S SonnyListon skrev:
Jag är redo att byta ut Byggmax, har du några tips?
Fysisk bygghandel med utkörning

• Gilla
Mat1234
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Problemet är ju att de inte finns längre efter att de stora kedjorna konkurrerat ihjäl dem.

• Ledsen
  • Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
W
V vold skrev:
Hej!

Ursäkta lång text.

Gjorde ett köp på Byggmax webbsida som jag ångrar djupt, och som det ser ut är jag långt ifrån ensam med att drabbats av hur Byggmax trixar med sina kunder. I nuläget är det närmare tusen lägsta betyg på, Trustpilot, och mycket stor upprördhet över allt ifrån felaktiga lagersaldo, brutna leveranstider och närmast obefintligt kundservice där man hänvisar till en värdelös chatt (telefonsupport borttagen) och en mail som sällan eller aldrig återkommer med svar.

I mitt eget fall beställde jag en vara som skulle finnas i lager med 2-5 leveransdagar. Det tog istället två veckor innan jag öht fick svar att varan fick inte fanns i lager och erbjöds en liknande vara. Då varan jag beställt var avgörande för mitt planerade semesterbygge kände jag mig tvungen att acceptera. Frågade efter leveranstid i samma mail men svar uteblev. Tiden gick och semestern började gå mot sitt slut. Efter åtskilliga kontakter med en chatt som inte bemöter konkreta frågor, annat än hänvisa till en mail som aldrig svarar, fick jag tillslut veta att varan tidigast kunde skickas samma datum min semester tog slut, drygt två veckor frammåt. Informerade Byggmax att jag pga av denna försening inte längre kunde ta emot den och vill makulera. Makuleringen godtogs, ja iaf några dagar, tills man plötsligt meddelar att varan redan skickats och makulering därför inte är möjlig. Detta alltså 1-2 veckor innan man först sade att varan tidigast kunde levereras. Så helt plötsligt inväntar jag en vara jag inte kan ta emot och måste då göra en retur. Meddelas ovanligt snabbt hur jag skall returnera enligt konstens alla regler och att det är jag som kund som är skyldig att stå för returfrakten. Trots att jag flertalet gånger uppmärksammat Byggmax (långt innan varan skickades) på att jag ej kan ta emot ordern efter sista semesterdagen.

Kontaktas av transportören och meddelar honom att varan ej behöver köras ut eftersom jag ej är på plats och retur sker sedermera efter ett par dagar. Tror nu återigen att denna härva är slut för min del och önskar återbetalas mina pengar. Byggmax vägrar och meddelar att de inte gör återbetalning innan varan inkommit och sedan "synats". Hur detta nu är mitt ansvar? I nuläget fortfarande inga svar på mail från Byggmax och inga pengar återbetalda.

Är detta verkligen juridiskt hållbart och hur tycker ni som läser att jag bör gå tillväga? Hur skall jag få tillbaka mina pengar? Kan man kräva ersättning?

Som sagt det finns ingen att ringa då all kommunikation förs via nämnda chatt och mail. Var skall man vända sig?

[länk]

/Vold
Tips till framtiden från en väldigt erfaren av Byggmax och liknande krångel, handla från lokalförening eller Bolist eller XL Bygg eller Woody’s för att dom har mer garanterad support. Lokalföreningar brukar tillhöra Woody’s eller Bolist, lokalförening just för att det är lokalt och att dom ger bra priser plus att du kan handla på faktura med rabatter.

Lycka till!

• Gilla
vold och 2 till
  • Laddar…
H
ricebridge ricebridge skrev:
Problemet är ju att de inte finns längre efter att de stora kedjorna konkurrerat ihjäl dem.
Finns flera där jag bor.
Beijer, optimera, xl, k-rauta, Karl Hedin alla har fysisk butik och utkörning.
Kunnig personal och vid fråga på offert blir priset byggmax pris eller lite lägre.
Tyvärr är byggmax i byn väldigt rotig, ont om material då personalen aldrig fyller på, ont om folk som jobbar där och trångt som satan.

• Gilla
Walle_skåne
  • Laddar…
V vold skrev:
Hej!

Ursäkta lång text.

Gjorde ett köp på Byggmax webbsida som jag ångrar djupt, och som det ser ut är jag långt ifrån ensam med att drabbats av hur Byggmax trixar med sina kunder. I nuläget är det närmare tusen lägsta betyg på, Trustpilot, och mycket stor upprördhet över allt ifrån felaktiga lagersaldo, brutna leveranstider och närmast obefintligt kundservice där man hänvisar till en värdelös chatt (telefonsupport borttagen) och en mail som sällan eller aldrig återkommer med svar.

