42 319 läst ·
10 svar
42k läst
10 svar
Vad göra av gamla fulla gasolflaskor?
Har ett gäng gamla gasolflaskor som är fulla som jag vill göra mig av med. De är av varierande ålder, de äldsta är två P11'or från 70-talet, ett gäng 2kg från 80-90 och några mindre typ "campingflaskor" på ca 200g som också är från 80-90-talet.
Då de flesta flaskorna dels börjat rosta och jag aldrig använder dem så vill jag göra mig av med dem. Har varit i kontakt med två "påfyllningsställen" som båda säger att de dels inte kan byta ut de eftersom de inte är godkända (de ska tydligen undersökas och godkännas vart 10'e år). Och de tar bara emot tomma gasflaskor. Det enda råd jag fick var "töm ut gasen" och skrota dem.
Är det så man måste göra? Är inte gasol dåligt för miljön? Känns ju sådär att ställa sig och tömma ut ca 40-50 kg gasol rakt ut i atmosfären? Och hur gör jag med de små campingbehållarna? De har ju ingen på/av ventil, där måste man ju koppla in något för att få ut gasen? 3 av de allra minsta 190-gramsflaskorna är riktigt riktigt rostiga, ser ut att kunna gå sönder bara man tar i dem och gummipackningarna har spruckit för längesedan... hur får jag säkert ut gasen från dem??
Då de flesta flaskorna dels börjat rosta och jag aldrig använder dem så vill jag göra mig av med dem. Har varit i kontakt med två "påfyllningsställen" som båda säger att de dels inte kan byta ut de eftersom de inte är godkända (de ska tydligen undersökas och godkännas vart 10'e år). Och de tar bara emot tomma gasflaskor. Det enda råd jag fick var "töm ut gasen" och skrota dem.
Är det så man måste göra? Är inte gasol dåligt för miljön? Känns ju sådär att ställa sig och tömma ut ca 40-50 kg gasol rakt ut i atmosfären? Och hur gör jag med de små campingbehållarna? De har ju ingen på/av ventil, där måste man ju koppla in något för att få ut gasen? 3 av de allra minsta 190-gramsflaskorna är riktigt riktigt rostiga, ser ut att kunna gå sönder bara man tar i dem och gummipackningarna har spruckit för längesedan... hur får jag säkert ut gasen från dem??
Medlem
· Blekinge
· 12 210 inlägg
Hör med brandkåren och återvinningsstation
Bara en kommentar gällande miljön, så är det kanske växthusgaspotentialen samt ozonskadepotentialen som man ska titta på. Båda dessa är låga för gasol (propan/butan). Växthuspotentialen drygt 3ggr så hög som koldioxid (så det är lite bättre att elda det först men i dessa mängder inte nämnvärt) och ozonskadepotentialen är också väldigt låg (runt 0) så det är inga stora problem att släppa ut det. Dock är det väl kanske vettigare att försöka lämna det till någon form av återvinning.
Funderade på ytterligare en sak angående dessa gasolflaskor... Normalt sett har man ju en reduceringsventil på slangen till de större P11-flaskorna - men jag antar att om man bara ska släppa ut gasen utan att förbränna den, så kan man väl bara öppna ventilen? Behövs väl ingen reduceringsventil eller så då? Eller kan det hända nåt farligt om man gör så? Något annat man bör tänka på om man tömmer behållarna (förutom att göra det utomhus!
)
Fast det krävs väl en ganska precis blandning av gasol och syre för att den ska kunna antända? Kan det blandningsförhållandet verkligen uppstå utomhus? Kanske borde vänta tills någon dag då det blåser, då borde det väl vara riskfritt isåfall?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 130 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 130 inlägg
AGA tar emot agaflaskor, men de återbetalar inget.
detsamma gäller övriga gashanterare
Hur rostiga ät de, det är rejält gods i sådana, har Du bild/er
vid revision så putsas och målas dessa utvändigt, och tvättas invändigt- därför ska man inte välja fina flaskor till vintercamping då eventuellt restvatten kan frysa fast i ventilen och man blir utan värme, och kontrolleras avseende godstjocklek och skador
när jag kollade med aga så tyckte dom att man skulle sälja dessa på blocket eftersom det förmodligen inte är någon risk och aga inte betalar inlösen
detsamma gäller övriga gashanterare
Hur rostiga ät de, det är rejält gods i sådana, har Du bild/er
vid revision så putsas och målas dessa utvändigt, och tvättas invändigt- därför ska man inte välja fina flaskor till vintercamping då eventuellt restvatten kan frysa fast i ventilen och man blir utan värme, och kontrolleras avseende godstjocklek och skador
när jag kollade med aga så tyckte dom att man skulle sälja dessa på blocket eftersom det förmodligen inte är någon risk och aga inte betalar inlösen
Klicka här för att svara