11 234 läst ·
61 svar
11k läst
61 svar
Vad göra åt bilspår i gräsmatta?
Det där ser inte ut att vara en gräsmatta ens. Mer en oklippt gräsyta. Annat vore om det handlade om en golfbana. Det är ju ingen grävmaskin som larvat över...N Neodynamia skrev:Hej! Jag har fått ett problem på halsen och är tacksam för hjälp.
På grund av grävarbete i mitt område var en vän tvungen att köra över min grannes gräsmatta för att komma ut från min tomt. ( Jag var inte där vid tillfället, och det var absolut nödvändigt för min vän att åka just då).
Grannen har nu hört av sig, och säger att gräsmattan är förstörd och kräver att jag återställer den, helst omgående lät det som. Jag bor inte där nu, men har i dag varit och inspekterat. Jag väntade mig leriga bilspår, men tycker att det bara ser ut som att det långa gräset har lagt sig ner. Nu frågar jag mig om inte det mesta kommer att rätta till sig av sig självt. Finns det skador som behöver fyllas i och sås nytt gräs på, så är det väl ändå ett måste att vänta till i vår med att avgöra skadorna omfattning och utföra arbetet? Vad tror ni om skadorna utefter bilderna?
Jag själv kör bil och husvagn över gräsmattan hela tiden. När klipparen gjort sitt syns inte ett spår.
Grejen är att det inte är grannens problem. Men ert gemensamma agerande har nu blivit ett problem för denne.N Neodynamia skrev:
Det finns en förklaring men inte en ursäkt för beteendet. Ta det som en läxa för framtiden - du verkar ju vilja ta ditt ansvar vilket är jättebra 👍
Men det är ju inte grannens fel att ni uppenbart hade både dålig planering och kommunikation !?N Neodynamia skrev:
Skälet du aner, är nte ett godtagbart skäl för att köra över en grannes gräsmatta utan grannens på förhand, utryckliga godkännande , får man inte dett så får han vackert lösa det på annat sätt, dvs ta förlusten av en färjebiljett i det här fallet.
Det är både olagligt och fruktansvärt respektlöst att inte respektera äganderätten och göra ett sådant intrång med den motivering ni hade, att hämta vinterdäck !?
Hade du varit lite smart och respektfull så hade du själv omedelbart kontaktat grannen när du fick insikt om din bekants grova övertramp och erbjudit en generös kompesation , i form av ex, ett fint vin eller en betald middag för 2 .
Jag skulle tro att det är just att ni behandlat det så nonchalant och respektlöst som gör grannen oehört arg, det hade även jag blivit.
Men då är det förhoppningsvis din egen gräsmatta ?!R Ryzen skrev:
Det är en oehörd skillnad att köra på sin egen mark eller på annans mark. Jag kör oxå över mina egna gräsmattaor, även när det ibland blir skador , jag väger det mot fördelarna det ger mig för stunden!
Men jag skulle bli oehörd arg om någon pga av sin egen bekvämlighets skull valde att köra över mina gräsmattor, med eller utan skador
Proffstips: Kör med bilen på resten av gräsmattan så syns inte spårenN Neodynamia skrev:Hej! Jag har fått ett problem på halsen och är tacksam för hjälp.
På grund av grävarbete i mitt område var en vän tvungen att köra över min grannes gräsmatta för att komma ut från min tomt. ( Jag var inte där vid tillfället, och det var absolut nödvändigt för min vän att åka just då).
Grannen har nu hört av sig, och säger att gräsmattan är förstörd och kräver att jag återställer den, helst omgående lät det som. Jag bor inte där nu, men har i dag varit och inspekterat. Jag väntade mig leriga bilspår, men tycker att det bara ser ut som att det långa gräset har lagt sig ner. Nu frågar jag mig om inte det mesta kommer att rätta till sig av sig självt. Finns det skador som behöver fyllas i och sås nytt gräs på, så är det väl ändå ett måste att vänta till i vår med att avgöra skadorna omfattning och utföra arbetet? Vad tror ni om skadorna utefter bilderna?
Din vän hade inte för att göra, troliga hade han fått tillåtelse av grannen. Alltså detta får din vän fixa sjävN Neodynamia skrev:Hej! Jag har fått ett problem på halsen och är tacksam för hjälp.
