Jag lade in 500k på SAAB efter börsdippen igår. Gått jävligt bra än så länge. Frågan är bara när man ska hoppa av! Aldrig gjort något likande dumdrstigt förut

• Gilla
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag lade in 500k på SAAB efter börsdippen igår. Gått jävligt bra än så länge. Frågan är bara när man ska hoppa av! Aldrig gjort något likande dumdrstigt förut
Du har några motstånd uppåt på 405 och 416. När de går igenom dessa lägg en stopploss på 405 etc så du låser in vinsten. Ovan 416 är det bluesky breakout så då kan den gå hur långt som helst. Jag som är pessimist kommer dock blanka den där. )
. Aktiegraf för SAAB AB, med motståndsnivåer kring 405 och 416, och ett pris på 394,8 i april. Diagrammet visar en prisrörelse och volymdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
cpalm
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Jag som är pessimist kommer dock blanka den där. )
Det är ju sådana som dig som gör börsen volatil :D
Jo någonstans norr om 400 säljer jag!

• Haha
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Tack för fina svar! Det är en intressant dialog!

Jag har varit lite otydlig, förstår jag nu. Jag har inget direkt mål just nu men givetvis tänkt på resa och möjligen en lite finare bil.

Men även om jag senare skulle köpa skog, sommarstuga, bil eller nåt annat så uppstår ju genast behovet av att ha pengarna nånstans under tiden, medan jag väntar!

Detta med 0% kontot på Swedbank ska inte ses som en genomtänkt strategi! Snarare en möjlighet att vila sig lite från marknadens vågor när det gungar och kränger i massor! Då är 0% förlust ändå en vinst på sitt sätt...! :-)

Det finns inget som tyder på annat än att USA går mot en stadig och stabil recession. Musk har ju motorsågsmassakrat sig genom hela statsapparaten, Trump hatar alla världsdelar och ska straffa alla.

"You're fired" var ju hans favorituttyck i "The Apprentice". Han kör vidare i samma anda, "The Apprentice -- POTUS Style". Ingen skillnad.

x x x x x

7. Det jag har funderat på som en kul gej är riskkapitaist. Rätt investering kan ge något tillbaka. (Får återkomma med länk, det finns olika att välja på.)

8. Jag trodde även Kiva kunde ge tillbaka, men nu när jag tittar verkar pengarna snurra runt i deras system, men aldrig komma tillbaka till min ficka. Vet man bara om det så är det okej! En fin typ av hjälp till entreprenörer! https://www.kiva.org/

TRJBerg
1. Det självklara i din situation är att (i väntan på mer långsiktigt beslut) placera pengarna på räntebärande konton. Själv har jag delat upp "kontanter" på dels 3-månaders bundna räntebärande konton och dels på obundna räntebärande konton. I det senare fallet kan man t ex få åtminståne 2,5% ränta.

2. Jag skulle avråda från att placera i fastigheter, i regel blir de bundna för lång tid (såvida inte man vill ta den signifikanta risken för förlust). Dessutom tillkommer transaktionskostnader mm vid försäljning.

3. Jag skulle vänta i några månader (för att se den politiska utvecklingen) innan man tar andra mer långsiktiga beslut. Efter det skulle jag fundera på investering i högteknologiska företag (fonder) och försvarsmateriel (företag).

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
C Civilpolisen skrev:
7. Det jag har funderat på som en kul gej är riskkapitaist. Rätt investering kan ge något tillbaka. (Får återkomma med länk, det finns olika att välja på.)
KKR och AndreessenHorowitz som troligtvis är de två "smartaste" VC firmorna i världen räknar med en hitrate på 1 / 10. Dvs av 10 investeringar går 9 till 0 och den sista lyckade ska ta igen alla dom andra... Det är riktigt dåliga odds. Och då har dom drivor med PHDs som sitter och tittar på nya bolag hela tiden. Jag har kommit fram till att iallafall jag inte kommer kunna tävla med dessa.

• Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
C Civilpolisen skrev:
När jag skriver detta inlägget slår det mig att ett attraktivt alternativ är att låta en större del vara kvar, för man har bankgarantin att tänka på! Men vad är oddsen att Handelsbanken och Swedbank skulle gå i stöpet...!? Det finns ju liksom inte!

[bild]

Min nuvarande strategi är att låta alla pengarna vara kvar på 0% räntekonto som jag har på Swedbank.

Trump byter handelshinder som en annan byter kalsonger...! Marknaden gillar varaktighet, långsiktighet och löften man lovar att hålla. Med detta sagt, Tesla har nu två besvärande hinder. Elon Musk som klappar högervinden medhårs. I England finns en gräsrotsfinansierad organisation som gärna uppmärksammar omvärlden om Elons förkärlek till vit makt och Hitlerhälsningar. Medvetet eller omedvetet kan man låta vara osagt.

