg är nog inte den röda komponenten utan den gula. Det är gult som får brunt att bli "bajsbrunt".
Jag har målat med den själv och konstaterat att den just är lite för mycket åt det hållet.
Sockelfärg, och färg till plåtdetaljer som jag låtit bryta hos Beckers eller Flugger, har jag kört med: S-7010-Y70R.
Den kulören är rätt OK tycker jag.
Och. "kred" för att du vågar brunt 👍Kan vara riktigt snyggt.
Så här ser teglet som villan är klädd med ut:
Brun tegelfasad med struktur av små stenar, belyst av solljus och siluett av skugga i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så kulörbyte är svårt. Det blir att hålla sig till brunt. Grannen har målat teglet vitt och gavelspetsarna vita men jag gillar inte att måla tegel så det blir att hålla sig till brunt.

Om 50 år blir det inne igen.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Ok, jag är inte beredd att mixa själv. Väntar något år tills jag hittar en rea och köper korrekt färg. Nu är i alla fall garaget ommålat och klarar sig över vintern.

En kompis köpte Nordsjö på rea under försommaren med 30% rabatt, det är sådana erbjudanden man måste hitta. Att måla tog bara några dagar så det kan jag göra en gång till.
Jag alla prioriterar ju olika..
Måla om en gång extra för att invänta 30% rabatt istället för att måla i rätt nyans på en gång.
Då har man billig arbetskraft!

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Hornbach bryter till vilken nyans som helst.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag alla prioriterar ju olika..
Måla om en gång extra för att invänta 30% rabatt istället för att måla i rätt nyans på en gång.
Då har man billig arbetskraft!
Det är jag som målar så det är gratis. Och jag är typen som hellre sysslar med huset är sitter och idisslar. Stiger upp tidigt även på semestern.

A Anders_Nilsson skrev:
Så här ser teglet som villan är klädd med ut.....det blir att hålla sig till brunt.
Jättesnyggt tegel! Det är att permanent förstöra det att ens tänka på att måla teglet som din granne gjort.
Vitt och svart är redan "ute" i mitt tycke, och dom allra flesta hus passar inte i det.
Mitt fritidshus är i o för sig vitt, men svagt brutet så att det inte är bländvitt.
Det som skulle kunna matcha ditt tegel är också grönt, men då måste det vara exakt rätt kulör av det.

TRJBerg
A Anders_Nilsson skrev:
Så här ser teglet som villan är klädd med ut:
[bild]

Så kulörbyte är svårt. Det blir att hålla sig till brunt. Grannen har målat teglet vitt och gavelspetsarna vita men jag gillar inte att måla tegel så det blir att hålla sig till brunt.

Tycker det kan fungera med svart eller grått.
(Iofs även med vitt, men det är ett gränsfall.)

A Anders_Nilsson skrev:
Har ett hus från 1970 där fasaden är i brunt tegel och garaget har stående träpanel. Brunmålad, såklart. Skall måla om men bland lågprisfabrikaten hittar jag bara Biltema V Pro som har brun som standardkulör.

Annars går man gå på dyringarna, Jotun, Flügger, Nordsjö och andra direktörsfabrikat.

Problemet är att jag tycker Biltemas nyans är för rödaktig. Någon som har förlag på andra hyfsade lågprismärken? Jag vill alltså ha en mörk rent brun nyans.
Happy Homes har en färg som heter Lycke Reko. Den kan du få bruten i valfri kulör. Priset matchar lågprismärkena så kolla på den.

• Gilla
Anders_Nilsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.