50 214 läst ·
268 svar
50k läst
268 svar
Vad göra med 1,5 miljoner?
Tack! Jag har inga oplacerade miljoner, men har uppfattningen att skattekontot har varit konkurrenskraftigt mot korta räntor i bland på senare år.D Dilato skrev:
Japp, det var några år sedan när man fick bättre ränta från Skatteverket än banken..men dom upptäckte det 😉F fribygg skrev:
2016 tog dom bort räntan helt, senare införde dom den igen men nu med marknadsanpassad nivå.
Renoverare
· Stockholm
· 20 218 inlägg
Jag råkade betala en nolla för mycket i skatt på utdelning för något år sedan. Skatteverket betalade tillbaka det utan att jag ens deklarerat utdelningen.D Dilato skrev:
Under sent 90-tal hjälpte jag min bror att överleva räkningar...skilsmässa, indraget körkort rattfylla....AndersMalmgren skrev:
Han hade en elräkning på typ 3000 spänn, och jag lagom berusad framför datorn betalade 30kkr ....
Brorsan fick tillbaks mellanskillnaden men tror du han sa nåt till mig?
Sånt är mitt liv hela tiden, tur att man har haft mer intäkter än man kunnat spendera 😇
Det låter iofs vettigt om man bara vill ge dem en slant att göra vad de vill med. Och då finns det egentligen inte heller någon anledning att specificera vad gåvan skall användas till.pacman42 skrev:
Jo, jag har tänkt igenom allt detta själv redan. Jag har två ytterst ansvarstagande avkommor som jag litar helt och fullt på. Att förlora 300 000 kr är inte hela världen heller, det är bara en liten del av vad de kommer att ärva någon gång i framtiden. Fördelen med att ge just 300 000 kr är att ISK är skattefritt upp till detta belopp.
Men om givarens tanke är att pengarna endast skall användas till något speciellt ändamål ser jag ingen poäng med att ge bort pengarna förrän de faktiskt behövs.
Visst det blir ISK-skatt på 300000kr. 2025 blir det 2664kr. Men om det inte är "hela världen" att förlora 300000kr ser jag ingen anledning att bry sig om den lilla kostnaden.
Istället innebär upplägget att man lägger beslag på barnens skattefria utrymme så att hela deras egna ISK-sparande kommer över gränsen för beskattning. Fram till den dagen de skall använda sina 300000kr till att köpa sina bostäder.
Man gör som man vill och jag begriper att du har tänkt igenom detta noga. Jag har inga invändningar alls utan tycker det är utmärkt att man gör som man själv vill och trivs med. Se mina kommentarer som rent generella tankar i ämnet från "någon i ett forum på nätet". Inte några personliga råd. Det är oftast bäst i det långa loppet att göra som man själv vill.
👍Man bör nog räkna med att man tappar kontrollen precis när pengarna har lämnar det egna kontot och landat på barnets. Som förälder har man ingen generell rätt att göra något med sitt barns pengar. Även om man är barnets förmyndare. Det finns begränsningar.GregerRil skrev:
Sen tycker jag att det är bättre att ha barn/arvinge-sparande i en kapitalförsäkring istället. Man kan sätta barnet som förmånstagare, sen får man själv välja när KFen tillfaller förmånstagaren. Skillnad från ISK som du tappar kontrollen över den dagen barnet fyller 18. Finns andra fördelar med KF men generellt enklare skulle jag säga.
Vid gemensam vårdnad måste båda föräldrarna gemensamt företräda barnet. Man får verka i sina barns intresse. Men man får t.ex. varken låna eller låna ut pengar. Det skall godkännas av överförmyndaren. Dvs man får inte låna tillbaka av barnets sparande.
Dessutom gäller att om värdet på barnets tillgångar är över åtta prisbasbelopp (470400kr) är föräldrarna skyldiga att anmäla detta till överförmyndaren.
I de flesta fall är det smidigare att behålla sina pengar än att ge bort dem som ett slags sparande till sina barn.
Anser du det vara dumdristigt är det väl läge att hoppa av direkt.AndersMalmgren skrev:
Frågan är som alltid vad syftet är. Vad är ditt mål med placeringen?
Någon generell regel att man måste hoppa av finns ju faktiskt inte.
Jamen byt bil till en likadan fast ett år nyare och ta den till jobbet.C Civilpolisen skrev:
Då har du löst den saken. Både resa och lite finare bil! 😉
Bra början. Fast sådant har du väl råd med utan att knapra på din 1,5M? Lite mer går nog att kräma ur pengarna.
Största fördelen är nog att man inte kommer åt sina pengar och kan slarva bort dem så enkelt.DanFor skrev:
Det är oxo den största nackdelen. Alltså att man inte kan använda sina pengar när man vill och så mycket av dem man vill t.ex. till oförutsedda utgifter....
En god relation med sin bror kan inte mätas i pengar. Hoppas pengarna gjorde honom lite nytta.D Dilato skrev:Under sent 90-tal hjälpte jag min bror att överleva räkningar...skilsmässa, indraget körkort rattfylla....
Han hade en elräkning på typ 3000 spänn, och jag lagom berusad framför datorn betalade 30kkr ....
Brorsan fick tillbaks mellanskillnaden men tror du han sa nåt till mig?
Sånt är mitt liv hela tiden, tur att man har haft mer intäkter än man kunnat spendera 😇
Framför allt är det en synnerligen säker investering med bra avkastning. Men den ger också välbefinnande och möjligheter till jakt och kanske eget fiske.O skrev:
Man skall inte använda pengar man kommer att behöva på minst 10 år. Det skall vara grädden på moset så att säga.O skrev:
Man får egenproducerad skogsråvara som antingen kan säljas för pengar eller användas för att minska hushållets penningutgifter.DanFor skrev:
Under dåliga tider kan man genom eget arbete få en avkastning som fyller brister i hushållsekonomin.
För tillfället sparar vi in någonstans mellan 3000 och 4000 liter eldningsolja i året. Olja kostar väl omkring 15-16 kronor litern. Det blir en hel del pengar.
Plus att vi varje år sågar något eller några traktorlass stockar till virke. Gissningsvis 55% av stockvolymen blir sågat virke och gissningsvis 35% bakan (ved) och resten spån som sågaren behåller. Sågningskostnaden är väl någonstans kring 20% av vad det skulle kosta att köpa samma mängd virke.
Kostnaden är att jag tar ett par veckor ledigt/semester från arbetet varje vinter och hugger i skogen. Samt kostnaderna för att hålla igång en 54 år gammal traktor med kärra och vajerkran samt halva årskostnaden för motorsågen. Och en del fritid.
Samtidigt som investeringen är relativt säker. De enda egentliga riskerna är rysk invasion samt risken att någon extremistregim på yttersta höger- eller vänsterkanten upphäver vanligt folks ägande.