Det andra är Teslas beroende av en internationell arena fri från handelshinder... Hela Teslas framgång och dess existens bygger på idén om att "köpa varor där varan produceras billigast", vilket i klartext definitivt inte är av välavlönade amerikanska fabriksarbetare!

Även om Eloin Musk kliver av upprensningsprogrammet DOGE kommer dessa två saker bestå. Förtroende tar årtionden att uppnå men kan vara borta på en eftermiddag!

x x x

Med ovanstående resonemang i åtanken, här är mina tänkta alternativ: Jag har skrivit om ekonomi tidigare i detta forumet och då fått återkopplingen att "jag hade aldrig gjort som du" och "skulle jag vara dig hade jag gjort bättre" ... Så... "bring it on!!" :) Jag är öppen för din agenda och för dina val! :)

1. Låta banken sköta hanteringen. (Inget för mig, om jag ska vara ärlig!)

2. Tessin , investera i husbyggen. ca 12-14% avkastning. Inga objekt ute just nu. Kan bli tufft den närmsta tiden. [länk]

3. Avanza, aktier med hög direktavkastning.
[länk]

4. Näringslivsbilagan i SvD, listar ett intressant företag varje vecka tillsammans med Affärsvärlden.

5. Morningstar rating. Listar bästa fonderna fem år tillbaka i tiden. Väldigt svajigt just nu då stora investeringar har gjorts i “Magnificent Seven”, vilket inkluderar globala tillverkningsföretag så som Apple och Tesla.
[länk]

Det finns inga lån att betala av, jag har inga lån.
Men alltså, gratulerar till en god sits! Vilket intressant fråga!

Jag tror jag skulle tänka igenom vad jag verkligen vill ha/ villhöver och skatta om jag tror det kommer bli 1dyrare 2 svåråtkomligare eller 3 säljas på rea. Kostar typ en tvättmaskin som kanske borde bytas 2x om ett år? Eller kommer det bli reor ?

Tror man på de 2 första så kanske lika bra skaffa det nu.

Blir det kris på riktigt, tror jag att det är bra att vara kapitalstark. Är man kontant som i ditt fall kanske man göra rediga klipp / investeringar som vida övergår/kompenserar inflationen?

Att ha en lott ngn stans. Hus med plätt skog och mark så man kan bli månskensbonde vid behov? Kanske ett sånt ställe t kan förgylla semestrar även om krisen uteblir.
Lite skog en jordkällare och möjlighet att ha höns och biodling och odla potatis.
kanske solceller så är man lite konjunktursäkrad.

Men det beror väl på hur man tänker.

Med 1.5M ingen fru inga lån och om man inte litar på nåt att investera i?
kanske åka till ett billigt annat land med sol och ta tjänstledigt ett tag och köpa sig en riktigt lång semester? Ägna sig åt ett intresse vad det nu är. Läsa en jäkla massa böcker eller skriva en? dyka surfa ? göra en buckett list och beta av?

Men lätt att fantisera om andras pengar såklart.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det finns i skrivande stund 113 jord- och skogsbruksfastigheter som kostar max 1,5 miljon till salu på Hemnet. Senast utlagt är 13 hektar i Hovsta utanför Örebro, ser ut att vara en obebyggd skogsfastighet, begärt pris 1,4 miljoner.
Om intresse finns är det fullt möjligt att köpa en mindre fastighet.
En dum fråga kanske men vad är fördelen att investera i en skogsfastighet?

DanFor DanFor skrev:
En dum fråga kanske men vad är fördelen att investera i en skogsfastighet?
Det är en reell tillgång, som ger avkastning i form av skogsråvara du kan sälja. En obelånad skogsfastighet innebär ingen kapitalkostnad, och är inte belagd med fastighetsavgift/skatt. Mark är dessutom en begränsad resurs. Fast egendom är fast egendom, liksom.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Nissens
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är en reell tillgång, som ger avkastning i form av skogsråvara du kan sälja. En obelånad skogsfastighet innebär ingen kapitalkostnad, och är inte belagd med fastighetsavgift/skatt. Mark är dessutom en begränsad resurs. Fast egendom är fast egendom, liksom.
Ja, det tillverkas inte mer mark, och träden växer oavsett konjunktur. Man måste inte ta ut skog för att tjäna på den, den växer i värde ändå - av flera skäl.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
För 1,5 miljoner kan man köpa ett rejält skogsskifte och en motorsåg och en 50 år gammal traktor och därefter ha fri tillgång på värme och byggnadsvirke i flera generationer framåt.
Värme som man måste arbeta hårt för är billigare än värme man inte har råd att köpa.
Har du nått förslag på rejäl skogsfastighet i Östergötland eller i närheten för 1,5 mille eller för den delen under 6 mille om man tänker sig att en virkesköpare kan låna ut 75% av köpeskillingen mot en avverknings rätt?
(Jag är oxå Östgöte precis som TS och hittar inga rejäla skogsskiften för rimliga pengar innom 10 mil)

• Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
C Civilpolisen skrev:
När jag skriver detta inlägget slår det mig att ett attraktivt alternativ är att låta en större del vara kvar, för man har bankgarantin att tänka på! Men vad är oddsen att Handelsbanken och Swedbank skulle gå i stöpet...!? Det finns ju liksom inte!