I mitt eget fall beställde jag en vara som skulle finnas i lager med 2-5 leveransdagar. Det tog istället två veckor innan jag öht fick svar att varan fick inte fanns i lager och erbjöds en liknande vara. Då varan jag beställt var avgörande för mitt planerade semesterbygge kände jag mig tvungen att acceptera. Frågade efter leveranstid i samma mail men svar uteblev. Tiden gick och semestern började gå mot sitt slut. Efter åtskilliga kontakter med en chatt som inte bemöter konkreta frågor, annat än hänvisa till en mail som aldrig svarar, fick jag tillslut veta att varan tidigast kunde skickas samma datum min semester tog slut, drygt två veckor frammåt. Informerade Byggmax att jag pga av denna försening inte längre kunde ta emot den och vill makulera. Makuleringen godtogs, ja iaf några dagar, tills man plötsligt meddelar att varan redan skickats och makulering därför inte är möjlig. Detta alltså 1-2 veckor innan man först sade att varan tidigast kunde levereras. Så helt plötsligt inväntar jag en vara jag inte kan ta emot och måste då göra en retur. Meddelas ovanligt snabbt hur jag skall returnera enligt konstens alla regler och att det är jag som kund som är skyldig att stå för returfrakten. Trots att jag flertalet gånger uppmärksammat Byggmax (långt innan varan skickades) på att jag ej kan ta emot ordern efter sista semesterdagen.

Kontaktas av transportören och meddelar honom att varan ej behöver köras ut eftersom jag ej är på plats och retur sker sedermera efter ett par dagar. Tror nu återigen att denna härva är slut för min del och önskar återbetalas mina pengar. Byggmax vägrar och meddelar att de inte gör återbetalning innan varan inkommit och sedan "synats". Hur detta nu är mitt ansvar? I nuläget fortfarande inga svar på mail från Byggmax och inga pengar återbetalda.

Är detta verkligen juridiskt hållbart och hur tycker ni som läser att jag bör gå tillväga? Hur skall jag få tillbaka mina pengar? Kan man kräva ersättning?

Som sagt det finns ingen att ringa då all kommunikation förs via nämnda chatt och mail. Var skall man vända sig?

[länk]

/Vold
Leta upp några chefer på linkedin och beskriv ärendet. jag har kört det kortet en gång på en annan aktör och tro mig.. det tog fart.

• Gilla
Heij83 och 5 till
  • Laddar…
M mattiasborger skrev:
Gå till en fysisk Byggmax - butik och var högljudd och besvärlig
För att det ska fungera måste man hitta någon personal i butiken och det är inte alltid så lätt...

• Gilla
  • Haha
  • Wow
redep och 7 till
  • Laddar…
P
V vold skrev:
ja när de funkar så är det inte några fel. Men efter att ha åkt 5 mil enkel resa fär att köpa hängrännor som fanns i lager…..det gjorde de inte….kundtjänst på telefon fanns inte ….fast numret stod då på deras web….växeln nekade ta meddelande om att web var fel…dvs inte hantera det utan bara ta det vidare nekade växeln….summa 10 mil under en helg när man åkt upp 38 mil till torpet för att fixa det…GLÖM BYGGMAX! JAG TYCKER SYND OM PERSONALEN I BUTIKEN SOM ÄR TREVLIGA!…..allt annat är trasigt bakom dem….dåligt chefs- och ledarskap uttalas det. Ett enda haveri i verksamhetsstyrning. Det vill jag inte subventionera.

• Gilla
vold
  • Laddar…
  • Skärmbild från allabolag.se visar lista på befattningstagare med namn, befattningar, aktiva och tidigare uppdrag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vold och 1 till
  • Laddar…
V Vox skrev:
Jag har under sommaren handlat en hel del virke och annat via nätet rån Byggmax i Hällefors med leverans till vårt fritidshus. Det har fungerat perfekt varenda gång.
Leveranserna har skett inom ett par dagar och de har kunnat leverera var sig jag var på plats eller inte. Jag har bara gott att säga om Byggmax (Hällefors).
Haha, snyggt! Hälsa dina kollegor på Hantverksvägen 7 😂

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
H Hallerudsbo skrev:
Finns flera där jag bor.
Beijer, optimera, xl, k-rauta, Karl Hedin alla har fysisk butik och utkörning.
Kunnig personal och vid fråga på offert blir priset byggmax pris eller lite lägre.
Tyvärr är byggmax i byn väldigt rotig, ont om material då personalen aldrig fyller på, ont om folk som jobbar där och trångt som satan.
Om du får samma pris på Byggmax och Beijer har du en väldigt snäll säljare. Även om man handlar dagligen med jobbet på Beijer så är det typ 20% dyrare än ordinarie pris på Byggmax. Kvaliten är däremot mycket bättre.
K-Rauta ville ha 2000kr i leveranskostnad så det är inte heller så intressant

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Kanske beror på varifrån det levereras. Jag beställde takpannor en gång och det kom på utsatt tid. En annan gång beställde jag 16 ton trädgårdsplattor, 10 säckar cement och en massa annat. Kom på utsatt tid och allt var med.

