Hej!
Håller på att renovera källaren och tänkte lägga klinker på golvet isf plastmatta. När jag tog bort platsmattan så upptäcktes en gammal och rostig inspektionslucka för avloppet. Avloppsluckan ser ut att vara helt igenrostat. Frågan är om det är lönt att ha kvar inspektionsluckan eller går det bra att fylla igen hålet? Det blir ju lättare att kakla om luckan är borta. Och jag ser inte hur den kan vara nyttig utan att byta avloppsröret först. Eller har jag fel?
Håller på att renovera källaren och tänkte lägga klinker på golvet isf plastmatta. När jag tog bort platsmattan så upptäcktes en gammal och rostig inspektionslucka för avloppet. Avloppsluckan ser ut att vara helt igenrostat. Frågan är om det är lönt att ha kvar inspektionsluckan eller går det bra att fylla igen hålet? Det blir ju lättare att kakla om luckan är borta. Och jag ser inte hur den kan vara nyttig utan att byta avloppsröret först. Eller har jag fel?
Jag tänkte en minut på det, och svaret är nog nej det vill jag inte. Det behövs ju bila upp hela källaren isf och ett sånt projekt finns inte på kartan. När jag väl nån gång vill bättra avloppet går väl det att relina bara. Röret har inspekterats inifrån och är rent och i ok skick (för att va 80 år).
Ok, tänkte bara att det är bra att reflektera överS sicklerust skrev:Jag tänkte en minut på det, och svaret är nog nej det vill jag inte. Det behövs ju bila upp hela källaren isf och ett sånt projekt finns inte på kartan. När jag väl nån gång vill bättra avloppet går väl det att relina bara. Röret har inspekterats inifrån och är rent och i ok skick (för att va 80 år).
Jo kanske, klart jag vill bevara luckan om det finns nåt värde av det, men det är just det jag undrar - varför bevara när jag inte ser hur det kan användas?
Nej, om du ser att möjligheten att inspektera och rensa avloppet är tillräckligt bra utan luckan, så fyller den väl ingen funktion och kan täckas igen tänker jag. Vi får väl se om någon expert på avlopp dyker in i tråden och skriker stopp.S sicklerust skrev:
Klicka här för att svara