B bhus2021 skrev:
…Gemene man vill inte ha spårskruv.
Nä, de vill ha nya fräscha skruvar som luktar gott. 😉
Nu är ju inte något i TS:s skattkista för gemene man, så målgruppen är en helt annan. Den finns kan jag lova. Jag knäcker extra på en secondhandbutik och sådant här försvinner rätt snabbt.

TS: kolla upp med en secondhandbutik eller kommunalt återbruk. Hade det varit i Göteborg kunde jag ha hämtat allt direkt. Återbruket hör i GBG säljer sånt du visar på bilderna och hyfsat snabbt. En jätteladdning gamla försänkta träskruvar i blankstål försvann på någon vecka.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Kan tipsa om brukbar - cirkulär järnhandel

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför inte låta Röda Korset eller liknande få skruven, då kan värdet av TS skruv samling komma till dubbel nytta.
Tvivelaktigt att dom skulle ta emot gamla skruvar och bultar. Dom tar sällan emot gammalt byggmaterial öht. Gamla skruvar, spik och liknande har väldigt lite andrahandsvärde. Dom vill gärna ha mer lätt sålt i deras second hand butiker, Kläder, Möbler, Husgeråd (t.ex. porslin, glas) Prylar och dekorationer, Böcker, filmer, musik.
Men visst, ring och kolla med dem.

Lutar åt att jag sorterar upp det i lite mindre enheter och lägger upp på Marketplace, och låter folk betala vad det är vär för dem

• Gilla
Intet
  • Laddar…
E Eld skrev:
Både byggnadsvårdare, möbelrenoverare och träbåtsfolk vill ha spårskruv.

Det händer att jag använder spårskruv även till nya grejor när jag är ute efter ett visst utseende.

Att rensa bort gammal färg ur en torx är avsevärt mycket mer tidsödande är en spårskruv.

Det går att sälja!
Japp!

Som träbåtsnisse med magognybåt önskar man ha ett litet eget lager med spårskruv i förrådet. Försänkt, kullerförsänkt och kullrig skalle - i antingen mässing eller rostfritt. Förnicklad mässing funkar det med. Blankförnicklat svart är inte lika bra då minsta repa innebär rost och elände.

Torx, PH2 och pozidrive liknar faktisk skit på en gammelbåt…

Mvh

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
Japp!

Som träbåtsnisse med magognybåt önskar man ha ett litet eget lager med spårskruv i förrådet. Försänkt, kullerförsänkt och kullrig skalle - i antingen mässing eller rostfritt. Förnicklad mässing funkar det med. Blankförnicklat svart är inte lika bra då minsta repa innebär rost och elände.

Mvh
Absolut, jag använde nyligen spårskruv i mässing till min trattgrammofon, men här var det varken mässing eller rostfritt som fanns i lådorna om jag läste rätt. Till möbler vill man väl ha hudlim, blankspik eller smidda spikar?

B bhus2021 skrev:
Absolut, jag använde nyligen spårskruv i mässing till min trattgrammofon, men här var det varken mässing eller rostfritt som fanns i lådorna om jag läste rätt. Till möbler vill man väl ha hudlim, blankspik eller smidda spikar?
Bra fråga, har inget vettigt svar på den då möbler till viss del ligger utanför min intressesfär.

I mina ögon ska sådant som är synligt väldigt gärna spegla epoken ”grejen ” kommer från, om det är möjligt.

Ungefär som att en Cadillac Eldorado 1959 ska verkligen INTE utrustas med kromade blingfälgar och ”räserdäck” likt 4 varv eltape…

🙂

Mvh

• Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
Japp!

Mvh
Jag vårdar mina spårskruv som en skatt.
Förborrning gäller, smörjning med diskmedel och en exakt passande skruvmejsel.

• Gilla
Stefan.o och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag vårdar mina spårskruv som en skatt.
Förborrning gäller, smörjning med diskmedel och en exakt passande skruvmejsel.
Bivax är väl bättre?

• Gilla
Johan Gunverth och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.