Dock:
Det jag hänger upp mig på (gäller inte bara Byggmax) är den nästan obefintliga kontaktmöjligheten många har idag. Först tog flera företag bort möjligheten att ringa. Mejla skulle man göra! Nu har många också tagit bort möjligheten att mejla, nu skall man prata med en idiot till dator. Urkasst!!!

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H
Ramnemark Ramnemark skrev:
Om du får samma pris på Byggmax och Beijer har du en väldigt snäll säljare. Även om man handlar dagligen med jobbet på Beijer så är det typ 20% dyrare än ordinarie pris på Byggmax. Kvaliten är däremot mycket bättre.
K-Rauta ville ha 2000kr i leveranskostnad så det är inte heller så intressant
K-rauta här har fast pris till grann kommunerna.
590 kr betala ja sist.
Enkelt att beställa på nätet å få utkört.
Dock så tycker jag hellre om att plocka mitt eget för jag vill se vad jag får.
Beijer så handlar jag dock via en jag känner och använder hans rabatter och han har en del rabatter.
Dock väljer jag bort Beijer oftast för de har samma sätt som Ahlsell med poäng med cash back till företag.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
K-rauta här har fast pris till grann kommunerna.
590 kr betala ja sist.
Enkelt att beställa på nätet å få utkört.
Dock så tycker jag hellre om att plocka mitt eget för jag vill se vad jag får.
Beijer så handlar jag dock via en jag känner och använder hans rabatter och han har en del rabatter.
Dock väljer jag bort Beijer oftast för de har samma sätt som Ahlsell med poäng med cash back till företag.
Det var ett tag sedan jag kollade med frakt på K-Rauta men då var det 2000kr inom samma kommun.
Jag handlar billigast på Hornbach men det är en bit att köra. Lokalt har vi en bra helt fristående med 400kr för utkörning som jag föredrar. Billigare än proffshandeln

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Köpte en innerdörr 2014 av Byggmax på nätet. Dörrbadet var 16 mm skevt och tillverkat av bröderna Johanssons dörrfabrik i Skåne om jag inte missminner mig.

Byggmax vägrade ersätta dörren. Efter ett stort antal mail fram och tillbaka sände de en besiktningsman då deras egen personal inte var kompetenta att besiktiga dörren. Enligt Byggmax kundtjänst.

Bland annat godkände de inte reklamationen då kunden gjort förändringar av dörren.
Förändringen bestod i att kunden ytbehandlad dörren. Man talade även om flera gånger att om dörren var felmonterad skulle jag betala besiktningsmannen som hade ganska långt att åka.

Efter ett 60 tal mail och anmälan till Arn och efter att jag blev mer och mer förbannad för vart mail beslutade Arn att jag skulle ha 6000 kr i kompensation och ett nytt dörrblad. Varpå Byggmax ljög och påstod sig ha betalat ut pengar till mig.

När Arn begärde bevis på utbetalningen kom pengarna.

Klagade även till anvisad person på huvudkontoret som fullkomligt ignorerade saken.

Hur kan ett börsnoterat svenskt företag hålla på med sådant här?
Rena trakasserierna av kund och så mycket onödigt tjafs. För ett dörrblad som kostade 600 kr.

Dörrbladet var alltså 16 mm skevt enlig besiktningsmannen och Byggmax vägrar ersätta dörrbladet.
Säskilt "PIA" på Byggmax kundtjänst var en sälsynt oseriös typ.

• Gilla
  • Ledsen
Chippe och 4 till
  • Laddar…
P
B Bästerortarn skrev:
Haha, snyggt! Hälsa dina kollegor på Hantverksvägen 7 😂
När lagesoldo och annat inte stämmer, DÅ NEKAR VÄXELN PÅ BYGGMAX att koppla till någon ansvarig….

Gissar att cheferna har det lugnast så.… Arma människor som står i butiken och måste möta kunden.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.