Hej!
Efter att vi märkt att taket på vårt radhus läckt in vatten under lång tid har jag rivit ner innertaket vid skadan ner till råsponten och där påträffat vad jag antar är svartmögel (se bilder). Detta verkar sträcka sig utanför rummetdär skadan påträffats både upp mot nocken och i sidled. Beläggningen ser ut som sot och på ett fåtal ställen ser det även ut som vit svampväxt. Det jag undrar är:
1. Är det troligt att det rör sig om svartmögel?
2. Är det lämpligt att ta in en besiktningsman från till exempel Anticimex (det är tydligt att vårt försäkringsbolag inte kommer att stå för en)?
3. Bör all råspont som är drabbad bytas eller finns andra lämpliga åtgärder?
Läckaget är avhjälp och eventuella frågor om dolda fel och försäkring är behandlade i andra trådar.
Tacksam för all input!
Efter att vi märkt att taket på vårt radhus läckt in vatten under lång tid har jag rivit ner innertaket vid skadan ner till råsponten och där påträffat vad jag antar är svartmögel (se bilder). Detta verkar sträcka sig utanför rummetdär skadan påträffats både upp mot nocken och i sidled. Beläggningen ser ut som sot och på ett fåtal ställen ser det även ut som vit svampväxt. Det jag undrar är:
1. Är det troligt att det rör sig om svartmögel?
2. Är det lämpligt att ta in en besiktningsman från till exempel Anticimex (det är tydligt att vårt försäkringsbolag inte kommer att stå för en)?
3. Bör all råspont som är drabbad bytas eller finns andra lämpliga åtgärder?
Läckaget är avhjälp och eventuella frågor om dolda fel och försäkring är behandlade i andra trådar.
Tacksam för all input!
Det är med stor sannolikhet svartmögel. Såvida råsponten inte är genomrutten och håller på att rasa in behöver du inte byta den. Skit i anticimex. Rekommenderad åtgärd är att torka upp ordentligt med en avfuktare och tvätta bort möglet med mögeldödare. Om du inte redan har en mask kan det vara läge att köpa en med P3 filter för din egen skull. Lycka till!
Tack för svaret! En mask har jag tack Hur göra med den råspont som jag inte kommer åt och som också troligen är angripen? Funkar det att bara låta den ligga oåtgärdad?A ati skrev:Det är med stor sannolikhet svartmögel. Såvida råsponten inte är genomrutten och håller på att rasa in behöver du inte byta den. Skit i anticimex. Rekommenderad åtgärd är att torka upp ordentligt med en avfuktare och tvätta bort möglet med mögeldödare. Om du inte redan har en mask kan det vara läge att köpa en med P3 filter för din egen skull. Lycka till!
Det viktigaste är ju att det kan torka upp ordentligt, sen om du missar någon fläck här och här med mögelbehandlingen är väl inte hela världen. Utgår från att det sitter isolering i taket som är dyblöt om nu läckan pågått över en längre tid, då måste du väl ändå riva det mesta för att komma åt?
Jo, lokalt kring läckan såg det ju ut så men själva mögel beläggningen verkar ha spritt sig längs med råsponten så långt jag kan se utan särskilt mycket påverkan på isolering eller annat. Att det behöver renoveras kring läckanr det ingen tvekan om. Frågan är väl mer om jag behöver jaga efter den där mögelbeläggniningen längs med råsponten över resten av taket? Antar att den riskerar att sprida sig vidare till grannarna också på sikt iom att vi bor i radhusA ati skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
Det svarta på råsponten ser ju mer ut som det har brunnit nån gång.........
Sen sprider sig inte mögel på det viset. Det växer där det finns förutsättningar, dvs där det är fuktigt. åtgärdar du läckaget och byter det fula på undertaket så behöver man inte göra nåt åt sponten i sig.
Sen sprider sig inte mögel på det viset. Det växer där det finns förutsättningar, dvs där det är fuktigt. åtgärdar du läckaget och byter det fula på undertaket så behöver man inte göra nåt åt sponten i sig.
Klicka här för att svara