Tack för svar! Jag har ju tagit bilder som visar hur det ser ut nu. Hoppas på förståelse för att jag måste vänta till i vår med att åtgärda skadorna.L Laurentiusson skrev:
Tack för tips. Ja, jag ska luckra med en grep, och fylla på med dressjord och med gräsgrö om det behövs.Z z_bumbi skrev:Jag skulle ta en grep och gå längs spåret nu och berätta att du köper hem frö till våren när det har en chans att gro. 10-12 grader i jorden osv.. Inte för att jag tror det är nödvändigt men lyckas man klanta till det i så hög grad att man gör intrång på grannens tomt med en bil (wtf?) får man försöka mildra effekten. En halvtimmes jobb nu och en säck gräsfrö av den större typen till grannen (köp inget billigt skräp) är ingen stor sak.
Whiskey, rom, vin eller chokladask funkar från din kompis om det verkar lämpligt (köp inget billigt skräp).
Tack! Ja hoppas att tjälen hjälper till. Den brukar vara bra på att skicka upp mina plantor, så de är halvvägs ovan jord på våren. Nä, att fylla på jord nu känns svårartat, kan inte på långa vägar avgöra hur mycket som ska på, i det skicket gräset är i nu.Johan Gunverth skrev:
Jag håller fullständigt med om att det inte var bra på något vis, och hoppas inte att det jag skrivit gett sken av att jag tycker det. Men vill protestera mot att jag av respektlöshet inte berättat för grannen vad som hänt. Jag har självklart haft för avsikt att ta kontakt, be om ursäkt och erbjuda mig att åtgärda skadorna. Dock ville jag åka ut till stugan först och se efter hur det såg ut. Nu hann jag inte det, innan grannen hade ett ärende dit.G Gajonen skrev:Men det är ju inte grannens fel att ni uppenbart hade både dålig planering och kommunikation !?
Skälet du aner, är nte ett godtagbart skäl för att köra över en grannes gräsmatta utan grannens på förhand, utryckliga godkännande , får man inte dett så får han vackert lösa det på annat sätt, dvs ta förlusten av en färjebiljett i det här fallet.
Det är både olagligt och fruktansvärt respektlöst att inte respektera äganderätten och göra ett sådant intrång med den motivering ni hade, att hämta vinterdäck !?
Hade du varit lite smart och respektfull så hade du själv omedelbart kontaktat grannen när du fick insikt om din bekants grova övertramp och erbjudit en generös kompesation , i form av ex, ett fint vin eller en betald middag för 2 .
Jag skulle tro att det är just att ni behandlat det så nonchalant och respektlöst som gör grannen oehört arg, det hade även jag blivit.
Och det är bara lite nedtryckt fruset gräs som det ser ut på bilden och är garanterat borta till midsommar, troligvis ännu tidigare utan åtgärd.👍N Neodynamia skrev:
Kunde varit värre 😂
Jag tycker också det ser ut som nedtryckt gräs bara. Vore ju konstigt om gräsmattan inte håller för en vanlig personbil.
På våran gräsmatta kör lastbilar utan problem om det inte är för mjukt i marken. En gång var det just för blött och mjukt och då blev det djupa spår. Vi trampade till det och körde med personbil för att jämna till och nu syns det inte alls.
Även om det är fel att köra över nån annans gräsmatta tycker jag att grannen överreagerar. Skönt att inte ha några grannar!
På våran gräsmatta kör lastbilar utan problem om det inte är för mjukt i marken. En gång var det just för blött och mjukt och då blev det djupa spår. Vi trampade till det och körde med personbil för att jämna till och nu syns det inte alls.
Även om det är fel att köra över nån annans gräsmatta tycker jag att grannen överreagerar. Skönt att inte ha några grannar!
Nu är det omöjligt att göra något.
Meddela att ni gemensamt tittar på det i vår och kommer överens om åtgärd.
All påfyllnad av jord/sand kommer troligen bli till det sämre för grannen men är det vad vederbörande vill ha så fixa det.
Meddela att ni gemensamt tittar på det i vår och kommer överens om åtgärd.
All påfyllnad av jord/sand kommer troligen bli till det sämre för grannen men är det vad vederbörande vill ha så fixa det.
Nej, inget frö.N Neodynamia skrev:
Om du inte har samma sort kommer det att bli två spår med mörkare eller ljusare gräs under flera år framåt. Dvs det kommer att se än värre ut.
Är det inte så djupt räcker det att kanske luckra lite och vattna. Annars ett tunt lager med jord, så växer gräset igenom. Är det djupare kan man lyfta upp och skyffla in jord under grässvålen, men det är kanske lite väl drygt på den här sträckan.
Det kan vara en viss pedagogisk poäng i att du och grannen tillsammans dokumenterar skadan så att ni får samma uppfattning av skadorna. Kom ihåg att det är du (nåja, din vän) som har gjort fel så det gäller att vara ödmjuk och tillmötesgående gentemot grannen för att inte det här ska bli en stor konflikt i framtiden.N Neodynamia skrev: