image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter att vi upptäckt hästmyror i våra slipers i höstas så rådde anticimex oss att riva detta omgående, vilket kanske framgår med bilden ganska tydligt :) nu är frågan, vad finns det för möjligheter att göra med detta hörn om man varken vill ha slipers eller mur? Vi har funderat på att bara göra en slänt, men kommer det se vettigt ut? Som högsta punkt är det ca 40 cm.

Lägg sten som alla andra?

• Gilla
hertzbo
  • Laddar…
Natursten? Som slänt?

• Gilla
hertzbo
  • Laddar…
Vill ni ha en slänt är det bara att gräva bort buskarna och göra en mjuk nedgång mot trottoaren. Själv så hade jag valt att bygga någon sorts stödmur för att få en så stor och användbar tomt som möjligt. Det är ju inte så kul för barn att spela fotboll i en slänt...

Hur ser övriga tomter ut? Natursten? Mursten? Vad passar bäst i området och till huset? Det finns ju en mängd fina stenar att bygga mur av och eftersom det inte är så högt behöver det inte bli så stort jobb. Dessutom är det ju redan utgrävt :-) Slänt känns svårare då du måste flytta in häcken för om du släntar ned med ny jord på den yta som slipersen låg på så blir det MYCKET jord att rensa ogräs i (även om du lägger täckbark). Tips - när du gjort muren, rensa hela häckfåran, lägg tidningar och sedan täckbark - då slipper du rensa ogräs på några år.

Det är ganska blandat vad grannarna gjort här men givetvis mest mur! Det jag är orolig för med en mur är att all snö skottas upp mot vårt hörn, och är då rädd för att någon ovarsam snöskottare pressar sönder muren. Men jag kanske är för nojig! Om man nu skulle välja mur, vad skulle ni gjort för typ av underarbete? I snitt är höjden 30 cm, behövs L-sockel om man väljer en sten med klack baktill?

Är du orolig för snöröjarn så är du snabbt ute och skottar själv runt muren, en spadbredd räcker och går fort.

• Gilla
hertzbo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.