Hej,

Jag har fått kondens på utsida fuktspärr I innertaket (sidan emot isolering). Detta kommer och går, på morgon är det mindre kondens eller inget alls och på eftermiddagen ser det ut som på bilderna. Kondens bildas endast på ena sidan av innertaket (Östra sidan) och inget på den andra. Vad beror detta på och vad kan jag göra åt saken? För kännedom har fuktspärren suttit uppe ett par månader och ingen kondens har förekommit förens nu i juni. Utrymmet är inte uppvärmt för tillfället och inga tilluftsventiler är installerade ännu. Är det så att jag helt enkelt inte har fått det riktigt tätt i skarvar och genomföringar? Kan det vara att jag har stuckit hål i plasten nãr jag satt upp 45-reglarna I taket? Löser det sig när utrymmet värms upp och ventiler är installerade?

Takkonstuktion (utifrån in): plåt+strö -och bärläkt+underlagspapp+råspont+luftspalt+oljebehandlad masonit+isolering 145mm+fuktspärr+installationsskikt.

Tacksam för alla tips och råd

• 20260622_160251.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260622_160351.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
För kallt inne och för hög solvärme utifrån, då blir det kondens på fel sida.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
N Nissegandhi skrev:
För kallt inne och för hög solvärme utifrån, då blir det kondens på fel sida.
misstänkte att det kunde vara så. Vad bör jag göra för att åtgärda problemet? Räcker det med att värma upp invändigt?

Om tepm.skillnaden blir mindre blir risken för kondens mindre, även luftspaltens funktion och isoleringens tjocklek har betydelse.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.