SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Köp en skogsfastighet i din närhet! Beroende på var du bor kan du få olika stor fastighet för dina pengar.
Blir tyvärr för litet med 1,5 Mkr, även här nere på landsbygd, för att få köpa ett skifte om du inte redan äger närliggande mark.
Om någon frågar mig brukar jag säga 1Mkr/10ha om ni kan/får köpa.

• Gilla
SusoDus och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Blir tyvärr för litet med 1,5 Mkr, även här nere på landsbygd, för att få köpa ett skifte om du inte redan äger närliggande mark.
Åtminstone jag kan inte se från telefonen var TS bor. Att köpa en befintlig fastighet går bra oavsett fastighetens storlek, det är om det görs avstyckning eller fastighetsreglering det krävs viss areal för att inte Lantmäteriet ska göra tummen ner.

• Gilla
CFj och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Åtminstone jag kan inte se från telefonen var TS bor. Att köpa en befintlig fastighet går bra oavsett fastighetens storlek, det är om det görs avstyckning eller fastighetsreglering det krävs viss areal för att inte Lantmäteriet ska göra tummen ner.
Nu vet vi inget mera om ts, men att få avkastastning utan att låsa pengar till nästa generation, nja inte mitt råd utifrån skog😆

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Kan rekommendera Morrow Bank, 2,6% ränta med fria uttag, ej bundet. Det är före detta Komplett Bank.

• Gilla
areliving och 1 till
  • Laddar…
J joasag skrev:
Kan rekommendera Morrow Bank, 2,6% ränta med fria uttag, ej bundet. Det är före detta Komplett Bank.
2.6% är väl inte särskilt bra när man får minst 2.8 % hos Multitude?

EDIT
Hoist spar ger 3.2% på bundet 3 & 6 - månaders.

Redigerat:
  • Gilla
krojs och 2 till
  • Laddar…
C Civilpolisen skrev:
Min nuvarande strategi är att låta alla pengarna vara kvar på 0% räntekonto som jag har på Swedbank.
Låter ärligt talat som en väldigt dum strategi då du utan vidare kan få några procents ränta helt riskfritt.

• Gilla
Anders.o93 och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Låter ärligt talat som en väldigt dum strategi då du utan vidare kan få några procents ränta helt riskfritt.
Faktiskt mer risk att ha kvar pengarna på Swedbank - hela beloppet omfattas inte av garantin. Så man behöver dela upp det på flera banker.

• Gilla
Anders.o93 och 8 till
  • Laddar…
Om man t.ex. är gift och båda står för kontot täcker garantin om jag minns rätt, man får vardera ett garantibelopp.
Och om jag förstod det riktigt kan man ansöka om större belopp.

A AndersS skrev:
Om man t.ex. är gift och båda står för kontot täcker garantin om jag minns rätt, man får vardera ett garantibelopp.
Och om jag förstod det riktigt kan man ansöka om större belopp.
Som gifta med större belopp än garantigränsen ( om man litar på varandra) öppnar man var sitt konto och får dubbla garantin.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Köp skog.

A AndersS skrev:
Det är ungefär som Anders skriver, för små belopp för att kunna investera i skog.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
K
Jag sålde av det mesta av mitt börssparande och satte pengarna på Hoist Spar för 3.20% ränta.

• Wow
SusoDus
  • Laddar…
Dessvärre kommer alla bankkonton med ränta bli uppäten av inflationen. Köp någon fastighet med avkastning eller var mer aktiv när du ett innehav i aktier.

D Dilato skrev:
Som gifta med större belopp än garantigränsen ( om man litar på varandra) öppnar man var sitt konto och får dubbla garantin.
Eller har gemensamt, fungerar på samma sätt, blir då det dubbla, idag 2,1 Mkr, var tvungen att kolla vad som gällde och enligt Riksgälden.

Om ditt konto omfattas av garantin har du rätt till ersättning motsvarande det belopp du satt in inklusive ränta fram till konkursbeslutet eller beslutet om att garantin ska träda in. Beloppet är upp till 1 050 000 kronor per person och institut. Om ett konto är öppnat i två eller flera personers namn räknas varje person för sig.

Riksgälden insättningsgaranti

F fribygg skrev:
Det är ungefär som Anders skriver, för små belopp för att kunna investera i skog.
Det finns i skrivande stund 113 jord- och skogsbruksfastigheter som kostar max 1,5 miljon till salu på Hemnet. Senast utlagt är 13 hektar i Hovsta utanför Örebro, ser ut att vara en obebyggd skogsfastighet, begärt pris 1,4 miljoner.
Om intresse finns är det fullt möjligt att köpa en mindre fastighet.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.