[bild]

Min nuvarande strategi är att låta alla pengarna vara kvar på 0% räntekonto som jag har på Swedbank.

Trump byter handelshinder som en annan byter kalsonger...! Marknaden gillar varaktighet, långsiktighet och löften man lovar att hålla. Med detta sagt, Tesla har nu två besvärande hinder. Elon Musk som klappar högervinden medhårs. I England finns en gräsrotsfinansierad organisation som gärna uppmärksammar omvärlden om Elons förkärlek till vit makt och Hitlerhälsningar. Medvetet eller omedvetet kan man låta vara osagt.

Det andra är Teslas beroende av en internationell arena fri från handelshinder... Hela Teslas framgång och dess existens bygger på idén om att "köpa varor där varan produceras billigast", vilket i klartext definitivt inte är av välavlönade amerikanska fabriksarbetare!

Även om Eloin Musk kliver av upprensningsprogrammet DOGE kommer dessa två saker bestå. Förtroende tar årtionden att uppnå men kan vara borta på en eftermiddag!

x x x

Med ovanstående resonemang i åtanken, här är mina tänkta alternativ: Jag har skrivit om ekonomi tidigare i detta forumet och då fått återkopplingen att "jag hade aldrig gjort som du" och "skulle jag vara dig hade jag gjort bättre" ... Så... "bring it on!!" :) Jag är öppen för din agenda och för dina val! :)

2. Tessin , investera i husbyggen. ca 12-14% avkastning. Inga objekt ute just nu. Kan bli tufft den närmsta tiden. [länk]

[länk]

4. Näringslivsbilagan i SvD, listar ett intressant företag varje vecka tillsammans med Affärsvärlden.

5. Morningstar rating. Listar bästa fonderna fem år tillbaka i tiden. Väldigt svajigt just nu då stora investeringar har gjorts i “Magnificent Seven”, vilket inkluderar globala tillverkningsföretag så som Apple och Tesla.
[länk]

Hej
Allt hänger på hur lång investeringshorisont du har. Jag kan lova dig att någon gång i framtiden kommer börsen vara högre och någon gång i framtiden lägre än vad den är nu..

Om vi antar att 1,5mkr är ditt samlade kapital.
10tkr i cash hemma, om det blir riktig kris.
Lägg 50tkr på ett fast ränte konto (panik buffert, ska kunna nås närsomhelst så förslagsvis samma bank som ditt kort är anslutet till).
Lägg 150tkr på tex spiltan eller amf ränte fond kort(detta är buffert men tar några dagar att få ut).
är din sparhorisont mer än 5år, indexfonder med ingen eller låg förvaltningsavgift.
Tex. Avanza zero, avanza global. Men finns massor, tänk på att sprida riskerna.
Säger en bank åt dig att köpa ”aktivt förvaltade fonder” så bör du inte lyssna på det.
Det enda banken kan garantera gällande avkastningen av fonden är att den kommer dra förvaltningsavgiften från kapitalet…

Om du vill köpa aktier: lite investmentbolag, investor, industrivärlden, Atco (kanadensiskt bolag), franska Wendel mfl.
Aktierna ovan är en exempel på investmentbolag med utdelning och inga rekommendationer.
Vill du köpa och sälja aktier så skapa ett ”lekkonto” med 50tkr där du försöker slå dina indexfonders procentuella utveckling.
lyckas du du få bättre resultat under flera år så kan du ju skifta över mer pengar dit.

Mindre än 5år, räntefonder.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Wow...! Första inlägget på forumet! Synnerligen imponerande!
Jag har inga pengar i handen just nu, men min tro är att det är närstående.
Inför detta faktum vill jag läsa på, vad att göra! Där av denna tråden!
Det har kommit många väldigt fina svar! Tackar ödmjukast!

I InsidersUnited skrev:
Du har några motstånd uppåt på 405 och 416. När de går igenom dessa lägg en stopploss på 405 etc så du låser in vinsten. Ovan 416 är det bluesky breakout så då kan den gå hur långt som helst. Jag som är pessimist kommer dock blanka den där. )
. [bild]
Vad sålde du för? Jag skulle sålt när den låg på 406 men sålde när den började gå ner, fick 403 drygt. Ändå rätt bra med vinst på 2 dagar

C Civilpolisen skrev:

[bild]

x x x

[länk]

[länk]

Ha kapitalet på SBAB istället så får du åtminstone 2% ränta. Risken för att statens egna bank går omkull är mindre än de övriga.

• Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.