G Ganescha skrev:
Återvinningen. Knappast någon som budar på det är med frakt osv. Blir lite vikt.
Nej att skicka är nog ingen idé men det finns folk som hämtar.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
B bhus2021 skrev:
Ja men det är ju 0,0001% av all skruv i världen som används till detta. Gemene man vill inte ha spårskruv.
Du har på sätt och vis rätt @bhus2021, troligtvis är procenttalet ännu lägre och många målar fasader och även även gamla fönster med plastfärg, gör fuskreparationer med plastic padding under gamla fönsterbeslag och har inte en tanke på att huset ska gå att renovera och underhålla även i framtiden.
Förhoppningsvis kan det ändras igen så att gemene man vill ha material och metoder som inte stör ögat estetiskt, går att montera och demontera flera ggr.

Till TS: sälj eller skänk bort skruven, Även fast majoriteten av befolkningen föredrar slit och släng finns det alltjämt ett behov av spårskruv bland folk som har intresse för byggnadsvård, ekonomi och hållbart byggande.
 
  • Gilla
polloq och 2 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Återvinningen. Knappast någon som budar på det är med frakt osv. Blir lite vikt.
Helt vansinnigt.
Finns naturligtvis pillimasare i närheten som vill komplettera sitt skruvförråd. Förövrigt något varje herre med klass har.
Jag brukar ställa ut mitt överskott vid brevlådan med en skylt och swichnummer. Ibland går det. Ibland inte.
Din skruvsamling tror jag är väldigt lättsåld för rätt pris.

På vår återvinning finns det (tyvärr) en returkontainer där fullt fungerande material kan tas med hem. Sist jag var där kom jag tillbaka med mer än jag slängde😀
 
  • Haha
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Helt vansinnigt.
Finns naturligtvis pillimasare i närheten som vill komplettera sitt skruvförråd. Förövrigt något varje herre med klass har.
Jag brukar ställa ut mitt överskott vid brevlådan med en skylt och swichnummer. Ibland går det. Ibland inte.
Din skruvsamling tror jag är väldigt lättsåld för rätt pris.

På vår återvinning finns det (tyvärr) en returkontainer där fullt fungerande material kan tas med hem. Sist jag var där kom jag tillbaka med mer än jag slängde😀
Beror ju en hel del på var man bor om man ska lägga ut det vid vägkanten/brevlådan.
Äsch, släng så är det ur vägen sen.
 
G Ganescha skrev:
Äsch, släng så är det ur vägen sen.
Varför inte låta Röda Korset eller liknande få skruven, då kan värdet av TS skruv samling komma till dubbel nytta.
 
B bhus2021 skrev:
Ja men det är ju 0,0001% av all skruv i världen som används till detta. Gemene man vill inte ha spårskruv.
Jag har annan uppfattning. Alla synbara skruv ska vara spårskruv. Mitt hatobjekt är klädkrok eller konsoller som är fastskruvade med krysskruv.
 
  • Gilla
Svante Svenson och 1 till
  • Laddar…
B bhus2021 skrev:
Ja men det är ju 0,0001% av all skruv i världen som används till detta. Gemene man vill inte ha spårskruv.
Varför inte det då?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Varför inte det då?
P g a skruvdragare
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Finns en värld bortom skruvdragare, alla sätter inte gips och som någon redan skrivit så är pozidrive synligt otroligt fult och ett elände när någon smetat färg i möget.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
B bhus2021 skrev:
P g a skruvdragare
Så sant, att spara några minuter nu på semestern är för väldigt många mer värt än att kåken går att underhålla med rimlig insats om femtio år.

Själv hoppas jag att spårskruven till fönstren och blankspiken och slamfärgen till ytterpanel får en renäsans, vi ser här på forumet ofta exempel på folk som startar trådar om att deras plastförgsmålade ytterpanel ruttnat eller att det är svårt eller omöjligt att hitta beslag till fönster som inte är mycket mer än ett kvartssekel.
 
  • Gilla
polloq och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Så sant, att spara några minuter nu på semestern är för väldigt många mer värt än att kåken går att underhålla med rimlig insats om femtio år.

Själv hoppas jag att spårskruven till fönstren och blankspiken och slamfärgen till ytterpanel får en renäsans, vi ser här på forumet ofta exempel på folk som startar trådar om att deras plastförgsmålade ytterpanel ruttnat eller att det är svårt eller omöjligt att hitta beslag till fönster som inte är mycket mer än ett kvartssekel.
Jag ska nog spara mina 30+ kg blankspik några år till. Bättre än börsen.
 
E Eld skrev:
Jag ska nog spara mina 30+ kg blankspik några år till. Bättre än börsen.
OT: Ska du inte använda den själv kan det ju vara klokt att sälja av den nu, det är ju inte så att ersättaren galvad trådspik är dålig eller svår att demontera om man nån gång behöver byta en bräda. Har du däremot svensktillverkad spårskruv kan det ju vara så att efterfrågan framöver blir betydligt bättre än i dag.
 
Som tidigare skrivits; lägg ut på Tradera och erbjud både frakt och hämtning. Jag har en känsla av att frakt via Tradera är billigare än om man köper frakten löst. Sortera den på typ, jag tror det är olika målgrupper som vill ha spårskruv och som vill ha maskinskruv med sexkantshuvud. Lägg hellre flera mindre annonser än en stor, det blir lättare att köpa om man slipper få massa man inte behöver. Vill man ha massa olika kan man buda hem det också och välja samfrakt, eller hämta vid samma tillfälle för den delen också.

Det som inte går denna väg, eller om du tycker att det är för stort besvär kan du lämna till återvinningsstationen om de har en byggretur-container på det vis Intet beskrev ovan.
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
Jag körde nyligen en brödlåda, tyngre än jag kunde lyfta till sopstationen med nya skruv.
Sälja var bara bökigt, ingen ville ha hela lådan för 1000 spänn (säkert värt 20-30" i butik)
 
Isakare Isakare skrev:
Jag körde nyligen en brödlåda, tyngre än jag kunde lyfta till sopstationen med nya skruv.
Sälja var bara bökigt, ingen ville ha hela lådan för 1000 spänn (säkert värt 20-30" i butik)
Varför inte skänka till Röda Korset nästa gång så det du inte orkar pyssla med kommer till dubbel nytta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.